Будва – У оквиру програма 31. фестивала „Град театар” који се одржава од 5. јула до 17. августа, премијерно је изведена Шекспирова „Укроћена горопад” младог редитеља Зорана Ракочевића. Реч је о копродукцији Града театра, Црногорског народног позоришта и Факултета драмских уметности на Цетињу, подржаној од стране Министарства културе Црне Горе.
Програм „Града театра” се ове године одвија у околностима изразите скромности, због чега је одабран мото „За три гроша”, инспирисан Брехтовом „Опером за три гроша”.
Тренутно стање у овој институцији објаснила је за „Политику” в. д. директорке Милена Лубарда Маројевић, која је на том месту од 8. марта ове године: „У том тренутку је рад „Града театра” потпуно био блокиран, плате запосленима су касниле пет месеци, а извештај независног ревизора евидентирао је нагомилани дуг од мало више од милион евра”. Но, то никако нису били разлози за одустајање од фестивала, већ, напротив, за озбиљно престројавање и разговоре са управом града као оснивачем. То нам је такође рекла Лубарда Маројевић, додајући: „Став градске управе је био јасан: фестивал се не сме угасити, он представља један од приоритета када су развој и обележја града у питању”.
Због овогодишњих посебно тешких материјалних околности, изведена је само једна позоришна премијера. Одиграна је на Бријегу од Будве, плажи испод најстарије будванске цркве Санта Марија у Старом граду. Ова плажа која се први пут користи као сценски простор, донедавно се звала „Ричардова глава”, по глумцу Ричарду Видмарку који је ту боравио пре пола века.
Амбијент је функционално одабран и темељно искоришћен, јер се радња одвија у оквирима церемоније венчања, у бару на плажи. Шекспиров комад је радикално адаптиран, скраћен и промењен, у погледу ликова, као и заплета (драматургија Јована Бојовић). Значењски фокус је на теми друштвеног претварања и прерушавања, што се у највећој мери изражава путем травестије. Катарину игра мушкарац (Вуле Марковић), док су Баптиста (Марија Ђурић) и Хортенсио (Јелена Ђукић) жене, што код Шекспира није случај. Ова замена полова је довела и до гушења мизогиничних значења. Они су у Шекспировој комедији присутни – мушкарци третирају жене са ужасним ниподаштавањем и суровошћу. У представу је такође уведен и лезбијски мотив. Спанђавање Бјанке (Сања Вујисић) са Хортенсиом има смисао женске независности и могућности слободе избора. Тако се још снажније негирају мизогиничне идеје у полазном тексту.
У погледу квалитета глумачке игре посебно треба издвојити Вулета Марковића који Катарину обликује деликатно, истовремено суптилно и одлучно. Упечатљив је и Стеван Радусиновић као Петручио, овде свештеник. Убедљиве су сцене његове прошње Катарине, када изиграва мушкарчину, насупрот његовој конституцији, што изазива комички ефекат. Комичко у представи углавном произилази из травестије, а не из брзе физичке радње, што је уобичајен случај са сценским тумачењима ове комедије, али не и овде.
Ликови су елегантно обучени, сви су у белом, влада атмосфера позерског кулирања коју битно води електронска поп музика Белгијанца Стромеа (костимографија Оливера Ераковић Косић, Зоран Ракочевић). Актери се снобовски пренемажу, међусобно се снимају камером, а праве и селфије. Ови призори одражавају наше време у коме је лични маркетинг основа друштвеног постојања, док је виртуална стварност друштвених мрежа постала далеко важнија од саме стварности. Они су истовремено у вези са основном редитељском идејом, критиком опште друштвене травестије.
Нарочито је важно напоменути да извођење ове представе у центру Будве није било прекидано буком, што је нажалост било уобичајено за „Град театар” у последњим годинама. О томе се и у српским медијима често извештавало поводом гостовања наших продукција, на пример „Авета“ или „Јулија Цезара”. Зато су уметници понекада нерадо играли у Будви, док је управа фестивала раније покушавала да реши проблем измештањем сцене из града, са већим или мањим успехом.
Може се зато рећи да извођење ове представе означава одређену врсту преокрета, резултат воље градске управе. То је за наш лист такође прокоментарисала Лубарда Маројевић: „Фестивал неће бежати од буке из града, већ ће његова база остати ту, на матичним сценама. Градоначелник Драган Краповић је лично водио састанке на којима се разговарало о утишавању буке за време извођења програма, и ту су постигнути договори којих се сви придржавају”.