недеља, 19.11.2017. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 23:27

Завет ћутања о „Фијату”

„Џабе смо штрајковали, ништа нисмо добили”, каже један од запослених у крагујевачкој фабрици, који је због компанијског кодекса морао да остане анониман
Аутор: Бране Карталовићсреда, 26.07.2017. у 22:00
Пре­ма ин­фор­ма­ци­ја­ма из вла­де, радницима ће бити по­ве­ћа­не пла­те 6,7 од­сто, из два де­ла (Фото ФАС)

Крагујевац – „Фијат” претендује да постане највећа српска тајна и са првог места потисне причу о гробу команданта Југословенске војске у отаџбини Драгољуба Драже Михаиловића. Не само да су јавности и даље непознати детаљи уговора из 2008. већ се сада не зна ни шта тачно стоји у споразуму који су пословодство компаније, Влада Србије и представници Самосталног синдиката потписали 25. јула ове године у Београду.

Према речима Зорана Марковића, председника Самосталног синдиката у фабрици аутомобила, радници ће добити повишицу од 9,5 одсто. Према информацијама из владе, реч је о повећању плата од 6,7 одсто из два дела. А према извештајима неких медија, плате радника „Фијата” ће бити усклађиване са инфлационим токовима у нашој земљи.

Зоран Марковић је свестан да има незадовољних, али истиче да је потписивање споразума било једино излазно решење. У овом тренутку није било алтернативе, рекао је Марковић за агенцију Бета.

Међутим, у синдикату „Независност”, другом по величини у крагујевачкој фабрици, такође репрезентативном, незадовољни су епилогом преговора.

„Нисмо видели никакав споразум, чувају га као змија ноге, ако је у Београду уопште нешто потписано”, каже за „Политику” Зоран Станић, председник „Независности” у фабрици аутомобила. „Ако је нешто и потписано, ми бисмо то морали да видимо, да знамо како да се понашамо”, додаје Станић, који је одлуком представника већинског Самосталног синдиката, дан-два уочи почетка преговора, искључен из штрајкачког одбора.

„Самостални синдикат је одлучио да прихвати понуђено и само је информисао раднике да је ствар готова, да је постигнут договор. Радници нису имали могућност да се изјасне, а ми из ’Независности’ смо били искључени из преговора”, наводи овај синдикални лидер.

Тронедељни штрајк у „Фијату” изненада је прекинут 18. јула увече, после разговора премијерке Ане Брнабић са представницима Самосталног синдиката у Скупштини града Крагујевца.

Иако је одлуку о прекиду штрајка назвао преседаном, будући да ниједан од радничких захтева није испуњен, Зоран Марковић, председник штрајкачког одбора из Самосталног синдиката, рекао је да је то учињено зато што „сви желимо да ’Фијат’ настави да послује у Србији”.

Радничке захтеве су, подсетимо, заједно усагласила оба синдиката у „Фијату”. Прво, да се реорганизује производни процес како би се запослени растеретили обавеза које су преузели од средине прошле године када је угашена једна смена, а онда и да се бруто основица, са 38.500 динара, увећа на 50.000. Трећи и четврти захтев су се тицали исплате бонуса за ефикасност остварену у 2016. и надокнаде за превоз до фабрике између 22 сата увече и пет ујутру, када у Крагујевцу нема градског превоза.

Шта је и у којој мери од овога испуњено, остало је нејасно и по обраћању премијерке Ане Брнабић новинарима 25. јула у Влади Србије. Како је објаснила њена саветница за медије, текст споразума није могуће видети зато што је таква „корпоративна политика компаније ’Фијат’”.

На својеврсни „завет ћутања” учесника у преговорима, радници крагујевачке фабрике аутомобила реаговали су гунђајући, свесни да ништа не могу да промене. „Џабе смо штрајковали, ништа нисмо добили, чак ни оно што нам је с почетка било нуђено, а ко зна шта ће даље бити са нама и да ли ћемо сносити неке последице”, каже један од запослених, наводећи да због фабричког кодекса понашања не може да говори под својим именом.

У мору догађаја који су пратили генерални штрајк у „Фијату”, који је почео 27. јуна, заборављена је изјава коју је тог дана, на конференцији за новинаре у Крагујевцу, дао Зоран Марковић из Самосталног синдиката: „На штрајк смо се одлучили после шестомесечних неуспелих преговора са пословодством компаније.” Дакле, овај синдикат је у преговоре око услова рада, плата, бонуса и надокнада ступио још почетком године.


Коментари5
ef673
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

slobodan
Kakva fascinantna "TRANSPARENTNOST"Sporazuma radnika I poslovodstva FIJAT-a sa Vladom Srbije.Bice jos smanjivanja I plata I penzija u Srbijici?
Miloš Petrović
Drugim rečima: država plaća firmi još više nego do sada (500L se loše prodaje i svaki proizvedeni automobil donosi gubitke!) da ne bi bilo otpuštanja radnika i zatvaranje pogona. Sa ozbiljnom ekonomijom i državom to veze nema.
Александар
Да имамо способну владу, већ би се нашла алтернатива за произвођача и тај би већ радио. А не да се возимо са Фијатом ко да нам је из ока испао. Такве услове које смо дали Фијату, мислим да нико од азијатских проивођача не би одбио.
Radovan
Pa,izgleda dzaba ste krecili.Razlog tome je sindikat kakav imate ,a i nije lako imati drzavu udruzenu sa kapitalistom protiv sebe.No,bez obzira na to, neshvatljivo mi je da ste prestali sa strajkom pod uslovima koji se cak ne mogu nazvati ni ponizavajucim. Hajde,razumeo bih skrivenu prevaru,ali ovako otvoreno ponizenje ne mogu.
Kojadinka
Radnici i Srbija su prevareni jos u doba Borisa i Mladje ...A SAD SE SVI KUVAMO U TOJ KASI...
Препоручујем 9

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља