субота, 28.11.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
понедељак, 10.07.2017. у 22:00 Бране Карталовић

Пословодство тражи прекид штрајка, запослени почетак преговора

Упркос сугестији из владе, синдикати крагујевачке фабрике аутомобила захтевају да се, „Фијат” изјасни о њиховим захтевима
Производња „фијата” обустављена пре две недеље (Фото ФАС)

Крагујевац – Прва смена радника „Фијатове” фабрике аутомобила у Крагујевцу одбацила је сугестије пристигле из Владе Србије да се штрајк обустави и започну преговори. Друга „Фијатова” смена се о овој варијанти решавања проблема изјашњавала касно по подне. „Фијат” је, иначе, позивајући се на наш закон о штрајку, забранио заједнички протест свих радника који се, због тога, у фабрици окупљају пре и после подне.

Према речима председника Штрајкачког одбора Зорана Марковића, синдикати у Крагујевцу су прихватили предлог премијерке Ане Брнабић да се „преговара на највишем нивоу”, али протест не желе да обуставе док се послодавац, претходно, не изјасни о њиховим захтевима.

– Даљи развој догађаја зависи искључиво од штрајкача. Намерно не кажем радника „Фијата”, јер има и оних који не штрајкују. Радници прве смене су одлучили да нема обуставе протеста док се „Фијат” не изјасни о нашим захтевима. Сасвим је извесно да ће исто поступити и радници друге смене. „Фијат” прво мора да каже шта нуди, да нам то достави званично, тек после тога могу да почну преговори – објашњава Марковић из Самосталног синдиката.

Истоветан став по питању прекида штрајка и започињана преговора имају и у синдикату „Независност”.

​Синдикат металаца из Италије подржава штрајкаче 
Синдикат металаца Италије и радници који раде у италијанском Фијату дају подршку и солидарни су са радницима који штрајкују у фабрици ФЦА Србија у Крагујевцу, изјавио је јуче национални координатор за аутомобилску индустрију у Фиому-у ЧГИЛ Микеле де Палма. „И Влада Србије и послодавац морају, једноставно, да прихвате да почну преговоре са радницима. Они су показали да су јединствени и имају прво да се боре за побољшање услова рада и боље плате”, рекао је Де Палма новинарима, преноси Бета.

– У недељу по подне, када смо држали синдикалну скупштину, било је различитих предлога, али смо се договорили да нема обуставе штрајка све док се послодавац не изјасни о нашим захтевима. Прво „Фијат” мора да каже шта мисли, а ми ћемо се консултовати са радницима који ће одлучити да ли је то довољна понуда се протест прекине – каже Ненад Матић, повереник „Независности” за Шумадију.

Тако, захтеви синдиката и радника у штрајку остају исти: бруто плата 50.000 динара, уместо досадашње од 38.500, нова организација производње и растерећивање радника, исплата бонуса за ефикасност остварену 2016, као и исплата надокнаде за превоз до фабрике од 22 сата увече до пет ујутру када у Крагујевцу не функционише градски превоз.

–„Фијат” се понаша као влада неке велике и моћне земље која не преговора са терористима. Али ми смо обични, намучени људи, који не можемо више да радимо дупло за исту плату. Пристали смо да радимо за 300 евра месечно, али то је било прихватљиво док су у фабрици радиле три смене. Откако је једна смена укинута, ми радимо и посао оних који су отпуштени, а примамо исту плату. То је неподношљиво – каже радник који нам се представио као Миленко Ћурчић, плашећи се да би могао трпети последице ако изјаву да под својим правим именом.

С почетка серијске производње модела „500-Л“, сви „Фијатови” радници морали су да потпишу кодекс понашања који изричито забрањује комуникацију са новинарима. Зато раднички крагујевачке фабрике аутомобила одбијају да разговарају са „седмом силом”.

У фабрици штрајкује нешто више од 2.000 од укупно 2.500 запослених. Штрајкују радници ангажовани у производњи, администрација, такозване „беле крагне” нису ступиле у протест јер се, како наводе у синдикатима, плаше да ће им у досијеа бити уписане лоше карактеристике због којих неће моћи да се запосле код других страних послодаваца.

Због застоја у производњи рестилизоване верзије модела „500-Л“, у Крагујевцу су рад прекинули и сви „Фијатови”“ кооперанти у којима је ангажовано око 1. 500 радника.

Коментари5
dbf58
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Andrea
Da li se neko pita sta će biti sa radnicima ako fiat ode? Lako je reći idite iz srbije a šta će posle biti nikoga ne zanima, odakle će ti ljudi posle toga da žive to se izgleda zaboravilo odakle će 2000radnika d@živ ?
Vesa D
..socijalisticko radnicko samoupravljanje kao najvisa sloboda radnika da ima pravo na rad i postenu zaradu da zivi u dostojanstvu a ne da prezivljava kao stoka u sadasnjem vremenu..radnici istrajte i nedajte da vas ponizavaju..
milovan
Talijani,zatvorite fabtiku i idite tamo gde ljudi hoce raditi. Ti radnici ih Kragujevca pamte dane Zastave.Pare uzimali unapred,vozila placena ljufi cekali godinu dsna a dobivali krseve.A za iste pare mogli kupiti dobar auto u inostrandtvu.Ali drzava im dala monopol.E ssda tofa nema,morsju fobto raditi za msnje pare pa im muka.I NAMA JE BILO MUKA OD ZASTAVE. Zatvoriti fabriku a radnici onda neka pecaju.
Djuliano
ovakvima kakav je ovaj komentator milovan karma kad - tad pokaze da se nadobudan stav u vremenu kad mislis da si "mocan" obije u glavu i bude kasno kad se shvati da je ista mecka i tebi zaigrala na vratima u vreme kad ti je malo opala "moc".
Vesa D
..Milovane a zasto Italijanci ne primene minimum zarade Eu I daju srpskim robovima u Kragujevcu kad se duvaju da prave svetski auta I prodaju sirom sveta I to po zestokim cenama jer je auto koje sklapaju I prave srpski radnici ima kvalitet..

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља