субота, 28.11.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
понедељак, 10.07.2017. у 16:08 Аница Телесковић

Премијерка моли раднике „Фијата” да прекину штрајк

Премијерка Србије Ана Брнабић (Фото Танјуг/Д. Кујунџић)

Пре него што Микел де Палма, представник највећег металског синдиката у Италији стигао у Крагујевац, премијерка Ана Брнабић позвала је раднике „Фијата”, синдикате и штрајкачки одбор да прекину штрајк како би сели за преговарачки сто. Разлог за то је врло једноставан – пословна политика компаније „Фијат” широм света је да не разговара са синдикатима док штрајкују.

„Молим их да се одазову на мој апел, да седнемо назад за преговарачки сто и поново почнемо преговоре са ’Фијатом’ око колективних уговора за наредне три године, што ће њима обезбедити послове у наредне три године и што ће обезбедити стабилност њихових породица, коопераната, Крагујевца и Србије”, рекла је председница владе.

Радници су већ много изгубили током штрајка и више нема ни минута за губљење, додале је.

„Много смо изгубили, радници су изгубили плате за време које су у штрајку, ’Фијат’ је изгубио производњу, кооперанти су изгубили свој део посла и своје плате. Србија сваки дан губи на БДП-у због штрајка и губимо на извозу”, истакла је Брнабићева.

Брнабићева је поручила радницима да им као председница Владе Србије гарантује да ће се у року од сат времена од кад прекину штрајк, сести за преговарачки сто, и то на највишем нивоу, у влади, уз њено и присуство министра привреде Горана Кнежевића и пословодства „Фијата”.

„Да разговарамо као три одговорне стране – послодавац, влада као мањински партнер и штрајкачи одбор. Да разговарамо о томе шта ћемо радити у наредне три године”, рекла је Брнабићева.

Брнабићева је назначила да је компанија у потпуности испунила колективни уговор који је на снази, те додала да су упркос тим уговорима, радници у штрајку, а то, како је истакла, значи да се колективни уговор у Србији не поштује.

„Нама ће сутра бити тешко да доведемо било ког новог инвеститора када нема сигурности да ће радиници колективни уговор, који се испреговара и потпише са синдикатима, поштовати, већ да ће сваки уговор моћи да се прекине штрајком зато што се траже бољи услови”, рекла је Брнабићева.

Она је додала да је важно да се колективни уговор који траје до децембра испоштује, а да се већ вечерас или сутра ујутру седне за сто, како би се испреговарао колективни уговор за наредне три године.

Стручна јавност, са друге стране, не престаје да преиспитује пословање ове италијанске компаније у Србији. Након што су објављени подаци из финансијског извештаја за 2016. годину, који су показали да су „Фијатови” расходи за зараде (2,7 милијарди динара) мањи од укупних субвенција, дотација или премија (3,7 милијарди) које ова компанија добије из буџета још један податак привукао је пажњу јавности.

Приликом анализе финансијског извештаја „Фијата” економисти Драговану Милићевићу је једна расходна ставка упала у очи. Реч је о трошковима материјала који чине чак 84 одсто укупних расхода и прошле године су износили 103 милијарде динара.

Изразито високо учешће трошкова материјала последица је набавке делова са једне стране по већој цени и њихово фактурисање, односно приказивање увоза по мањој цени, објашњава Милићевић.

Да разлика у цени постоји види се и када се упореде статистички подаци о увозу и извозу. Па се тако вредност робе (делови и склопови за за индустријску монтажу путничких возила) која је из Италије и Пољске увезена у Србију не поклапа са италијанским и пољским извозом у нашу земљу, где „Фијат” има своје фабрике.

Према такозваној методи „огледало”, увоз Србије из Италије и извоз Италије у Србију морао би да се поклопи.

– При томе се одступање до 15 одсто сматра нормалним и толерише се. Више од 50 одсто се сматра великим одступањем. У случају увоза делова и склопова за индустријску монтажу путничких возила из Италије то одступање иде и до 100 одсто. Тако је, према званичној статистици наше државе, из Италије увезено делова и склопова за аутомобилску индустрију у вредности од 300 милиона евра. Са друге стране, из Италије у Србији је извезено тих истих делова у вредности од 164 милиона евра – приметио је Милићевић.

Слична ситуација је и када се упореди увоз Србије из Пољске и извоз Пољске из Србије. Тако је у Србију увезено делова и склопова за аутомобилску индустрију у вредности од 200 милиона евра, а из Пољске у Србију извезено те исте робе у вредности од 73 милиона евра, што је одступање од око 200 одсто.

– Не треба посебно наглашавати да је за толико увећан расход пословања и наравно енормно учешће трошкова материјала у пословним расходима „Фијата” – каже Милићевић.

Овде је реч о феномену трансферних цена и изношењу добити преко таквог начина фактурисања, закључује наш саговорник.

Коментари34
20681
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Sasa Jovanovic
"...пословна политика компаније „Фијат” широм света је да не разговара са синдикатима док штрајкују..." i dobro kako onda resavaju te probleme!? S kime onda razgovaraju? Ili interepretacija novinara nije bas potpuno tacna?
DAKIC ZELJKO
Zasto i decu politicara ne ponudimo kao jeftinu radnu snagu,nego zavrsavaju skupe,privatne skole?"FABRIKE radnicima,a zemlja seljacima",kako to gordo zvuci u odnosu na strane investitore,nasu jeftinu radnu snagu i rasprodaju nasih oranica strancima!ILI MOZDA gresim!
Uros T.
Posotovana Anica Teleskovic sve je napisala u tekstu, sazeto i jasno. Cudo je da drzava Srbija i premijer ne posalju neku poresku inspekciju u Fijat, pa u tekstu je izneta ozbiljna indicija da manjinski vlasnik ostaje bez dobrog dela dobiti (136 miliona evra razlike u podacima o uvozu iz Italije) i ne samo to nego potpuno neekonomski finansira vecinskog vlasnika kroz dotacije, isve to od para poreskih obveznika i otetih penzija. Strajk je po meni minoran i lako resiv problem, bar sto se ekonomske strane tice.
alex
radnike treba obavestiti da zive u kapitalizmu. nije fabrika u kg tj doskora dolini gladi... fa bi oni imali 500 evra platu. nego je fiat dosao da ustedi za 300 evra platom i ne propadne. za 500 evra krsgujevac treba da dovede jos jednog proizvodjaca. da se napravi tzv hib auto industrije. fiat to sigurno nece. ali to je posao politicara. radnici aetite se za koga sre glasali i njima se obratite sta se desava i da trazite izvestaj sta su pod njihovom palicom u zadnjih 5 godina uradili da dovedu jos proizvodjaca auta ili delova u kragujevac i srbiju. i tako podignu tehmoloski nivo i standard plata.
svetlana
Samo vi radnici nastavite sa svojim zahtevima, to je vaše pravo, a ovo što vas vlast moli, nemojte molim vas štrajkovati jer pravitie problem državi, a oni isti su vam i napravili da se osećate ovako kako se osećate u Fiatu. Kada radnici Lufthanse odu u generalni šrajk, niko im od državnih funkcionera ne kaže, nemojte molim vas štrajkovati, jer je Luftahsa privatna kompanija, isto kao što je i Fiat.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља