среда, 20.09.2017. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 14:36

Гориво би могло да буде јефтиније до седам динара

Зараде на пумпама никад веће. – Дизел у велепродаји кошта 121 динар, а на пумпи je 26 динара скупљи
Аутор: Јасна Петровић-Стојановићпонедељак, 21.08.2017. у 22:00

Гориво на пумпама у Србији могло би у овом часу да буде јефтиније од пет до седам динара у зависности од врсте деривата, јер зараде трговаца никада нису биле веће. Нафтне компаније, међутим, неће да спуштају цене јер не знају да ли ће се цена барела нафте зауставити на садашњих 52,72 долара или ће расти па гледају да сада зараде, како би смањили евентуални нови ризик, каже један од домаћих велетрговаца у Србији.

Он објашњава да има више основа за појефтињење горива – што због пада вредности долара у односу на евро и динар, што због чињенице да динар скоро није био овако јак, али и да је барел нафте донедавно био испод 45 долара.

Истовремено, код нафтних компанија, које се баве велетрговином, каже наш саговорник, дизел може да се купи за 121 динар, а на пумпи се продаје 26 динара скупље, за скоро 147 динара. Све и да се на ових 121 динар додају трошкови транспорта и ПДВ, опет остаје довољно простора и да нафтне компаније зараде, али да возачи јефтиније плаћају гориво.

Упитан зашто нема значајнијег појефтињења горива на пумпама с обзиром на то да је нафтним компанијама сада потребно мање динара да би платили нафту, Томислав Мићовић, генерални секретар Удружења нафтних компанија Србије, каже да су од почетка августа просечне малопродајне цене бензина и ауто-гаса у Србији ниже пола динара, док се дизел и даље точи по истој цени.

– Уместо јефтинијег горива, пумпе нуде друге маркетиншке погодности па се само у одређено доба дана бензин и дизел продају три до шест динара јефтиније. Гориво за пољопривреднике је и до 12 динара јефтиније – каже Мићовић.

Чињеница је да се на пумпама чак 80 одсто гориво прода управо кроз овакве акције, а свега 20 процената по ценама које су истакнуте на пумпама.

На констатацију да то ипак значи да продавци имају простора да снизе цене, Мићовић одговара да је чињеница да је вредност долара, којим се нафта плаћа, ослабила. Али пумпе узимају кредите код банака у еврима, а курс евра није тако повољан као курс долара, па тако нема много простора за снижавање цена.

Он не очекује да ће гориво појефтинити ни наредних дана, ако се узме у обзир однос понуде и тражње, те да до промена цене може доћи само услед неког новог већег економског удара.

Не могавши да каже колика је чиста зарада на пумпама, Мићовић истиче да је главни разлог високих цена горива значајно државно захватање по сваком литру бензина и дизела. У просечној малопродајној цени евродизела 55,9 одсто или 81,88 динара су фискална захватања (акциза, накнада за обавезне резерве и ПДВ).

Када се овоме додају још две накнаде које такође оптерећују сваки литар горива, за маркирање и за спровођење мониторинга квалитета горива, удео државног захватања је још већи. И управо овако велика захватања у цени дизел горива, и посебно у цени ТНГ ауто-гаса, доприносе томе да се већ дуже време српско тржиште сврстава у ред најскупљих у региону, закључује он.


Коментари11
dda03
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

mile CHF
Zasto da bude jeftinije, kad moze skuplje.
miki
Naftasi bi da posluju bez rizika, lepo su to smilili, svaka cast.
Милош Јовановић
Треба још да поскупи, пензије треба да буду мање, људи да раде 25 сати за 20 000 динара, а не да спавају....
Jovan
Moj deda bi mogao da bude moja baba ali na zalost oboje su vec otisli sa ovoga sveta, na njihovu srecu.
Dejan Ranđelović
Akcize i porezi nas ubiše.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља