понедељак, 11.11.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 22:55

И пуне клупе остављају наставнике без посла

За Унију синдиката просветних радника 800 одељења значиће око 2.300 технолошких вишкова више, док министар просвете подсећа да су прављена одељења с малим бројем ученика да би се сачувала радна места
Аутор: Миленија Симић-Миладиновићуторак, 29.08.2017. у 22:00
Пожељно је да у одељењу буде по 25 ђака (Фото Р. Крстинић)

Формирање одељења, посао који је за наредну школску годину морао бити завршен до 15. августа, према стручном упутству Министарства просвете, готово је бацило у сенку најважније разлоге за најављени штрајк просветара у првим септембарским данима. Правила којих су школе морале да се придржавају распоређујући ђаке утицала су на то да у Србији нестане 800 одељења, процена је Уније синдиката просветних радника Србије.

Младен Шарчевић, министар просвете, на то реагује тврдњом да су претходних година у школама у Србији прављена „лажна одељења”, с малим бројем ученика, како би се сачувала радна места у просвети и да се томе морало стати на пут.

– Правилник о формирању одељења у нашој домовини, земљи неписмених људи, укинуо је скоро 800 одељења, направио за месец дана више од 2.000 нових технолошких вишкова и практично оставио без посла скоро све мале школе. Кад кажем мале, не мислим на оне са два или три ђака, него са 15 ученика, где одељење од ове године више не може да чини 15 ђака. С једне стране, говоримо о томе да се рађа мало деце и влада најављује популациону политику, а с друге стране, у мањим местима затварамо одељења, остављамо људе без посла, али пре свега децу која су се социјализовала у једном одељењу претачемо у нека друга – негодовала је Јасна Јанковић, председница Уније синдиката просветних радника Србије, у обраћању јавности.

Министар сматра да алармантан податак синдиката треба узети с резервом, јер нису користили добру методологију, а за више од 4.500 технолошких вишкова у просвети, који су последица смањења броја одељења, он решење види у пензионисању просветара старијих од 65 година, отпремнинама и преквалификацији.

– У основним школама просечно је 19,2 ученика у одељењу. Зашто квалитет наставе није на том нивоу? Зашто немају сви четворке или петице у школи? Знате, 19 ђака по одељењу нема ни у једној европској земљи, то је привилегија у приватним школама – појаснио је министар Шарчевић у изјави Танјугу, као и да прописи налажу да одељење чини најмање 25 ученика, па се намеће питање зашто су се претходних година правила лажна одељења с малим бројем ђака. – Било је то зарад запослености, ђаци су били у трећем плану. Морамо научити наше људе да постоји преквалификација, као и отпремнине, којих је сада обезбеђено 1.200. Они који имају 65 година треба да се пензионишу, а таквих у систему има око 900, што актуелни закон о раду дозвољава, али ће их лекс специјалис приморати да оду у пензију – нагласио је министар.

У нашем школству, указује Шарчевић, има запослених који су потпуно без радне норме, годинама примају плату и не прихватају посао, што ће морати да се промени па ће морати да прихвате посао или узму отпремнину.

– Наша анализа указује да је стручним упутством за формирање одељења, које је овог лета послато школама, укинуто око 800 одељења. Министарство тврди да наша пројекција није тачна, али не излази са својим подацима. Подаци из информационог система „Доситеј”, где се види број технолошких вишкова, слободних радних места и запослених с непуном нормом, показују да, уместо 2.200 технолошких вишкова, колико их је било на почетку јула, сада имамо 4.574, што ће рећи да су 2.292 радника током лета постала технолошки вишак, било да је то с пуним радним временом или умањењем норме. А без посла, као вишак 100 одсто, остало је 460 људи – указује Добривоје Марјановић из Уније.

Он тврди да се на терену догађа да радник који је проглашен технолошким вишком и о томе има решење директора школе своје податке не може да пронађе на званичном списку, као и да се дешава да слободна радна места за која се у непосредном контакту са школом зна да је запослени, рецимо, отишао и пензију, нису евидентирана у збирној статистици на републичком нивоу.

– Има примера да су колегинице које су на породиљском боловању проглашавали технолошким вишковима. Оне би требало да буду преузете у другу установу да би наставиле да црпе права из породиљског боловања, али – не бива тако. Систем их тера да прекину боловање да би биле преузете, јер информациони систем не препознаје ову проблематику. То су технички проблеми којима ћемо морати посебно да се позабавимо – примећује Марјановић и наводи да је могући разлог за то што у систем нису унети сви подаци о броју слободних места и технолошких вишкова то што људи који су ангажовани за одговоран посао уношења података за то нису плаћени.

Министар просвете очекивао је да технолошких вишкова буде више, јер, како је Танјугу објаснио, 17.000 људи „ушло” је у школе за време забране запошљавања и они су невидљиви. Слободних радних места за предстојећу школску годину, према званичној листи, има скоро 27.000, али су те позиције у стварности углавном заузете и на њима раде запослени на одређено.

– Ако се смањио број одељења, без посла ће остати прво они који су им предавали. Ту човек може да рони сузе, али и не мора, јер те људе нисте конкурсом запослили, нисте имали селективност у њиховом избору. Главни проблем је недостатак деце, слаб наталитет и привреда, али не вреди кукати, већ се мора радити на оздрављењу система – сматра министар.

Синдикалци најављују да ће тражити да се из информационог система излистају прецизни подаци о броју просветних радника који пет и више година раде у систему на одређено време, да се види који су људи на такозваним слободним радним местима на којима нема потребе да се преузму технолошки вишкови.

– Инсистираћемо да се законским актом осигура да они имају приоритет при запошљавању када конкурси за запошљавање на неодређено време коначно буду допуштени. Иначе, ништа неће спречавати директора да прими почетника, а не наставника који је радио годинама уназад и био чак и награђиван за допринос просвети – закључује Добривоје Марјановић из Уније.

 

Првог септембра просветари испред министарства

Унија синдиката просветних радника потврдила је да не одустаје од најављеног штрајка првог септембра. Демонстративно, у око 750 школа, њихових чланица, часови ће бити скраћени на 30 минута, а у подне широм Србије почеће протести просветних радника.

– Протести ће се одржати у Краљеву, Зрењанину, Крушевцу, Крагујевцу, Нишу, Ваљеву, Сомбору, Бачкој Паланци, Чачку, Сремској Митровици, Новом Саду, Врању и Београду. У дванаест сати, такође првог септембра, на степеницама у Немањиној улици, испред седишта Министарства просвете, одржаћемо конференцију за штампу, да би министар могао уживо или посредством медија да чује шта је изазвало толике проблеме да не можемо да их решимо другачије него штрајком, који је само почетак наших синдикалних активности у наредној школској години – казала је Јасна Јанковић, председница Уније.


Коментари2
88030
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Добривоје
Већ виђено Сваке школске године нађе се нови разлог да се и онако разједињени просветари међусобно посвађају како се не би говорило о платама. Овога пута је то формирање одељења. ММФ тражи рационализацију и онда се приступа сечи наставника а то ће одрадити послушни директори који би требало да су управници и да они не врше запошљавање јер је због њих настала оваква ситуација. Да ли се министар можда запитао колико у просвети има педагога и психолога у збиру и шта они уопште доприносе својим радом. Сасвим је довољан по један педагог и један психолог на нивоу општине.Ко иначе контролише њихов рад и у чему се он састоји? Па они су продужена рука директора као и помоћник директора и финансијске службе (које црне финансије). Новац треба изместити из школе.Чему служи рекреативна настава осим за корист учитељима који због тог новца вештачки награђују децу високим оценама без покрића а не науче их ни да читају. Да ли је могуће да у Министарству нема вишкова и неспособних и ко их запосли?
Julka Sakulac
Vi, Dobrivoje, baš mrzite školu i sve Vam smeta. Potpuno ste neobavešteni o značaju pedagoga i psihologa u radu škole. Rekreativne nisu obavezne, a svakako ne služe za bogaćenje nastavnika. Žalosno je što svi koji su išlu i tri dana u školu sebi daju za pravo da se predstavljaju kao najveći znalci te oblasti. Svako bi trebalo da se bavi onim što zna, a da se ne meša u ono što NE ZNA.
Препоручујем 1

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља