недеља, 23.09.2018. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 23:32
​74. ВЕНЕЦИЈА

Магичност Џуди Денч и нежне посвете старости

Победнички поход Мекдонаговог „Три билборда...“, слава редитељу Стивену Фрирсу и америчке бриге на Лиду
Аутор: Дубравка Лакићуторак, 05.09.2017. у 22:05
Френсис Мекдорманд у филму „Три билборда изван Ебинга, Мисури“ (Фото: Прес служба фестивала)
Џуди Денч у филму „Викторија и Абдул“ (Фото: Прес служба фестивала)

Венеција, Лидо – Да ли смо то јуче на Лиду гледали победнички филм 74. Мостре, можда чак и добитника 90. Оскара? Судећи по еуфоричним реакцијама и већ публикованим високим оценама и критике и публике – јесмо. С осмехом и гледалачком срећом говори се о још једном холивудском филму. О „Три билборда изван Ебинга, Мисури“ британског сценаристе и редитеља, али и оскаровца („In Bruges“) Мартина Мекдонага, иначе „инфицираног“ Тарантином, Бекетом и Меметом. Додала бих и браћом Коен, јер прича из „Три билборда...“ и начин причања приче као да је изашла из списатељске радионице твораца култног „Фарга“.

Заправо, „Три билборда...“ на неки симпатичан начин и подсећа баш на „Фарго“.

Можда највише због тога што је његова главна јунакиња Милдред, у тумачењу изврсне Френсис Мекдорманд, нека врста реинкарнираног лика полицајке Марџ који је Мегдормандова својевремено тако сјајно одиграла у „Фаргу“. Милдред, додуше не носи униформу, но ипак спроводи правду као какав сурови полицајац.

Мекдонагов филм је окупио све саму оскаровску глумачку елиту. Уз Дормандову која игра грубу, а очајну мајку силоване и убијене ћерке, ту су и Вуди Харлесон као Вилугби, шеф полицијске станице у омаленом Ебингу у држави Мисури и Сем Роквел као незрели полицајац и велики „мамарош“ Диксон, типични бели расиста што мрзи и гејеве. Свако од њих је на свој неуобичајени начин усмерен ка постизању истоветног циља – привођења убице правди...

И овде је реч о црној и „коеновски уврнутој“ комедији. У том смислу „Три билборда...“ чак веома подсећа на Клунијев „Субурбикон“, с тим што је филм Мартина Мекдонага и духовитији и бољи. Али, и један и други се ослањају и рефлектују актуелне америчке теме полицијског, расним разликама мотивисаног насиља и „дизања главе“ америчких фашиста.

Уз забринутост за веру и духовност (филмови Шредера и Фридкина) и забринутост због загађења планете (у Пејновом филму, код Шредера, чак и Гиљерма дел Тора), ово је трећа најексплоатанисанија тема у америчким филмовима који по бројности доминирају на 74. Мостри. Сад бар знамо чиме се Холивуд бави ове филмске сезоне. Већина ових филмова је на дистрибутерском списку „Мегаком филма“, што значи – гледаћемо их у Србији. Највероватније на Фесту.

                                               ***

А чиме се баве европски аутори? Старошћу и самоубиствима остарелих и оболелих брачних парова. Ову филмску тему експлоатишу и италијански редитељ Паоло Вирзи у свом америчком филму „The Leisure Seeker“ са изврсним Доналдом Сатерлендом и Хелен Мирен у главним улогама, али и француски аутор Робер Гедигијан у филму „Вила“.

Вирзи наставља своју опсесију путевима, мотивом који је обележио и његов претходни филм „Луде од среће“. Сада су то путеви у Америци, од Масачусеца до Флориде, којима се у свом комфорном комбију званом „The Leisure Seeker“ путујући креће остарели брачни пар (Мирен–Сатерленд), попут правих бегунаца од тешких породичних окова. Али, и од живота који је њој донео канцер, а њему деменцију, после толико година љубави, међусобног поштовања и разумевања. Дирљив филм у којем Вирзи саосећајно отвара питања права на достојанствену смрт.

Слична питања се постављају и у врло добро режираном Гедигијановом филму „Вила”, у којем остарели пар извршава самоубиство таблетама како не би пали „на грбачу“ сину. Истовремено и њихов остарели сусед доживљава тешки мождани удар што ће бити разлог за поновно окупљање отуђене ћерке глумице и њене браће да у вили „укрсте“ своје свакодневне проблеме. Њих троје ће сасвим случајно током шетње по морској обали надомак куће открити троје сиријске деце што се склупчани и мокри скривају у оближњој шуми. Резултат тог открића доводи овај Гедегијанов филм до једног од најемотивнијих финала виђених икад на филмском платну. Нежна посвета старости. Позив на хуманост. Врло добар филм. Такође откупљен за приказивање у Србији...

                                              ***

Видели смо и чиме се бавио легендарни британски редитељ Стивен Фрирс који је са историјским, али и веома комичним филмом епохе „Викторија и Абдул“ (ван конкуренције), донео на Лидо велику корпу истинске филмске радости.

Одличан филм. Са магичном Џуди Денч поново у лику британске краљице Викторије, праве краљице свих светских краљица, успешне, умешне и дуговечне владарке широм британске империје, а заправо усамљене старице што искрено пати за својим љубавима (и за Албертом и за Џоном Брауном) и искрено отвара срце и за Карема Абдула, муслимана из Индије и њеног дворјанина од највећег поверења...

Тандем Фрирс–Денч је тако моћно свима показао шта значи стваралачки и уметнички интегритет. Стивену Фрирсу је управо из тих разлога синоћ свечано уручена награда „Jaeger-LeCoultre – Слава филмском ствараоцу“ која се традиционално додељује ауторима који су својом стваралачком снагом, креативношћу и храброшћу обележили светску кинематографију. Међу претходним добитницима овог признања су и Такеши Китано, Абас Кијаростами и Еторе Скола..


Коментари0
9c4d8
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља