среда, 02.12.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
петак, 06.10.2017. у 22:00 Јована Рабреновић

Банкари дерикоже, клијенти овце

Маркетиншки стручњак Жозеф-Иван Лончар рекламу Директне банке окарактерисао као „oгласни промашај века”, док они кажу да су клијенти похрлили код њих
Маркетиншка кампања која је изазвала пажњу јавности (Фото А. Васиљевић)

Узалуд се банке у Србији упињу из петних жила да покажу да су друштвено одговорне и да помажу вртиће, купују опрему за болнице, финансирају Банку хране, помажу избеглицама да започну свој посао, граде паркове за децу, спонзоришу спортске догађаје – за већину грађана они су дерикоже и заправо су добрице с парама које су отели од њих. И не само што су оне дерикоже за клијенте, већ их је таквим „насликала” и једна банка. Значи њихов колега, односно конкурент.

​Истражи и не вређај
Друштво Србије за односе са јавношћу препоручује свима који се баве комуникацијом да, пре него што крену у реализацију кампање, без обзира на количину пажње коју желе да привуку, ураде истраживање и добро размисле да ли су њихова порука и тон комуникације увредљиви и да ли због тога могу да изазову контраефекат, одговарају у овом удружењу на наше питање шта мисле о реклами Директне банке.– Апел на хумор је један од најчешће коришћених у комуникацији, поготову у оглашавању. Разлог за то је што хумор привлачи пажњу и што се памти. Правилно употребљен и стављен у адекватан контекст, утиче на добро расположење и позитиван однос јавности или циљне групе према производу или услузи. Конкретно, коришћење сленга у кампањи Директне банке или ТВ О2 изазвало је бурне реакције јавности, али је тешко проценити колико ће им клијената или гледалаца баш те поруке донети. Свакако не из групе оних који сматрају да је неваспитано да их у јавној комуникацији поистовећују са магарцима, овцама, кокошкама или зависницима – кажу у овом удружењу.

Директна банка јавности се представила кампањом у којој су огласили да они своје клијенте не јашу, не черупају, не шишају. У рекламном материјалу, у свакој објави, нашла се и животиња, односно птица на коју се односе поменути глаголи. У слободној интерпретацији клијенти су онда коњи, овце, кокошке. Банка је огласила да код њих нема скривених трошкова, да кредит одобравају у најкраћем року, за један дан, и да не наплаћују годишње администрирање кредита.

Власници Директне банке су Андреј Јовановић и Бојан Миловановић, а банка је настала спајањем, пошто су купили бившу крагујевачку КБМ банку и Финдоместик банку. Они су јавности познати и као власници грицкалица „Марбо”, фирме коју су касније продали. Пре две године, у сарадњи са инвестиционим фондом „Мид Европа партнерс”, купили су „Дунав храна групу”, у чијем су саставу компаније: „Имлек”, „Млекара Суботица”, „Бамби”, „Књаз Милош”, а власници су и „Медигрупа”.

Ако је овом двојцу намера била да провокацијом њихова нова банка постане препознатљива на тржишту, у томе су несумњиво успели. О кампањи „не шишамо, не черупамо, не јашемо” сви причају, а изазвала је осуду дела стручне јавности и бес банкара.

Жозеф-Иван Лончар, оснивач, власник и главни уредник часописа о свету маркетинга „Табу” и почасни члан Међународног удружења оглашивача, означио је рекламу Директне банке као „огласни промашај века”.

Он је у свом посту на „Фејсбуку” написао да је „мало која огласна кампања у овом веку понизила струку и њене посленике као ова”. Додаје да се банка служи елементима нелојалне тржишне утакмице вређајући своје конкуренте.

– Кампања је у сукобу са Кодексом оглашавања и маркетинга. Пошто га у Србији немамо, упозоравам да смо, као Привредна комора Србије, директни потписници тог кодекса у ИЦЦ, Међународној трговинској комори чије је седиште у Паризу, а Србија је један од њених најстаријих чланова – пише Лончар.

Други кривац је, наводи, огласна агенција: ако је прихватила идеју клијента, није смела да то учини. Ако је и сама аутор, још горе. Клијента је морала да упозори да не жели да учествује у његовом неетичком понашању. Без обзира на то колико је клијент хтео или је толико и толико платио.

Лончар као трећег кривца, можда и највећег, апострофира медије: они, ни по коју цену, нису смели да прихвате објављивање ове кампање. Пошто је гро медија у рукама страних власника, требало је да се „сете” да у њиховим земљама то није дозвољено и да би, и те како, били санкционисани.
Четврти кривац, који је могао бити најсуровији суд ове глупости, јесу клијенти ове банке: грађани или фирме. Ова кампања директно вређа њихову интелигенцију, без обзира на то на којем је нивоу.

– Где су центри за заштиту потрошача? Где је Савет за штампу? Зар оглашавање није саставни део уређивачке политике било ког медија – пита Лончар.

У банкама не желе јавно да коментаришу кампању Директне банке и кажу да су сви банкари редом бесни и да им није јасно зашто ћути Народна банка, али и њихово секторско Удружење банака.

– Понуда Директне банке за кеш кредите иста је као и понуде свих осталих банка. Исте камате, исте процедуре. Они ни у чему нису дали повољнију понуду да би могли да се позивају на то да не јашу, не шишају или черупају клијенте. Навели су да не наплаћују накнаду за годишње администрирање кредита, а то не наплаћује ниједна банка или 99 одсто банака то не наплаћује, кажу у једној банци. Банке годинама граде имиџ, објашњавају да новац има своју цену, наводе шта све улази у камату како би објаснили клијентима да је не формирају тако да би што више зарадили. Где је крај негативној кампањи, да ли ће следећа бити упирање прстом у конкуренцију да су скупљи од њих – питају у банкама.

Оцењују да ће мало ко, због рекламе, да похрли у Директну банку, а задали су ударац бранши која није омиљена.

У Директној банци, с друге стране, презадовољни су ефектима рекламе и кажу да их клијенти засипају кредитним захтевима. Драган Лазаревић, председник Извршног одбора, каже да су желели да кажу да су они фер, ефикасна банка, да дају директне одговоре.

– Нисмо сматрали да треба да имамо у реклами маму, тату, секу, баку, деку који су срећни што отплаћују кредит, јер је то лицемерно. Истраживања показују да је за клијента одлазак у банку подједнако стресан као одлазак зубару – каже Лазаревић.

У маркетиншкој агенцији „Хоминид студио”, која је творац кампање, рекли су нам да им је драго што медије ова тема интересује и што кампања није прошла незапажено. „Ипак, не желимо да на било који начин коментаришемо ни овај пројекат ни било који други на којем смо радили” – кажу у „Хоминид студију”.

Коментари17
07f74
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Milenko Grujic
Veca je uvreda reklama sa nasmejanom i srecnom porodicom sa kaminom. a u pozadini te porodice ne mogu oka da sklope od nameta i rata i naravno straha ukiluko dodje do situacije da nemogu pravovremeno otplacivati kredite. Banke i bankare treba zaobilaziti u sirokom luku.
Petar Petrović
A najsmešnije je kad tobož uvredjeni bankari tvrde kako oni klijentima objašnjavaju da novac ima svoju cenu zbog čega su kamate takve kakve jesu(?). Šta su hteli da kažu time? Da su srpski krediti vredniji od stranih odnosno da je srpski novac manje vredan (obzirom na kamate)....?!? Da li je to zato što oni domaće klijente upravo vide baš onako kako ih je Direktna banka apostrofirala u reklami kao : ovce, kokoške i konje?
PETAR PEJIC
Autor ovog teksta bi trebao da pokusa da objasni o kakvim merilima vrednosti ili etickim normama ova zemlja ima iole neki stav.Od 90-tih,mi nemamo nikakvih normi ni merila,osim zgrtanja para ma na kakogod koji nacin.Takodje je neprimereno i u najmanju ruku licemerno prikazivati banke kao dobrotvorne i socijalno odgovornim organizacijama. Zato smatram da je ovaj tekst radjen po necijoj narudzbi,a ne zbog stvarnog prikaza stanja banaka kod nas.
Ендру
Овца је свако ко не уме да испланира своје приходе тако да троши колико зарађује и да до добара долази штедњом а не кредитима. Кад зине један део тела, нико после није крив, банке понајмање. Најјачи су ми они што се жале на кредите за станове...што се нисте жалили на услове пре потписивања, него легле парице а после "јао и куку", "дај државо (сви остали грађани који не живе у новим кућама и становима) помоћ!". Научите да се протежете по губеру а не по машти и видећете како ће банке да се спусте на реалан ниво.
Боривоје Банковић
Изгледа да господин Жозеф Иван ипак помало греши. Не знам за остале, али заинтригиран управо рекламом "Ко о чему, банке о поверењу", распитао сам се о чему се ради, па сам пре десетак дана угасио рачун у старој банци и прешао у Директну банку јер ми је одржавање рачуна скоро двоструко јефтиније. За остало: штедњу, кредите, картице, дозвољене и недозвољене минусе, немам појма јер ме не занима. Као клијент, од банке не очекујем топле људске приче о породичним вредностима и радостима које ме очекују ако узмем кредит. Очекујем да ме кошта што мање, да нема ситних слова, двосмислених одредби и аутоматског мењања уговорених услова ако их ја експлицитно не одбијем. Ово није реклама ни за кога, већ само навођење чињеница. И сматрам да су све банке зло, а народ који је његова држава препустила џунгли нерегулисаног тржишта може само да покуша да бира мање зло.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља