четвртак, 17.10.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 22:58

„Фијат” без казне за кршење Закона о штрајку

По важећем пропису послодавац не сноси никакве последице ако са радницима не почне преговоре
Аутор: Бране Карталовић / Аница Телесковићуторак, 11.07.2017. у 22:00
(Фото Б. Карталовић)

Држава и важећи Закон о штрајку радницима „Фијата”, који већ десет дана протестују захтевајући веће зараде, не могу да помогну да послодавац са њима започне преговоре. Пословна политика ове италијанске компаније је да са запосленима не преговара док штрајкују. Важећи Закон о штрајку у члану 6 предвиђа обавезу споразумног решавања спора. Послодавац јесте дужан да са радницима започне преговоре, али наш закон не прописује никакве казнене одредбе ако он то не учини.

– Радницима крагујевачког „Фијата” у пракси се догодила ситуација која се у радном праву назива lock out. Они су сада правно гледано, у слепој улици – каже Марио Рељановић, професор на Универзитету Унион. – Практично, штрајкачи су тренутно у истој позицији као неко кога је газда избацио из стана и закључао врата са унутрашње стране. Наш Закон о штрајку је још из 1996. године и уопште не регулише излаз из таквих ситуација. Широм света, послодавци као меру притиска на запослене у штрајку могу да обуставе сваку комуникацију с њима, или да обуставе рад, ако нису сви радници у штрајку. У неким земљама законом је дефинисано шта се дешава у тим ситуацијама, док наше актуелно законодавство на то нема одговор. Послодавац који не учествује у преговорима неће одговарати ни кривично ни прекршајно – истиче Рељановић.

Није неуобичајено да правна пракса такве случајеве не регулише, јер послодавац обично нема економски интерес да производња стоји, па зато улази са радницима у преговоре чак и када га закон на то не обавезује, додаје наш саговорник.

– Очигледно је да „Фијат” овде мало губи. То је већ питање односа са суоснивачем компаније – Владом  Србије, која у конкретном случају држи страну послодавцу. Неуобичајено је да држава уцењује раднике и да премијерка Ана Брнабић почетак преговора условљава прекидом штрајка – каже Рељановић и истиче да понашање „Фијата” није спорно са становишта закона, али је спорно са становишта морала.

Занимљиво је и да Љубисав Орбовић, председник Савеза самосталних синдиката Србије (СССС) сматра да је прекид штрајка „виши интерес”. Он истина каже да „Фијат” у Србији крши и закон и колективни уговор, али сматра да је улога владе, као суоснивача фирме, да штрајкаче врати на посао.

– Наша законска регулатива је таква да су обе стране дужне да уђу у преговоре, а друга је да у колективном уговору стоји да је у року од пет дана од почетка штрајка „Фијат” дужан да уђе у преговоре. Очито да „Фијат” крши закон и оно што је потписано – рекао је Орбовић за РТС.

Другим речима, Орбовић овом изјавом не жели да се замери ни држави, ни штрајкачима.

Да радници имају право да протестују, да се боре за побољшање услова рада и боље плате, сматра и национални координатор италијанских синдиката за аутомобилску индустрију Микеле де Палма. Он је у понедељак дошао у Крагујевац да пружи подршку радницима „Фијата“ који су у генералном штрајку од 27. јуна, када је и обустављена производња рестилизоване верзије модела „500-Л“, названог „велики фића“.

После две недеље штрајка, компанија „Фијат-Крајслер аутомобили Србија“ остала је без зараде коју би јој донела продаја више од 4.000 аутомобила који нису направљени због протеста (незванична цена једног аутомобила је око 18.500 евра). Но, изгледа да је наша држава на много већем губитку, будући да и премијерка Ана Брнабић и председник Александар Вучић, позивајући се на пад бруто друштвеног производа, апелују на синдикате и раднике да прекину штрајк и одмах седну за преговарачки сто. Ови, међутим, кажу да ће то учинити тек када се „Фијат“ изјасни о њиховим захтевима и предочи своју „минималну понуду“. „Фијат“, опет, не почиње преговоре док траје штрајк. Ко ће, онда, и како да развеже овај Гордијев чвор?

Ситуацију додатно компликује то што је преговоре о колективном уговору 2008. водио Самостални синдикат, а актуелни штрајк у „Фијату“ је покренуо синдикат „Независност“. Да не би изгубили своје позиције и чланство које је почело да прелази у „Независност“, лидери СССС-а су преузели „штафетну палицу“ и сада они предводе раднике. Упркос томе што је Љубисав Орбовић јавно изјавио да је прекид штрајка виши интерес, на локалу су представници ова два синдиката, који се по много чему не слажу, сагласни око тактике штрајка у „Фијату“ – нема „замрзавања“ протеста док послодавац не каже шта мисли о њиховим заједничким захтевима.

Зоран Марковић, лидер Самосталног синдиката у „Фијату“ и председник Штрајкачког одбора, каже у разговору за „Политику“ да их после апела премијерке и председника да обуставе протест „нико није звао, нити је ко долазио у фабрику“. „Благ притисак“ – како каже – „врши само непосредно пословодство“. Објашњава да радници обезбеђења од сваког радника траже да се изјасни да ли штрајкује или ради. Иначе, у штрајку је нешто више од 2.000 производних радника, од укупно 2.500 запослених.

Не штрајкују, каже Марковић, чиновници који се плаше да ће им у досије бити уписане лоше карактеристике, због чега после неће хтети да их запосли ниједан други страни послодавац.

 

Скинути „Фијатов“ знак на улазу у град

Самостални синдикат у Крагујевцу јуче је медијима проследио допис у коме стоји да би „Фијатов“ знак на улазу у град требало уклонити, уколико, како је наведено, пословодство компаније не ступи у преговоре са радницима. Уместо „Фијатовог“ знака, на улазу у Крагујевац са Коридора 10 треба поставити старог „фићу“, сматра ова синдикална организација, залажући се за поштовање историје и традиције наше аутомобилске индустрије. Иначе, „Застава“ је „фићу“ почела да прави 1955, баш по „Фијатовој“ лиценци, а до 1985. произведено је скоро милион „фића“.


Коментари14
60444
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Mirsad
Za sve je kriva država i njeno rukovodstvo, počevši od onih koji su potpisali ugovor sa ovom kompanijom pa do ovih koji su sada na vlasti a ne mrdaju malim prstom da zaštite radnike od izrabljivanja odnosno građane naše zemlje. To vam samo pokazuje koliko im je stalo do svih nas. Država je vlasnik 1/3 fabrike i baš je briga! Videćete da je ovaj posao sa proizvodnjom automobila bio jedan od naših najvećih finansijskih promašaja u 21. veku.
Vićentije Jovelić
Vinko, penzioner Ova tema, postala je već vruća. Ovih dana gledam i uživam u fotograijama ra-dnika "Fijata". Lepota i divota od radničke klase, lepo obućeni, lepo uhranjeni a vidi se dasu sportski tipovi. Pitam se, ko im je sve to obezbedio, ja neznam ali mislim, da je to ova država Srbija i "Fijat". Neću da ulazim u njihove plate, pa čak i njihove zahteve, pa čak u zakonske zavrzlame a i svetska rešenja. Ućiću samo u jednu temu i pitaću radnike štrajkače. Dali oni znaju kud uh ovo vodi? Ili još bolje. Dali oni znaju ko ih vodi? Ja koliko znam da oni koji ih vode vode ih samo u sveru svoje dobiti. Dragi radnici preispitajte Vi to Vaše rukovodstvo. Možda je ono negde našlo bolji "Profit". Ništa nisam rekao samo sumljam da jesu. Moj skroman savet radnicima strajkacima je "PEKINITE ŠTRAJK, ZASU-ČITE RUKAVE I POČNITE DA RADITE", ZNAJTE DA ČETE OVIM ČINOM ZADATI VAŠEM "prijatelju", dobar odgovor. Aviomehaničar, elektrotehničar, ing.statistike, Dipl.ing. org. pilot, pukovnik Vićentije
Sasa Trajkovic
I sta sad eksperti, ko je pisao zakon i sta su radili ti preplaceni poslanici u skupstini kada su ga izglasavali? Umesto da nam zakone pisu profesori sa univerziteta ili clanovi SANU zakone nam pisu politicari sa kupljenim diplomama. Da li ce i za ovu svinjariju neko da odgovara u ovoj zemlji NE odgovornih?
svetlana
Ovo je samo početak sa Kragujevčanima koji rade za Italijana i Fiat, kroz malo krenuće i radnici iz Smedereva koji rade za Kineza u železari Smederevo, a tek oni što su pravi robovi u Srbiji u 21. veku iz Leskovca, koji rade za Koreanca u Juri. E to je ta naša Srbija a neko reče Slavica Djukić Dejanović i u ovoj vladi ima mesto ministra bez portfelja za populacionu politiku.
Cvetko Stanisavljevic
Samo blokirakte grad,kao sto je to pre par godina uradio Autosaobracaj.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља