среда, 13.11.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 22:55

Декодирање телефона није обавеза оператера

После истека уговора, по закону, оператер није дужан да кориснику преда код за телефон, због чега многи корисници ову услугу у сервисима плаћају од 10 до 50 евра
Аутор: Јелица Антељуторак, 29.08.2017. у 22:00
(Фото Пиксабеј)

Као дугогодишњи корисник услуга једног оператера мобилне телефоније, наш читалац који је пренео своје искуство, имао је два броја и два телефона која је, каже мењао сваке две године. Рачуне је редовно плаћао, а када је стигла понуда конкуренције која је била повољнија – одлучио је да промени оператера. 

– Захтев за пресељење два броја поднео сам новом оператеру 15. августа. Већ сутрадан позвали су ме из канцеларије оператера ког напуштам и понудили боље услове како бих ипак остао њихов корисник. Иако сам затражио да ми ту понуду пошаљу писмено, нису то учинили јер, тврде, није пракса, због чега смо завршили сарадњу. Сугерисали су ми да сачекам СМС пре искључења са мреже и да следим упутства која ћу добити, објашњава наш читалац који је писао редакцији „Потрошача”.

Без икакве најаве, без СМС-а, пре недељу дана искључен је са мреже. Отишао је  у њихову пословницу са захтевом да му откључају телефон који је истеком уговора откупио од оператера. Саопштено му је да у бази података немају код за тај мобилни телефон и да ће тражити од произвођача, али да то може и потрајати, али да ће му га послати поруком када стигне.

– Питао сам да ли то значи да ја у телефон не могу да ставим картицу другог оператера у чијој сам мрежи, али су ми рекли да не могу ништа више да ураде. Обратио сам се новом оператеру и тражио савет, а они су ми рекли да је обавеза мог бившег оператера да ми откључа телефон и да тек тада могу да убацим њихову картицу. Док то не урадим, ја сам у њиховој мрежи и тече ми тарифа коју сам уговорио иако не могу да користим услуге – објашњава читалац.  

Он пита „Потрошач”, да ли нам оператери онда продају телефоне који су употребљиви само док смо код њих у мрежи, а када одлуче да нешто промене, онда могу и да уцењују кориснике. Иначе, сву одговорност у овом случају пребацују на произвођача, а рок у коме би требало да доставе код, наводно, не зависи од њих већ од произвођача и није одређен.

У Националној организацији потрошача Србије за „Потрошач” кажу да ово није регулисано законом, а вероватно ни уговором који корисници потписују са оператерима, па се може рећи да оператер није дужан да откључа телефон.

– У већини европских земаља оператери то чине после истека уговора у трајању од две године, а код нас је то у пракси другачије. По вољи оператера, будући да је реч о доброј пословној пракси и искључивој жељи да ли ће на овај начин изаћи у сусрет кориснику – кажу у Националној организацији потрошача Србије.

Суштина је у томе да приликом потписивања уговора корисници најчешће телефоне, које добијају уз одређене пакете, купују по нижим ценама, јер су корисници, због чега се то сматра бенефитом који су добили од свог оператера. Како кажу у НОПС-у једино у случају да је корисник без уговора купио телефон од оператера, он је дужан да му уз уређај омогући и да код за откључавање телефона.

За потрошача, како је то навео и наш читалац, постоје два решења – да купи нов телефон или да постојећи уређај однесе код сервисера и плати услугу откључавања. 

У сервису мобилних телефона „Доктор мобил“ рекли су јуче за „Политику” да ова услуга кошта од 10 до 50 евра у зависности од модела и да то сви сервиси раде. Како кажу, да ли ће оператер то бесплатно да уради за свог бившег корисника, зависи од његове добре воље, али би свакако требало да то буде пракса када се заврши уговорни период од две године када уређај прелази у власништво корисника.


Коментари15
401a3
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

marko
Ако су ови из такозваног НОПС-а ово стварно изјавили онда треба сви да буду по дхитно смењени као и да се новчано казне због обмањивања јавности. Такође сам имао такав проблем са оператером и ствар је решена тако што сам био принуђен да их пријавим код РАТЕЛ-а пошто су они надлеѕни за спорове са оператерима, а такав савет сам добио из канцеларије заштитника грађана, дакле озбиљне правне институције. И ствар је завршена тако што су ми у хитном року декодирали телефон, вероватно платили неку казну итд. Дакле, кад завршите уговор и отплатите телефон он постаје ваша имовина којом нико нема права да располаѕе осим вас, и ово је суштина. Све остале приче пословна пракса, није обавеза, итд, су обичне глупости наспрам елементарне чињенице о власништву.
Pavle
NOPS tvrdi - Суштина је у томе да приликом потписивања уговора корисници најчешће телефоне, које добијају уз одређене пакете, купују по нижим ценама, јер су корисници, због чега се то сматра бенефитом који су добили од свог оператера. Како кажу у НОПС-у једино у случају да је корисник без уговора купио телефон од оператера, он је дужан да му уз уређај омогући и да код за откључавање телефона. Ovo je nebuloza, oni ne znaju sta pricaju. Operater ne prodaje telefone po nizim vec trzisnim cenama, ali na rate, sto je sada moguce i nizu prodavnica tehnicke robe. Da ne znaju sta pricaju govori i cinjenica da se mobilni bez ugovora kod operatera i ne moze kupiti. Oni nisu prodavnica. Nude samo ugovor i telefone. Oni su obavezni da nam daju kod i otkljucaju telefon kada ga mi otkupimo, kad nam istekne ugovor. Cudi me da novinarka nije zvala operatere da ih pita zasto nam to rade.
Зоран Маторац
А зашто оператери по већој цени наплаћују латинична слова са дијакритицима и приморавају кориснике да пишу "ошишаном латиницом"?
Danilo
Zorane, SMS sa latinicnim slovima se ne naplacuje skuplje, nego je stvar u tome da latinicna slova sa kukicama spadaju u takozvane special characters. Kada se koriste special characters, onda SMS poruka moze da primi samo 70 znakova, za razliku od obicnog SMS-a koji prima 160 znakova. Tako da kada se napise poruka sa recimo 140 znakova sa specijalnim slovima, onda se ta poruka tarifira kao 2 SMS poruke (70+70). I zbog toga se cini da je SMS sa nasim latinicnim pismom skuplji. To nije slucaj samo u Srbiji, vec svuda u svetu. Iz nekog razloga to vec preko 10 godina nisu promenili. Nadam se da sam pomogao u objasnjenju.
Препоручујем 6
Nikola
Zato sto su i oni primorani da placaju vece tarife prenosa podataka nestandardnih znakova, sto je posledica nacina kodiranja znakova u elektronskim sistemima, sci.
Препоручујем 2
Прикажи још одговора
Djordje
Информација коју сте дали, није тачна. Оператери су у обавези да након истека уговора, корисницима дају код за декодирање телефона и то сам сваки пут добијао од оператера чије услуге користим. Истеком претплатничког уговора, корисници постају власници мобилних телефона и као такви не смеју да имају никакву сметњу у њиховом коришћењу. Уколико постоји проблем, закон је на страни корисника.
Дејан
@DŠ Operatori gube potencijalne preplatnike koj ne žele kodirane telefone i ne prave dogovore.
Препоручујем 3
Kod nas u RH moraju otključati uređaj odmah nakon potpisivanja ugovora. Operatori ništa ne gube čak i da korisnik upotrebljava drugu mrežu jer su sigurni da će naplatiti svoja 24 mjeseca.
Препоручујем 38
Прикажи још одговора
ljubodrag
A zašto uopšte kodiraju telefon? Ako je tržišna privreda, onda građanin treba da ima punu slobodu izbora, a ne da nakon isteka ugovorne obaveze mora da plati otkup za odlazak kod drugog operatora. Ovo je zadatak za državu, jer je ovo nefer tržišno ponašanje.
Momcilo
@mito Ovde je rec o slucajevima kada korisnik/klijent ispostuje ugovor i isplati telefon u ratama, istekom ugovora. Tada je on vlasnik telefona, kupio ga je od operatera i platio mu ga i operater mora da ima obavezu da omogući kupcu da stavi u funkciju telefon koji mu je operater prodao. Kljuc drzi prodavac/operater samo dok telefon nije prodat/otkupljen.
Препоручујем 14
Боривоје Банковић
@ Mito: Па је по вашем мишљењу корисник отишао у другу мрежу са телефоном који још увек припада оператеру? Тежи случај. Корисник је приликом преласка код другог оператера био дужан да изврши своје финансијске обавезе из уговора, а оператер је био дужан да му омогући неометано коришћење уређаја који је платио. Према томе, када исплати све рате за уређај и плати све претплате до краја уговора, уређај припада кориснику и оператер нема права да му ускраћује услугу. Овакав спор се глатко решава на суду у корист претплатника.
Препоручујем 46
Прикажи још одговора

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља