среда, 23.10.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 21:09

„Фијат” већ пакује кофере

Председник Штрајкачког одбора Зоран Марковић изненађен што двонедељни протест радника у Крагујевцу није увршћен у дневни ред Владе Србије која је заседала у четвртак
Аутор: Бране Карталовићчетвртак, 13.07.2017. у 21:41
Још нема договора о наставку производње „фијата 500-Л” (Фото ФАС)

Крагујевац – Све је извесније да ће „Фијат” отићи из Србије. Председник Штрајкачког одбора Зоран Марковић у четвртак у Влади Србије, како каже, није добио никакве инструкције у вези са штрајком радника у крагујевачкој фабрици аутомобили који је почео 27. јуна.

У Београд је, напомиње Марковић, отишао како би добио нова 24 сата „форе” да штрајкачима још једном предочи последице које би Крагујевац и Србију могле задесити ако се компанија „Фијат Крајслер аутомобили Србија“ повуче из наше земље.

Уместо тога, у Министарству привреде је, наводи, наишао на „незаинтересоване државне секретаре”, што га је, каже, изненадило, с обзиром на то да су се премијерка Ана Брнабић и председник Александар Вучић снажно заложили да се проблем у крагујевачком „Фијату” што пре реши.

У разговору за „Политику”, после састанка у влади, Марковић је поновио да наставак штрајка значи „тихи одлазак” компаније „Фијат Крајслер аутомобили Србија” из наше земље. Према незваничним информацијама из фабрике у Крагујевцу, пословодство „Фијата” већ припремa терен за пресељење машина у Пољску.

У Тихију крај Кракова „Фијат” има дупло већу фабрику од крагујевачке, капацитета 600.000 аутомобила, док наша фабрика ни изблиза није достигла пројектовани капацитет од 300.000 аутомобила на годишњем нивоу. И ове, као и претходне године, у Крагујевцу би требало да буде произведено око 85.000 „великих фића”, чија је рестилизована верзија почела да се прави пре око два месеца.

Свечаност уприличену поводом почетка серијске производње редизајниране верзије „500-Л” увеличао је и председник Србије. Вучић је тада, на конференцији за новинаре, одговарајући на питање новинара „Политике“, рекао како се „нада и очекује” да ће влада склопити нови аранжман са „Фијатом” пре 31. децембра 2018, када истиче уговор потписан септембра 2008.

– Изненадила ме је незаинтересованост државних секретара у Министарству привреде. Обавештен сам да „Фијат” у четвртак уопште није био на дневном реду владине седнице. Нисам добио никакве инструкције, а на претходном састанку је речено да штрајк мора бити обустављен, јер „Фијат” у супротном неће сести за преговарачки сто. Никакав одговор нисам добио ни у вези са иницијативом Самосталног синдиката да се радници на демократском референдуму појединачно изјасне о наставку или прекиду протеста – рекао нам је Марковић, који се у четвртак око 17 сати обратио окупљеним радницима друге смене.

Друга смена је у среду већ одлучила да нема прекида штрајка док се „Фијат” не изјасни о раније предоченим захтевима, а у четвртак је и прва смена, чији се радници окупљају у подне, потврдила решеност да се протест настави. У среду се две трећине од укупно 2.000 штрајкача изјаснило за наставак штрајка који је паралисао и сва четири „Фијатова” кооперанта у Крагујевцу у којима је запослено око 1.500 радника.

– Штрајк се, нема сумње, наставља, а како ће на то реаговати држава не могу да кажем – одговорио је Марковић.

У четвртак ујутру из Штрајкачког одбора је искључен Зоран Станић, председник синдиката „Независност”“ у „Фијату”, који је заступао став да протест не треба прекидати све док се пословодство компаније не изјасни о радничким захтевима: повећању бруто плате са садашњих 38.500 на 50.000 динара, реорганизацији процеса производње, исплати бонуса за 2016. и надокнади за превоз запослених до фабрике од 22 сата увече до пет ујутру, када у Крагујевцу не функционише градски превоз.

– Сва одговорност је на Самосталном синдикату, а ми ћемо поштовати одлуку Штрајкачког одбора иако више не учествујемо у његовом раду. Уколико се донесе одлука о прекиду штрајка, ми ћемо радницима, нашим члановима, сугерисати да је прихвате и врате се на посао, како не би добили отказ – изјавио је Станић.

Према инструкцијама владе које су синдикати добили у среду, штрајк је требало обуставити у петак, за када је, како је речено, био заказан почетак преговора са пословодством „Фијата”. Било је планирано да се преговара током викенда, а да се радници у недељу у 19 сати изјасне да ли су задовољни оним што је договорено. Та опција, по свему судећи, више није актуелна, а, како ствари стоје, у Крагујевац неће стићи ни писмо извршног директора групације „Фијат Крајслер” Алфреда Алатавила које је, наводно, требало да потпише генерални директор компаније Серђо Маркионе.

Наставак разговора у петак у Министарству привреде

Представници Министарства привреде и радника крагујевачке фабрике „Фијат Крајслер аутомобили Србија” (ФЦА) јуче су у Београду разговарали о захтевима за прекид штрајка и одлучено је да се разговори наставе и данас, сазнаје Бета у Влади Србије.

Влада Србије у четвртак је требало да усвоји закључак којим гарантује радницима ФЦА да неће сносити последице због штрајка, али то је одложено.

Неуспех разговора у Министарству привреде, не треба гледати као крај јер ће данас бити настављени разговори у циљу проналажење другог решења, наводе у влади.


Коментари62
f80ce
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

milan lala
Koje jeftino spinovanje " Fiat vec pakuje kofere " a gde ce to da odu ? u Poljsku ?ma nije nego , tamo gde ce im troskovi bit skoro 3 puta veci, gde nema subvencija od strane drzave i grada . Dosta vise prodavanja magle , podrska radnicima u Kragujevcu.
Pera M.
Fiat se naljutio sto nece narod dzaba da radi. Ih molim te...
Rade
Pitanje je koliki je uticaj u ovu priču rad stranih službi u podrivanju srpskih radnika i ne obraćanju predstavnika fijata da rese povećanje plata radnika.
Pele
neće FIAT nikuda sve dok postoji i malo mleka koje može da se izmuze. Kada presuši krava, onda dobijamo šut kartu.
Боривоје Банковић
А онда ће испразнити рачуне, распродати магацине и продати мањинском власнику, држави Србији, свој удео за један евро. Са дуговима и ненаплативим потраживањима. Као што се пре неку годину завршила једна друга успешна приватизација.
Препоручујем 50
Душан вуковић
колике плате имају радници у Пољској?
Коста Божић
Па ето да вас обавјестим из прве руке: Према подацима угледног пољског листа „Газета виброча“, број миграната који је изашао из Пољске у периоду од 2004. до јуна 2006. после ул. у ЕУ био је преко два милиона Пољака. Они су иза себе оставили око 50.000 деце које су родитељи напустили што је незапамћено у новијој пољској историји. Након ступања ове земље у ЕУ, тачније 31. децембра 2006. године, спољ. дуг је износио 121 милијарду долара. Шест година касније (у децембр 2012) спољни дуг Пољске је достигао 310* милиј. долара, а трговински дефицит, због укидања царина,порсатао је на 14 мијарди $ док су пре приступања ЕУ имали суфицит од 100 мил. УСА $. У извештају Светске банке из 2006. године се констатује да у Пољској постоји мањак радника што ће утицати на развој привреде. Пољска ће у периоду од 2006. до 2025. године довести до кумулатив. пада БДП од 45% и зато је Пољској потребано да развија русофобију као се Пољаци не би замјавали својим катастрофалним губицима!
Препоручујем 30

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља