уторак, 21.11.2017. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 16:40
ПАЛИЋ 2017

Мигранти на платну испред нас и жице иза нас

Нови филм мађарског редитеља Корнела Мундруца оштра је критика друштва према мигрантима и корупцији
Аутор: А. Исаковпонедељак, 17.07.2017. у 21:51
Продуценткиња филма Викторија Петрањи (Фото А. Исаков)

Палић – Док је публика Фестивала европског филма гледала мађарски филм „Јупитеров месец” Корнела Мундруца о судбини миграната, неколико стотина метара даље одвијала се животна драма на ову тему. Мађарске полицијске власти јавиле су да су и претходне ноћи на граници са Србијом ухватиле више миграната у покушају илегалног преласка границе.

То је тачка у којој почиње филм: негде у мочварним рукавцима реке између Србије и Мађарске, Аријан, Сиријац из Хомса, бива устрељен и тада открива да може да левитира. 

Његову новооткривену способност користи др Штерн како би отплатио дуг породици чијег члана је случајно усмртио приликом једне операције. На крају, између Аријана и Штерна рађа се пријатељство и продуценткиња филма Викторија Петрањи каже да од многих значења у филму она најрадије бира управо то. Међутим, филм Корнела Мундруца је жестока критика друштва које одбацује све који су „други“, односно управо односа мађарских власти према мигрантима, разголићене корупције којој су подложни сви актери приче, али и поигравање са хришћанским мотивима чије вредности се управе бране од миграната.

Мундруцу је стари познаник палићког фестивала јер је пре три године за своје остварење „Бели Бог“ добио Златног торња за најбољи филм. Викторија Петрањи је већ 20 година продуцент Мундруцуових филмова. У разговору са новинарима рекла је да нису очекивали да ово буде продукционо тежак филм, али су током рада на њему морали стално да савладавају нове техничке изазове. Један од њих је била и потресна уводна сцена. „Снимали смо је на једној малој реци у Мађарској и била је врло интензивна већ у фази припреме, сачињена је од низа малих сцена од којих смо после састављали кореографију тих сцена како бисмо имали једну дугу сцену која ће оставити без даха и пре прве реплике, рекла је Петрањи.

То је сцена мучног грабљења миграната преко реке до мочварне обале, док на њих пуца гранична полиција, отимање за дах, нестајање у води, узвици и мрак испресецан полицијским рефлекторима. „Ми смо критични, наравно, али није био циљ политичка критика, већ уметнички приступ јер је идеја настала и пре мигрантске кризе када смо желели да разговарамо о данашњој Европи и покажемо бајку и неке иконичне слике које се лепе за ову ситуацију с којом се данас суочавамо“.

Ставови у филму ипак провоцирају владајући однос према мигрантима, али Петрањи каже да нису искусили никакву отворену политичку критику због тога.

„Никада нисам чула критику која је политичка у односу на филм, ту и тамо зачује се питање како су фондови из културе били доступни за овакав филм, али очигледно ја и не разговарам много са људима који би стварно напали овај филм због садржаја. Ипак, знам да постоји велико одбијање да се уопште погледа овај филм, у провинцији једва успевамо да скупимо неколико стотина гледалаца, што јесте негативан одјек, каже Петрањи.

На Фестивалу европског филма публика је у такмичарском програму имала прилике да види, и пре пулске у којој ће премијерно бити приказан дан касније, хрватски филм „Кратки излет“ Игора Безиновића који у основи користи роман Антуна Шољана, као и филм „Не гледај ми у тањир“ Хане Јушић.


Коментари1
07983
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Jasmina, Subotica
Izvnredan, veliki film, priča o tome da ne postoji vrednost u savremenom društvu koja je ostala neuprljana konzumerskom površnošću i prostotom, vulgarnim egoizmom čoveka 21.veka, njegovom nesposobnošću da komunicira sa drugim ljudima, da saoseća sa njihovim tugama ili radostima, da voli, da veruje u Boga, čoveka, pravdu, istinu ... Sve je oskrnavljeno - ovo je film o DOBU U KOME JE NEMOGUĆE UZDIĆI SE IZNAD ZLA, osim u bajkovitim scenama levitiranja u JUPITEROVOM MESECU ... Sjajni EVROPSKI filmovi na Paliću, dodjite (ovo je jedina situacija u kojoj upotrebljavam pridev EVROPSKI u pozitivnom kontekstu)!

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља