петак, 05.03.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа
среда, 23.08.2017. у 22:00 Бране Карталовић

Кинески аутомобилски талас стигао до „Фијата“

Тешко је очекивати да би Серђо Маркионе могао донети одлуку о продаји целокупног поноса италијанске индустрије. – Какву би позицију могла да заузме крагујевачка фабрика ако дође до новог мешања карата на светској аутомобилској сцени
Седиште компаније Грејт вол моторс

Крагујевац – Kамено лицe Силвије Вернети, директорке компаније „Фијат-Крајслер аутомобили Србија“, није одавало ништа приликом обраћања премијерке Ане Брнабић новинарима који су у Владу Србије дошли како би сазнали шта је епилог преговора о условима прекида штрајка у крагујевачкој фабрици. Неки медији пишу да незаинтересованост менаџерке Вернети за догађаје у Крагујевцу не треба да чуди – групација „Фијат-Крајслер“, наводе, има много већих проблема него што је штрајк на брдовитом Балкану.

(Фото Фијат)

 

​Колико данас кошта традиција
Ко је кога шпијунирао и шта је ко коме украо, била су питања постављена током судског спора који су својевремено водили „Фијат“ и „Грејт вол мотор“. „Фијат“ је тврдио да је кинески „пери“ заправо копија италијанске „панде“, а Кинези обрнуто. Остало је нерешено, свако је наставио с производњом свог аутомобила.Под брдом новца, који су Кинези, наводно, спремни да уложе у групацију „Фијат-Крајслер“, ово непријатно искуство ће, вероватно, бити брзо заборављено. Тим пре што некадашњи главни администратор „Фијата“ Карло де Бенедети каже да се италијанско-амерички произвођач „не може сам извући из финансијских неприлика“, напомињући како је „једина шанса улазак неког од кинеских конструктора аутомобила“.Колико се свет мења, и колико Кина постаје моћан играч на светској аутомобилској сцени говори и то што је компанија „Грејт вол мотор“ основана 1984. године. Породица Ањели је „Фабрику италијанских аутомобила Торино“ покренула „само“ стотинак година раније – 1899. Дакле, колико данас кошта традиција?

Проблеми су финансијске природе: „Фијат-Крајслер“ донео је одлуку да у 2017. пошто-пото поспеши продају својих аутомобила на тржишту САД, па је цене неких својих модела спустио и 5.000 долара. Говори се и „интерном канибализму“ у италијанско-америчком гиганту, с обзиром да се неки модели „преклапају“ и изгледом и ценом, збуњујући купце. На пример, робуснији „500Х“ и наш „500Л“ су прилично слични, па амерички купци не знају шта тачно купују и зашто један ауто кошта 30.000, а други 25.000 долара.

Ипак, штрајк у Крагујевцу није био тако небитан. У светлу онога што тек треба да се деси, обустава рада и протести висином плате незадовољних крагујевачких радника могли су да спусте цену и поремете најављену продају групације „Фијат-Крајслер“ коју неки страни медији виде као већ готову ствар. Наиме, чим је вест о могућој продаји обзнањена, вредност „Фијатових“ акција је скочила на Миланској берзи, а позитивно је реаговала и Шангајска берза која бележи раст кинеске аутомобилске индустрије.

После неколико неуспелих преговора са различитим компанијама, медији сада пишу да је за групацију „Фијат-Крајслер“ заинтересован кинески аутомобилски џин „Грејт вол мотор“. Тешко је, међутим, очекивати да би Серђо Маркионе, главни стратег „Фијата“, могао донети одлуку о продаји целокупног поноса италијанске индустрије. Вероватно је у питању аранжман о продаји неколико важних брендова, попут „крајслера“, „џипа“, „доџа“... Реч је, заправо, о некој врсти докапитализације италијанско-америчке групације, која бележи више него скромне резултате у продаји својих модела, иако се још увек води као седми по снази произвођач аутомобила у свету.

Уколико дође до договора Маркионеа са Кинезима, каква би позиција у том случају припала крагујевачкој фабрици?

„Фијатова“ фабрика у Крагујевцу јесте модерно опремљена, нису јој мали ни капацитети који се мере производњом 300.000 возила на годишњем нивоу, али производња од свега 85.000 у прошлој години (исти је план и за 2017) говори да у срцу Шумадије нешто не штима. „Шумови“ не потичу само од малих плата, већ и од све слабије продаје „500Л“, чија је производња почела 2012. и кога су се купци одвећ заситили. Података о продаји рестилизоване верзије овог модела још нема, али је мало вероватно да ће „нашминкана“ верзија „освојити срца купаца широм света“, што је средином године, на свечаности у Крагујевцу, пожелео наш председник Александар Вучић.

Кинези би, дакако, могли повећати производњу у Крагујевцу, али је проблем у томе што су они, према писању светских медија, заинтересовани само за „мале“ и „велике“ аутомобиле. У првом реду, кад је реч о „Фијату“, то су модели „панда“ и „џип“. И Маркионеу и Кинезима је јасно да се у производњи „средњих“ путничких аутомобила не могу такмичити са Немцима.

У том смислу, крагујевачкој фабрици се не смеши лепа будућност, тим пре што се „панда“ производи у Пољској, срцу Европе коју кинески аутомобилски цунами жели да „запљусне“, из више разлога. Уосталом, „Фијат“ у Европи има своје велике погоне и у Италији и у Турској, што је, опет, Кинезима интересантније од Србије.

Нама у прилог иде само спољнополитички сегмент приче о најављеној продаји дела групације „Фијат-Крајслер“. Са Кинезима смо у добрим односима, а можда би они могли да остваре и оно што је до сада било немогуће – извоз српских аутомобила у Русију и друге земље чланице Евроазијске економске уније. Можда је управо због тога наша влада инсистирала да се штрајк у Крагујевцу што пре оконча и радници врате на посао.

Можда је наша држава, како је то „Политика“ пре пар месеци писала, уочи истека десетогодишњег уговора са „Фијатом“ који важи до 31. децембра 2018, почела да размишља о новом аутомобилском произвођачу у Крагујевцу. У том контексту треба гледати и на формирање Савета за сарадњу са Русијом и Кином на чијем је челу бивши председник Томислав Николић, чије добре личне контакте са званичницима ове две државе никако не треба занемарити.

Коментари27
a41b7
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Nikola Nesic
Najluđi detalj ovog teksta se krije na kraju. Uloga Tomislava Nikolića i Saveta za saradnju sa Rusijom i Kinom. Divim se uvek iznova srpskoj naivi i osećajem za epskim u realnom svetu. Ovde se priča o brojkama i tržištu, a onda se pojavi neko ko nema veze ni sa jednim niti drugim; TomislavNikolić i Savet koji upošljava kursiste. Neko je uložio stogodišnja iskustva, resurse, svetsko tržište i milione ljudi, da bi na kraju seo za kanabe neukog kragujevačkog političkog avanturiste, ili vojvode, da bi se rešilo pitanje proizvodnje automibla u Srbiji.
sora
Ubedjen sam da mnogo gresis druze. Svi smo zaboravili da je toma stvorio sns, i potpuno iznenadjenje za mene je bila izdaja na pred.izborima. To jedino nisam predvideo. Za strajk u kg sam bio ubedjen da kinezi muljaju nesto.
Milan
Sa Kinom nema šale !. Zmaj je postao previše moćan i ne preza više ni od koga. Nikakvi autoriteti više ne važe. U skoro svim oblastima industrije ruši bivše i osvaja nove rekorde. Više nije pitanje da li će prestići sve, pa i najmoćnije kompanije u svetu, već ko i kako će zauzdati nezasitu aždahu ?. Ko ima i malo smelosti uhvatiće tog zmaja za rep !. Ko to ne uspe nestaće pre ili kasnije !.
Dragan D.
@Bato molim vas da pre nego bilo sta napisete komsultujete barem GOOGLE! Ovo sto ste napisali je najveca smejurija jer najinovativniji Auto i Fabrika tj. Marka je AUDI i BMW... ono sto se tamo pravi je svetlosnim godinama daleko ispred LAND ROVERA I JAGUARA igrom slucaja za JAGUAR znam da koristi nafriziran RENAULTOV 3.0Dizel Motor a ono sto imaju Benzinaca dolazi iz FERRARIjeve Kuhinje !!! Auto sa najvise Reklamacija u prvih sest meseci exploatacije je upravo Range Rover/ LAND ROVER.....
Dragan D.
@Martins cisto da vas podsetim FIAT je vecinski vlasnik FERRARIja kao i MASERATIja.... tako da imaju vrlo dobre reference u tom "visokom" drustvu !!
Dragan D.
Igore samo da te podsetim da su AMERI izmislili mikrochip a dali znate gde je taj Chip usavrsen mislim da pogadjate u Japanu stim sto danas sve sto ima ime u svetu elekteonike svoje proizvode pravi od Kineskih konponenti... Takodje moram da konstatujem da vase poznavanje Tehnologije pocinje i zavrsava sa Zastavom ili u najboljem slucaju sa BMW E39 .... A znate li da je to proizvod 2 tehnoloske generacije ... trenutno se prodaju Automobili 6 tehnoloske generacije !!

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

logo

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља