четвртак, 23.01.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 22:15

Долар пао, али не и цена горива

Аутор: Јасна Петровић-Стојановићпетак, 11.08.2017. у 22:00
Иако је од апри­ла вред­ност аме­рич­ке ва­лу­те сма­ње­на за 12 од­сто, го­ри­во је на до­ма­ћим пум­па­ма по­јеф­ти­ни­ло са­мо за 3,5 од­сто – од­но­сно шест и по ди­на­ра (Фо­то Д. Јевремовић)

Нафтне компаније у Србији имају све услове да додатно снизе цену горива на пумпама, али то упорно одбијају да учине. Појефтињења из претходних месеци била су незнатна, упркос чињеници да је долар пао на петнаестомесечни минимум. Само од априла до данас вредност ове валуте мања је за 12 одсто. С друге стране, барел нафте се са 50 вратио на 45 долара. Динар је у међувремену ојачао, па је трговцима било потребно мање динара за плаћање нафте у доларима.

И поред тога, пумпе точе гориво као да свих ових тржишних промена није ни било, па је дизел и даље за 55 динара јефтинији у Македонији него у Србији.

Уместо јефтинијег горива, трговци нуде друге маркетиншке погодности, па се само у одређено доба дана бензин и дизел продају за три до шест динара јефтиније.

Томислав Мићовић, генерални секретар Удружења нафтних компанија Србије, каже да је борба на тржишту жестока, па се пумпе на различите начине довијају да повећају продају.

Упитан зашто трговци не снизе цене када су се за то стекли услови, Мићовић одговара да је чињеница да је вредност долара, којим се плаћа нафта, ослабила, али пумпе узимају кредите код банака у еврима, а курс ове валуте није тако повољан у односу на долар.

– Због тога нема много простора за снижавање цена. Да има, трговци горивом сигурно би, због велике конкуренције, изашле с нижим ценама. Уместо тога, сналазе се на разне начине. Тако се догодило, готово први пут, да су цене горива на пумпама уз ауто-пут изједначене с ценама у граду. Иначе, на пумпама се по тренутно актуелној цени прода тек 30 одсто бензина и дизела, а остале количине у време додатних појефтињења – тврди наш саговорник.

На питање због чега трговци само по неколико сати у току акција обрачунавају ниже цене, Мићовић каже да очекују да ће на тај начин увећати промет, па тако и зараду.

У априлу, кад је један долар вредео 116,3 динара, бензин је на пумпама коштао 148,7 динара, а дизел 154,4. Јуче, кад је средњи курс долара износио 102,3 (дакле готово 14 динара мање), бензин се продавао за 141,8, а дизел за 146,5 динара, што је пад од око 3,5 одстo, или за око шест и по динара.

Мићовић додаје да је главни разлог за високе цене горива у Србији то што држава има велика захватања по свакој литри бензина и дизела. У просечној малопродајној цени евродизела 55,9 одсто, или 81,88 динара, представљају фискални намети (акциза, накнада за обавезне резерве и ПДВ). Када се овоме додају још две накнаде, које такође оптерећују сваки литар горива, за маркирање и за спровођење мониторинга квалитета горива, удео који држава узима још је већи. И управо овако велика захватања у цени дизел-горива, а посебно у цени ТНГ ауто-гаса, доприносе томе да се већ дуже време српско тржиште сврстава у ред најскупљих у региону, закључује он.

 

Ни у региону нема промена, али је гориво знатно јефтиније

Оправдање домаћих трговца да већих промена у ценама горива није било ни у региону, не може да буде добар изговор, јер се код нас и иначе продају скупљи бензин и дизел него у већини околних држава.

Цена дизела је у самом врху, одмах после Грчке и Албаније, док су цене бензина ниже у четири државе у суседству: Мађарској, Бугарској, Македонији и БиХ.


Коментари12
1358b
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Petar Leković
Ma propadoše ruske gazde u NIS-u načisto, jedva kraj sa krajem sastavljaju. Svu naftu koju povade po Vojvodini i regionu (a širili su se gde god su mogli, kupivši na sličan način likvidna preduzeća za minimalni kapital) samo njima "pojedoše" dažbine. Kukaju kao ranjenici. Sva pusta nadanja o snabdevanju dobrim i jeftinim gorivom, kada su baš njih birali, su se pretvorila u prazna obećanja. Šire naftni biznis, grade ili planiraju "južni tok", "severni tok" i svuda je to isplativo osim u Srbiji!? Sudeći po pisanjima, Amerikanci sa druge strane, stagniraju svuda osim na KiM gde vade neslućena prirodna bogatstva!? Kada ćemo mi da prestanemo da verujemo u laži kojima nas huškaju sa strane, da smanjimo dezinformacije i da i spram istoka i spram zapada budemo ozbiljan evropski narod?
Боривоје Банковић
Браћо Срби, права адреса за та питања нису Руси већ ваша "просрпска" премијерка по западном укусу и њен шеф који одређују акцизе и остале хараче. У Русији је литар супера 98 прошлог месеца коштао 0,70 долара. Ко не верује, нека потражи на интернету "fuel prices by country europe". Резултати су веома занимљиви и поучни. Узгред, већина горива које трошимо се више не прерађује у Србији, већ се увози.
Nikola Nesic
Gde se sad denuše srpska braća, rusi? Ovde se deo srba kune u pravoslavnu braću, kad ono njima zarada važna, ako ne i važnije nego svima ostalima.
Petar Leković
Pa jel' nije rekao Vladimir Vladimirovič da će ubuduće sve transakcije koje Rusi budu mogli, da obavljaju u evrima a ne američkim dolarima? A šta kažete, evro skočio, pa onda nama braća još i čine što nisu podigli cenu goriva. Ma pustite Makedoniju, tamo cenu goriva snižavaju imperijalistički, neokolonijalni, neoliberalni, kapitalistički satrapi novog svetskog poretka. Na nama je da pomognemo bratsku borbu vala ako treba i kroz cenu goriva! Za takvu stvar, mala je žrtva i duplo skuplje gorivo. Živeli!
miki
Divljaštvo stranaca... Država u želji da privuče strane investicije dozvoljava da strane kompanije rade šta hoće u Srbiji.Vidite šta radi FIAT sa radnicima i prijavom proizvodnje preko 60% delova i sklopova u Srbiji da bi koristio benefite,stvarnost nije ni blizu tome a država to zna i svesno radi.NIS takođe ne snižava cenu goriva prema padu cene nafte na berzi i prema jačanju dinara.Strane firme plaćaju radnike na nivou minimalca i nikom ništa.Država strane firme nesme da kontroliše u radu da se ne povuku sa tržišta.Vidite samo šta rade strane banke i strana osiguranja,inspekcije okreću glavu na sve njihove radnje.A sva pljačka stranaca se u Srbiji pravda željom za zapošljavanjem i reindustrijalizacijom.I tako smo tu gde jesmo,nikad da se oporavimo,da nešto stvorimo,da nešto traje na duže staze.A kada i to uradimo onda nam proizvedu rat i onda sve iz početka.Jedinu korist u Srbiji,na brzo bogaćenje, imaju mafija,tajkuni i političari.A pošto je sve pljačka i otimačina,ne traje dugo.
marko
Апсолутно се слажем са Вама, само бих додао да није у питању само подивљали капитализам, ово што се дешава код нас пре подсећа на неку фазу неког кулминирајуће помахниталог лудилачког тременса феудализма. Изгубили смо државу која је у служби одређеног броја људи, која на комплетно становништва гледа скоро као на стоку, која треба да буде у њиховој служби без икаквих права. То мало појединаца што имају нека примања и права служе само да додатно иритирају и да праве тињајуће фрустрације, којих има и на свим осталим пољима. По мени се код нас опасно закувава, људи полако кључају, а појединци полако пуцају, и ако нешто под хитно не променимо, јако лоше ћемо да завршимо.
Препоручујем 7
Marko
Oko 75% cene goriva su akciza drzave i raznorazni nameti...Zalite se na pogresnoj adresi. Ako cemo iskreno, cena goriva kod nas je kao da je barel 80$...
Препоручујем 33

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља