четвртак, 28.01.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа
четвртак, 20.07.2017. у 22:00 Александар Апостоловски
ИНТЕРВЈУ: ЕПИСКОП БАЧКИ ИРИНЕЈ

Уверен сам да ће дијалог о Степинцу бити настављен

У свету постоје римокатолици, па и један број хрватских католика, који се из начелних моралних разлога противе канонизацији Алојзија Степинца, што се код нас, углавном, не зна
(Фото Ненад Неговановић)

Заједничко саопштење Мешовите комисије Српске православне цркве и Хрватске бискупске конференције, која је разматрала лик и дело Алојзија Степинца, изазвало је различите коментаре.

Овај документ, објављен након последњег, шестог заседања у Ватикану, у делу јавности протумачен је као попустљивост представника СПЦ, јер су изостале формулације из којих би се видело због чега је за српску страну неприхватљиво проглашење Алојзија Степинца за свеца. Најконтроверзнији детаљ је што се заједничко саопштење појавило у две верзије.

У „хрватској редактури” наведено је да је Степинац „живео и службовао у посебно тешком историјском периоду”, док се у српском преводу са италијанског тај период назива „посебно проблематичан”. У верзији саопштења Хрватске бискупске конференције Степинац је „угледан католички пастир”, а у саопштењу које је објавила СПЦ – „важан католички пастир”.

О томе како је текао последњи састанак у Ватикану и шта се даље може очекивати, за „Политику” говори епископ бачки Иринеј, портпарол СПЦ и члан мешовите комисије.

Хрватски медији тврде да је текст заједничког саопштења саставио отац Бернард Ардура, председник папског већа за историјске науке. Да ли је то тачно или су текст усагласили представници обе цркве?

Као што и сам наслов текста о коме је реч каже, саопштење је заједничко. У његовој изради су, како је и правило, учествовале обе стране. Наравно, значајно је допринео и модератор, отац Бернард Ардура. Сматрам, као, уосталом, што и vи негде рекосте, да је текст избалансиран, да ниједна страна, ни ми, ни наши саговорници из Римокатоличке цркве у Хрватској, не може да тврди да је у саопштењу, по његовом слову или духу, нечији став преовлађујући. Ми такве амбиције нисмо имали. Довољно је што је наведено следеће: „Дошло се до закључка да су различити догађаји, наступи, списи, ћутање и ставови још увек предмет различитих тумачења. У случају кардинала Степинца, тумачења која су углавном давали католици Хрвати и православни Срби остају и даље различита.“

Накнадне фабуле о ауторству текста, затим покушај мењања смисла заједничког саопштења тенденциозно погрешним преводом, да не кажем фалсификатом, хињена тумачења, како би се у Загребу казало, и на таквим тумачењима утемељене прогнозе имају за циљ да окураже хрватске заговорнике канонизације, можда и да покушају да утичу на Ватикан. По мом схватању, све је то кратког даха, да не кажем бесмислено. Наравно, што се тиче одговорности према нашем делу мешовите комисије и према колегама из Хрватске, према теми којом смо се бавили у протеклих дванаест месеци, то што неки у Загребу својим коментарима чине није коректно. Додуше, не могу да тврдим да је садржина њиховог тријумфализма и прогноза равна садржају и трајању дечјег луфт-балона, али могу да тврдим да су аргументи српског дела комисије били засновани на документима и необоривим чињеницама, макар шта да о томе пишу или изјављују појединци у Загребу.

Какве су аргументе предочили представници СПЦ и српски историчари о улози Алојзија Степинца у Другом светском рату и да ли су они довољни, с обзиром на то да Ватикан није дозволио отварање својих архива о Степинцу?

Са православног становишта, а верујем и хришћанског уопште, апсолутно смо сви у нашем делу комисије, епископи и експерти историчари, наступали одговорно и савесно, без мржње и пристрасности. Аргументи које смо изнели – историјски, теолошки и други – по нама су више него довољни. Са друге стране, нама је разумљиво оправдано интересовање наше јавности и медија за доказе и аргументе које смо изнели. Али, јавности и медијима треба да буде јасно да би изношење наше аргументације сада било контрапродуктивно.

Зашто би било контрапродуктивно, сада када је дијалог окончан?  

Зато што поштујемо договор да се до окончања процеса не износи садржај разговора, а процес није окончан, још увек траје! Када дође време, сав материјал комисије биће објављен и доступан. Медијско мешање у целу ствар може само да произведе замешатељство. Али ипак, ако хрватски партнери у дијалогу наставе да износе, понекад веома једнострано, садржај разговора пре времена, као што су, нажалост, неки од њих већ почели да чине, мораћемо и ми да реагујемо на одговарајући начин.

СПЦ дакле очекује наставак разговора две цркве?

На општем плану, Српска православна црква не живи у некаквој паралелној стварности нити у изолацији у односу на васељенско Православље и на хришћански свет у целини. Сведоци смо живог и, у многим областима, плодотворног дијалога Православне цркве са Римокатоличком на различитим нивоима, од локалног до универзалног. Идућег септембра, на пример, одржаће се следеће заседање делегацијâ за званични богословски дијалог између двеју цркава, у којем учествује тридесет теолога из свих помесних православних цркава и тридесет теолога из читаве Римокатоличке цркве. Овај дијалог је у функцији разматрања кључних питања учења о Светој Тројици и учења о цркви.

Следствено, дијалог двеју цркава није и не може бити завршен. Када је реч посебно о дијалогу на тему Степинца и његове улоге пре, током и после Другог светског рата, сматрам да он треба да буде, у овом или оном институционалном оквиру, настављен, проширен и продубљен. Надам се да ће тако и бити.

Да ли ће Ватикан прогласити Алојзија Степинца за свеца, или мислите да ће се папа Фрањо од тога уздржати, због чињенице да би то нарушило односе не само две цркве већ и Србије и Хрватске, као и Србије и Свете столице? 

Да ли ће Степинац бити „проглашен за свеца”, односно канонизован, то не знам, као што то за сада не зна ни било ко други. Одлука је у надлежности папе Фрање. Шта пак наша црква – дакле, и ја лично – о том питању мисли, јасно је из службених писама наше цркве папи и из његове задивљујуће одлуке, донете на основу неприхватања могућности Степинчеве канонизације од стране Српске православне цркве, да се канонизација одложи, а проблематика која се ње тиче одговорно размотри у дијалогу српских и хрватских епископа и историчара у оквиру Мешовите комисије. Напомињем да у Европи и свету постоје и римокатолици, па и један број хрватских католика, који се из начелних моралних разлога противе тој канонизацији, што се код нас, углавном, не зна.

Архивска грађа и научна литература о овој теми практично су неисцрпне, а рок од годину дана прекратак. Уз то ваља сачекати и отварање свих до сада затворених ватиканских и неких других архива. Стога сам уверен да ће започети дијалог бити настављен, било у форми продужавања мандата комисији, било пак у некој другој форми. Уосталом, видећемо.

Овде не би требало да пресуђују међудржавни или међунационални односи. Треба да пресуди историјска истина и само истина. Нико други и ништа друго!

Коментари33
0946a
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Славко Сесовар
Степинац је срамота за читаво Хришћанство и човечанство ! По проф. Мајклу Барнбауму из Музеја холокауста у ндх је било 1941. год. 2000 католичких свештеника . Од њих 2000 , у ликвидацији Срба је директно учествовало 1471 !!! Од 42 концентрациона логора у ндх , у 9 концентрационих логора су била само деца !!! ЛОГОРАШИ У ПЕЛЕНАМА патент ндх. Неке од ових конц. логора за децу је водила католичка црква ( Топуско ... ). Он је био први човек овакве цркве , и сада треба ли га прогласити свецем ? Ако га прогласе светим једино право име које заслужује је ИРОД или СОТОНА !!!
З. Сланкаменац
М. Радаковић, ви, Монтенегрини, свакако јесте у истој цркви распопа Мираша кога једино уважава ваша братска католичка црква. Ми, Срби, се држимо Јеванђеља које каже, кроз поруку Св. Павла Коринћанима: "Не вуците у туђем јарму неверника; јер шта има правда са безакоњем? или каву заједницу има светлост са тамом? ЈВЂ: стр.309. Такође у гл. 7 каже: "Купљени сте скупо, не будите робови људима....! и још додаје:"Сваки браћо у оном у чему је позван нека тако остане пред Господом јер шта има правда са безакоњем? или каву заједницу има светлост са тамом? Православна и католичка црква се разликују као небо и земља и ми немамо "божијег посланика на земљи, непогрешивог, нисмо спаљивали научнике ни жене (вештице) јер се дословно држимо Библије која каже: "Множите се (кроз брак) и упознајте свет (кроз науку)" итд. И зато СПЦ (она права) нема шта да се меша у "послове таме".
Asterix
Ako bi se Stepinac proglasio svecem onda bi unijacenje SPC i Vatikana bilo skoro pa nemoguce. Da nije to razlog ove umesanosti SPC u poslove Vatikana?
Данило
У верским установама све је мање Бога а више бизниса и политике.
Rodoljub
Зашто наши тзв.Светосавски епископи опседнути екуменистичком свејереси и свеопштим притиском ватикана на васцело православље,подлежу том грешном утицају,и расправљају о ономе што је свима познато,а то је да је Степинац благословио геноцид над Србима у НДХ?! Како припадам истинском Православљу без икаквих модернистичких новотарија,питам све: Да ли разматрањем познатих историјских чињеница сада,ето којекакви епископи Србски покушавају да промене истину и наметну лаж,рођену у Хрватској а"благословену" фабрици антиправославља - Ватикану. Зашто,сахрањујемо истину и саблажњавамо се кроз те"послушне епископе",и свесно прихватамо оно што знамо да је лаж и само лаж?Какви су ти њихови римокатолички-папски канони,који зла дела једног усташког кардинала могу да поистовећују са Светошћу? Свесно нам гурају "прст у око" а ми као некакви бескичмењаци, и као да не знамо о чему се ради и неми и безазлени, као и ти Срби у тадашњој Павелићевој и Степинчевој НДХ,сахрањујемо сами себе и телесно и духовно.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

logo

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља