среда, 21.11.2018. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 23:41

Будућност је већ стигла у индустрију

Европа и Кина протерују класичне аутомобиле и замењују их електричним. – Директор „Мерцедеса” иде корак даље и најављује за следећу годину прво возило са самоуправљањем, па нам возачке дозволе више неће бити потребне
Аутор: Ивана Албуновићсубота, 16.09.2017. у 22:00
Европска унија предвиђа да ће до 2020. имати 3,5 милиона електроаутомобила и 800.000 станица за њихово пуњење (Фото Ројтерс)

Аутомобилска индустрија до 2020. биће потпуно поремећена јер више нико неће хтети да купи аутомобил. Позваћете кола да дођу по вас, она ће се само појавити и одвести вас до одредишта. Нико више неће имати проблем са паркирањем. Наша деца никада неће имати возачке дозволе, нити ће бити власници аутомобила. Већ следеће године на улицама ће се појавити први аутомобили са самоуправљањем за јавну употребу.

Ово није сценарио за научнофантастични филм холивудске продукције већ недавно предвиђање директора „Мерцедеса” Дитера Зецеа, које је шокирало светску јавност због драматичних технолошких промена које најављује.

Како је рекао, њихови главни конкуренти већ данас су „Тесла”, „Гугл” и „Амазон”, а врхунац његове изјаве је ипак апокалиптично предвиђање да ће већ 2030. „компјутери постати интелигентнији од људи” и да ће десетине хиљаде људи остати без радног места.

Љубодраг Савић, професор Економског факултета, каже да не мора све бити тако застрашујуће како „велики” најављују.

Каква је судбина индустрије на глобалном нивоу, истиче, најбоље се види на примеру мобилних телефона. У Србији их је деведесетих година прошлог века било свега неколико и коштали су више од 30.000 марака, а сада не само да су јефтини и практично свима доступни већ имају несразмерне могућности за развој човечанства. Али, противуречно учешће индустрије у БДП-у опада због технолошког развоја и доводи у питање развој многих делатности.

– Свет се брзо мења и то убрзање је све веће. Страх који постоји од нових технологија је делом оправдан јер се плашимо непознатог. Са друге стране и није. Нису све земље једнако развијене да прате те промене. Многи тек решавају елементарна питања, попут чисте пијаће воде. Нису исти проблеми Немачке и Гвинеје. Још има довољно простора за развој класичних материјала и технологија – тврди Савић, додајући да се још седамдесетих у извештају Римског клуба говорило да је свет у озбиљној опасности што се тиче загађености и нових технологија, да ће за десетак година имати проблем са расположивим сировинама, климатским променама…

– Као што видимо, свет и даље живи. Важно је да човечанство иде напред. Не видим опасност да ће престати потреба за индустријом. Свет ће се мењати али не на тај начин како то умеју да прикажу водећи произвођачи – уверен је наш саговорник.

Иако је много скептичних вероватно је да ће се неке од ових најава ипак остварити у наредне две деценије. Посебно у аутомобилској индустрији која ће се најпре окренути масовној производњи електричних и хибридних аутомобила. Немачки Бундестаг усвојио је прошле године резолуцију којом се до 2030. тражи забрана нових аутомобила са унутрашњим сагоревањем на нивоу ЕУ. Пре неколико дана „Волво” је објавио да ће до 2019. обуставити производњу модела који за погон користе искључиво бензинске или дизел моторе и прећи искључиво на хибридне или електричне аутомобиле. БМВ и „Мерцедес” планирају да уложе више од 700 милиона долара за њихову производњу у Кини. Да се спрема велики заокрет потврдила је и Кина пре три дана када је објавила да се спрема да забрани производњу и продају бензинских и дизел аутомобила, како би подстакла куповину електричних возила, што ће уздрмати ауто-индустрију на највећем светском тржишту. Ова најава долази после одлука Француске и Британије да забране продају таквих аутомобила и комбија од 2040. године како би спречили емисију штетних гасова, преноси агенција Франс прес.

Међутим, истраживање компаније „Шел”, једног од највећих дистрибутера нафтних прерађевина на свету, показује да крај аутомобила са конвенционалним моторима није баш толико близу и да ће се то догодити тек 2070. До тада ће их, наводно, потпуно заменити погони на водоник. Ако им је веровати јавни превоз и транспорт тешког терета биће обављан искључиво уз водоник, за који тврде да је гориво будућности.

Европска унија предвиђа да ће до 2020. године имати 3,5 милиона електроаутомобила и 800.000 станица за њихово пуњење. Иначе у свету је прошле године продато 1,3 милиона оваквих возила.

Како сада ствари стоје за Србију су све ове промене далека будућност. Према подацима МУП-а, из априла ове године, од 2011. регистровано је свега 114 возила на електрични погон и 90 хибридних. Да ли ће на нашим путевима бити више електричних аутомобила зависи да ли ће имати где да се пуне и хоће ли ће им падати цена. Оваква возила тренутно могу бити доступна само онима са натпросечним приходима. Цена им се креће од 20.000 евра па навише, а већина држава субвенционише њихову куповину и до трећине вредности.

Роботи замењују фармере

Стручњаци предвиђају да ни аграрна производња у скоријој будућности неће бити замислива без информационих технологија. Визија будућности пољопривреде промењена је још пре деценију када је робот успео да посади пиринач без људске помоћи. Сада већ беру јагоде и грожђе и плодове на сваких осам секунди убацују у корпу. Проблем је што такве машине коштају од 50.000 до 200.000 евра.

– Једна од најзначајнијих могућности које ИТ пружа су сателитски снимци. Тако, на сваких десет дана можемо да добијамо детаљне фотографије терена на којима се виде и многи феномени које људско око не види – каже проф. Весна Бенгин, помоћница директора Института „Биосенс” из Новог Сада. Овај институт освојио је прво место у Европи, у оквиру позива Европске комисије „Хоризонт 2020 – тајминг”. Захваљујући томе добили смо широкопојасни бесплатан приступ „Коперникусу”, највећем светском програму ЕУ за сателитско снимање Земље у високој резолуцији. Преко ових снимака моћи ћемо да одредимо и колики ће принос бити. Имаћемо увид у стање усева што ће пољопривредницима омогућавати да спроведу оптималне агротехничке мере.

– Када човек стане испред засађеног кукуруза јасно види само првих неколико редова, али не и шта је у средини парцеле. Дешава се да се на различитим деловима исте парцеле принос разликује за по четири пута. Сателитски снимци ће нам показати где се то тачно дешава, па ће пољопривредници моћи одмах да реагују и спроведу потребне агротехничке мере – објашњава Бенгинова. Бесплатан приступ овим снимцима унапредиће економију наше земље, оцењује наша саговорница.

– Када се овакви подаци добијају бесплатно, они могу да унапреде и убрзају економију. Имамо веома развијен ИТ сектор. Већ сада можемо да замислимо да ће у блиској будућности наше компаније преузимати податке, анализирати их и смишљати програме како би развили неки производ – оцењује наша саговорница.

И дуванска индустрија улаже огроман новац у развој нових технологија у глобалној борби против дуванског дима. Према речима Јелене Павловић, генералне директорке „Филип Мориса” за југоисточну Европу, та компанија је у истраживање уложила три милијарде долара како би пронашла алтернативу за класичне цигарете и помирила пушаче и непушаче. Очекују да ће 2025. године 40 милиона потрошача, који би иначе наставили да пуше, прећи на производе без дуванског дима. Та компанија произвела је уређај који ради на принципу загревања дувана на ниским температурама, на којима нема сагоревања. Он загрева патроне правог дувана и при том процесу ослобађа се никотин, али се елиминишу дим, пепео и непријатан мирис. Блумберг је објавио да је овај произвођач цигарета поднео захтев америчкој Агенцији за храну и лекове за добијање дозволе да тај производ пласира као уређај који може да смањи ризик од болести повезаних са пушењем.


Коментари24
ab49e
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Mirko Katic
@Zarije Bulatović. Nije greška. Ljudi proizvode mašine pomoću mašina. Kada kompjuteri i roboti zamijene ljude, moćićemo reći da kompjuteri i roboti proizvode mašine, kompjutere i robote pomoću mašina. Jedan takav skup mašina, robota i kompjutera može u toku njihovog radnog vijeka proizvesti na primjer 10 takvih skupova. Ako prvi skup košta na pr. 1000 miliona dolara, onda cijena jednog novog skupa neće preći 100 miliona dolara. Kada nova generacija stupi u proizvodnju proizvešće također 10 puta veću količinu pa će cijena jednog skupa pasti na 10 miliona dolara. Dakle, u svijetu gdje su pametne mašine zamijenile ljude otvara se jedna deflaciona spirala koja se ne može zaustaviti sve dok cijene realnog kapitala (pametnih mašina) ne padnu na nulu. U tom svijetu nestaje i profit kao mjera uspjeha pojedinih firmi. Ne treba ni novac. Tom svijetu ne trebaju ni inžinjeri da vrše popravke, jer će u tom svijetu biti rentabilnije pokvarenu mašinu zamijeniti novom.
Mirko Katić
U prethodnom tekstu ima jedan veliki nedostatak. Naime, nije nevjerovatno predviđanje da će u budućnosti kompjuteri i roboti zamijeniti ljude u svim procesima peroizvdnje i uopšte procesima rada. Međutim ostaje otvoreno pitanje po kojim cijenama će se prodavati električni automobii, frižideri, televizori ili na pr. brijači aparati. Ukoliko iz procesa proizvodnje svih tih proizvoda bude isključen ljudski rad, njihove cijene će pasti na nulu. Ovu činjenicu je moguće dokazati eksperimentalnim putem, pa se postavlja pitanje kako spriječiti takav razvoj tržišne privrede, jer u tim uslovima ona ne može opstati. To znači da u ti uslovima ne mogu opstati ni ljudi. mikatic@interlog.com
zarije bulatović
greška, automatizovani robotski rad je mnogo skuplji, umesto deset kvalifikovanih radnika, imate deset ili petnaest inžćenjera, koji koštaju mnogo više. roboti se kvare, popravka je skupa, jedina prednost u vidiku investitora je, manje ljudi koji traže svoja prava i borba sa konkurencijom kojoj se nameću sve oštriji zahtevi
Препоручујем 4
Dejan Stanojević
Sjajan tekst profesora i dobei komentari čitalaca. Kamo sreće da je više ovakvih tema. Generalno se slažem sa svime napisanim. Jedan od velikih problema jeste i zakonodavstvo - ko je kriv ako automobil koji sam upravlja izazove udes ? Zatim će takav napredak (što je sjajno) povući sa sobom čitav niz pratećih usluga što će biti fenomenalno. Sigurno će dobrim delom biti ovako kako vodeće industrije i stručnjaci pedviđaju jel zapravo oni i kreiraju te trendove tako da najbolje znaju. Nedavno je i Angela Merkel izjavila da će SUS motori opstati još dugo pogotovu kod radnih našina (traktori, kamioni, građevinske mašine). Sve u svemu, sjajna budućnost ako je političari ne pokvare. A kod nas ? Ono što je dobro jeste da se stvari dosta ubrzavaju, tako da ni mi nećemo i ne možemo ostati pusto ostrvo.
Petar Petrovic
Elektricni auto Tesla Model 3 Specifikacija : Energija pune Standardne Baterije 50kwh (kilovat cas) Rastojanje koje auto moze da predje sa punom baterijom 350km. Auto moze da predje 48km ako se baterija napuni samo 1 sat na 220/240V. Obijasnjenje: 50kwh je potrebna energija da elektricna pec od 5KW radi 10h. Komentari: 1. Punjenje Baterije Tesla Model 3 od 50kwh kostalo bi 300din ako je cena struje 6din/kwh. 2. Automatsko upravljane automobila bice je neprocenjiva pomoc vozacu ali nece moci 100% da zameni coveka kao ni auto pilot u avionu. 3. Vic u vezi Auto-navigacije. Kaze sin ocu, necu jos da se zenim moderna nauka je izmislila vestacko oplodjenje. Otac komentarise: ti kako hoces, ja vise volim po starom.
Ilic Momcilo
Ne znam koliko su sva ova obecanja realna.Postoji,ne tvrdnja, vec laicka pretpostavka da su navedene stvari jos uvek u sferi naucne fantastike.Iskreno, mozda je takvo misljenje samo moja zelja da se sve to uspori,jer je prebrz razvoj tehnologije, odavno poceo da uzima danak ljudskom rodu i prirodi za svoj takav napredak.Vec su,pored mladih, narocito zene u vrlo odmaklim godinama,zarazene kojekakvim mogucnostima mobilnih telefona i vrlo cesto se to moze videti u prevozu.Ovo je samo obicna sitnica u odnosu na zlo,zbog koga se,u stvari,tehnologija tako brzo razvija,pa se munjevito,zbog sledece bolje,prodaje za "igranje" obicnim ljudima.Priznajem, gledam svet,dogadjaje u njemu i plasim se za ljudsku buducnost,jer se ta vrhunska tehnologija pravi radi ratova,razaranja i smrti.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб Правила о приватности

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља