субота, 16.11.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 22:50

Перонска карта у Београду 180, а у Нишу 300 динара

Услуга коју плаћају сви, без обзира на то да ли путују или само прате путнике, плаћа се наводно због безбедности, јер су перони места повећаног ризика
Аутор: Дејан Алексић / Јелица Антељнедеља, 20.08.2017. у 22:00
(Фотодокументација „Политике”)

Перонска карта на Београдској аутобуској станици кошта 180 динара и морају да је плате сви, без обзира да ли путују, прате неког до аутобуса или улазе на минут да предају пошиљку возачу. Од претпрошле године ова услуга поскупела је за 20 динара, а пролазак до перона, како кажу путници, папрено кошта, будући да ова „карта” не подразумева рецимо бесплатан тоалет или пртљаг.

Занимљиво је да најпрометнија аутобуска станица у Србији није рекордер по цени перонске карте – ова услуга на станици у Нишу кошта чак 300 динара, што је четвртина аутобуске карте до Београда.

У Ужицу се наплаћује 100, Шапцу 70, Суботици 60, а Ваљеву 40 динара. 

Редакција Потрошача је неколико дана чекала одговоре БАС-а на питања од чега зависи цена перонске карте, шта путници добијају за ову услугу, али до закључења овог броја нису стигли. 

Перонска и за приградске линије
Недавно су због рушења „Ластине” станице у Београду сви поласци овог превозника пребачени на БАС, па и приградски. Због тога су они који немају месечни персонализовани „бус плус” за градски превоз морали да плаћају и перонску карту. Многи путници су зато приградске аутобусе почели да чекају код Палате правде, Сајма, Аутокоманде, док су они који иду до Барајева, осим 179 за временску карту, морали да дају још толико за перонску. БАС је за путнике из приградских насеља са неперсонализованим картама у међувремену увео и месечну перонску од 800 динара.

То и није изненађење ако се зна да су у БАС-у и раније о овој теми нерадо говорили, а и када су давали објашњења, она нису била претерано убедљива. Правдали су се да у цену перонске улази жетон за улазак на пероне и резервација места, али и да се на овај начин брину о безбедности путника (како на пероне не би улазили они који не морају). Објашњавали су и да су перони место повећаног ризика, крађе, шверца, па и могућих терористичких напада. Један од покушаја да се оправда висока цена перонске карте било је и објашњење да та станица припада првој категорији, то јест да ради без престанка и да има пошту, банку, обезбеђење, трафике, ресторане, тоалете. 

Претходних година у БАС-у су се правдали да се зарађен новац од перонских карата улаже у сређивање станице, чишћење, давање информација, па и коришћење надстрешница. 

– Ко је иједном користио услугу станице јасно му је да тек ово последње објашњење пада у воду. Осим што се тоалет додатно плаћа, док чекају превоз путници за те паре немају бесплатно воду или кафу, а ни места за седење. Већина путника је приморана да седи на пртљагу или да стоји јер на 40 перона има тридесетак клупица на које може да седне стотинак путника. А путника је, макар на овој београдској станици, у сваком тренутку знатно више, објашњава један путник који је, како каже, више пута негодовао због плаћања ове карте.

Он каже да је додатни проблем то што улазак на перон мора да плати и особа која путника прати. Раније су на овој станици постојале ограде са шипкама, а сада непрозирне стаклене баријере, па је, ако желе чак и да помогну да се пртљаг донесе, куповина перонске карте неминовна. 

Само са највеће аутобуске станице у Србији (БАС) сваки дан има између 500 и 700 полазака, док је просечна попуњеност око 30 путника. Многи од њих су због скупе услуге пронашли начин да избегну плаћање и главну станицу. 

Путници који иду ка истоку и југу земље аутобусе чекају недалеко од Мостарске петље или код Сајма, они који иду ка Срему и Мачви чекају код „Сава центра” и код Студентског града. Иако то нису регистрована стајалишта, корист имају и путници и превозници. Карта је знатно јефтинија, а аутобус је попуњенији.

Још од прошлог лета путнике који полазе са станице у Нишу дочекало је непријатно изненађење када је истакнут нови ценовник по коме 300 динара станичну услугу плаћају они који не путују, већ, на пример, неког прате, а 160 динара они који путују аутобусом који није „Ниш експресов” (за поласке тог превозника се перонска плаћала по километражи). Промућурнији су се тада досетили и почели да купују карте за „Ниш експресове” поласке који су јефтинији од 300 динара и тако улазили на перон како би неког испратили.

Наша телефонска анкета коју смо јуче спровели по аутобуским станицама у Србији показала је да се у Нишу и даље ништа није променило. Како кажу оператери, карта од Ниша до Београда кошта 1150 динара. У њу је урачуната станична услуга од 85 динара, али они који би само да „прошетају” по станици морају да плате 300 динара. У Шапцу је та услуга четири пута јефтинија, стаје 70 динара, а плаћају је и они путници који желе да уђу на перон како би купили карту у аутобусу. На питање да ли је карта јефтинија у аутобусу, путници кажу да су сигурни да у аутобусу могу да добију и попусте, рецимо за студенте, а на станицама не увек.


Коментари14
288eb
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Nikola
To su neviđene bitange. Nema peronske karte u Minhenu, Parizu ali ima kod nas jer nismo spremni da se odupremo prevarantima. Ogradu treba srušiti jer ponižava putnike kao da su ovce. I još nešto, ovo uglavnom plaća sirotinja iz unutrasnjosti
Aki
Ja bih samo potvrđivao ono što je napisano u tekstu i komentarima , ali uopšteno to je miran način za protest i pravdu. Dakle , nemože niko preko đepa putnika da se bogati na nepošten način. Zna se da AS naplaćuje prevoznicima ulazak autobusa na perone kao da je autobus pun putnika, pa se pitam čemu peronska karta kada nema nikakve usluge koja opravdava taj postupak, čak mislim da ispekcije rada su morale reagovati , jer nemože neko prodavati vazduh i zarađivati . Pitam se šta je to rezrvacija ako ja kupujem kartu na šalteru za odnosni polazak, dakle prekipilo je BS mora da stvara profit malo drugačije na realan rad -način.I ŽS su počele da naplačuju rezrvacije i kada kartu kupujete na šalterima posebno za međunarodne vozove. Ako je karta neekonomska i tada nemože , jer država nesme to da kompenzuje..Zapravo ako kupujem kartu, kupujem i sedište neču valjda da letim. Bez političkih predika mene kao korisnika zanima zašto me neko potkrada ,a zakon ne reaguje, jer pojedinačno je 0.
Mirko Rajkovic
Napisao bih nesto sarkasticno ali necu iz obzira prema siromasnijim ljudima. Vlastima bih ipak porucio, smanjujte razlike u drustvu ako cemo da gradimo iole normalnu zemlju, trenutno imamo najvece razlike u Evropi.
Jelica Antelj
Na dan kada smo pisali tekst,a to je bio petak,na autobuskoj stanici u Nisu nam je receno da peronska karta kosta 300 dinara.Ako je sada jeftinija znaci da smo mozda i ovim tekstom uticali na nadlezne da se urazume. Redakcija Potrosaca se raduje ako je tako.
Dussan
U Nisu je peronska karta 160din,juce sam je kupio.Istine radi...
Rajko
Dussan. Neka je i 100 dinara, opet je to harač. Šta si ti platio? Jel možeš da nam objasniš? Zašto se "to" nigde ne plaća u razvijenom svetu, ali se kod nas plaća?!? Jednostavno, ovo treba pod hitno ukinuti, ograde sa autobuskih stanica srušiti. Ako to prevozniku ne odgovara, ne mora da "drži" stanicu. Upravljanje stanicama treba da se poveri opštinama, kao u svim gradovima evrope. Tada nema nikakvih peronizacija, higijenu održava komunalno preduzeće grada i wc-a a informacije daje zaposleni radnik koga plaća opština i kraj priče !!! Ovo je u stvari "teški" kriminal, koji godišnje obrne milione dinara!! Pozivam premijaerki Anu Brnabić da se ovim pod hitno pozabavi, a poslaću joj i sam dopis i ovaj članak iz novina. Ako već idemo u EU, dajte i ono što ide u prilog građana da se primeni odmah. Novinarima Dejanu i Jelici, svaka čast za ovu temu i hvala. Treba se i prispitati model gradnje novog BAS-a bez ograda, bez peronizacija!
Препоручујем 55

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља