петак, 14.12.2018. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 23:34

Путарине усмеравају шлепере ка суседима

петак, 11.04.2008. у 22:00

Високе цене путарина које страни возачи плаћану на срспким наплатним рампама, озбиљно прете да их преусмере на друмове суседних земаља. Када томе додамо скупо гориво и свакодневна загушења саобраћаја на мосту „Газела”, преко кога води паневропски Коридор – 10, које, осим Београђанима, и страним шеферима теретњака изазивају главобоље, држава има озбиљне разлоге за бригу. Србија би, наиме, могла да изгуби значај приход од наплате путарина, које су прошле године у буџет слиле 180 милиона евра.

На пример, возач страног камиона са приколицом, односно шлепер, за транзит кроз Србију од Суботице до Ниша, ако иде за Бугарску, мора да издвоји 11.260 динара, или 137,3 евра, односно 13.180 динара или 160,7 евра код Лесковца – ако путује ка Македонији.

Aко страни камион у Србију уђе преко граничног прелаза Батровци, код Шида, пролазак кроз нашу земљу стаје 9.150 динара или 111,5 евра до Ниша, односно 11.430 динара или 139,3 евра до Лесковца. И све то пута два, за повратак.

У нашој земљи путарина се обрачунава на основу пређених километара, док Румунија и Бугарска користе систем вињета – путарине које су временски ограничене, најчешће на период од седам дана. Вињета за шлепер који пролази кроз Бугарску стаје 42, у Румунији 52 а Мађарској 22 евра. Македонија као и Србија има наплатне рампе (наплата путарине према километражи и категорији возила) и пролазак шлепера кроз ту земљу, у једном правцу стаје 850 денара или 13,71 евра. Путарина се и у Хрватској наплаћује путем наплатних рампи, и она за камион са приколицом ( од границе са Србијом до Словеније) кошта 325 куна, односно 44,75 евра. У односу на цене путарине кроз Србију, разлика је драстична.

У Јавном предузећу „Путеви Србије” свесни су разлике у висини путарина кроз Србију и Бугарску и Румунију, али објашњавају да поређења са поменутим земљама нису могућа, због наплате путарина по систему „вињета”. А како се може чути у том предузећу, Бугарска и Румунија нису узимале кредите за изградњу путева и имале „толико концесионара”.

Иначе, на висину путарина се не жале само страни, већ и домаћи возачи. Да подсетимо, крајем фебруара је према одлуци Владе Србије путарина за домаћа возила поскупела 18 одсто. У образложењу поскупљења наведено је да цене нису кориговане од 1. јула 2006. године, а главни разлог за скок цена путарина за домаћа возила су уговори о кредитима с европским банкама у којима је дефинисана обавеза да се реши проблем у разлици цена за домаћа и страна возила.

– Однос између цена путарина за домаћа и страна возила сада износи 1:1,6 и са последњим поскупљењем оне се неће изједначити, већ ће бити смањена разлика. Просечна цена накнаде за употребу пута износи 4,1 евроцент по километру за домаћа возила и 5,8 евроценти за стране аутомобиле. То је идентично као и у Хрватској и Словенији, а јефтиније од Италије и Француске – објашњавају у Путевима Србије.

Иначе, највише примедби на разлику у цени стиже од наших грађана који раде у иностранству. Како они истичу, вожња кроз Аустрију за десет дана кошта 7,6 евра, у Немачкој се за исти период плаћа 10 евра, а слична ситуација је и у Румунији и Бугарској.

За домаће возаче који користе аутопут најскупља је вожња на релацији Београд–Ниш, која је са доскорашњих 620 динара скочила на 730 динара. За пут од престонице до Новог Сада потребно је издвојити 240 динара, до Шида 340, а до Суботице 570 динара. Вожња на релацији Ниш–Лесковац по новом ценовнику кошта 190 динара.

Возачи комбија, аутобуса и камиона на пут од Београда до Ниша крећу са 2.190 динара, док је за возила са више од три осовине потребно издвојити чак 4.390 динара.

----------------------------------------------

Застој на Коридору - 10

Најкраћа друмска везе између Европе и Босфора као капије Азије води преко Србије. Ту ништа није спорно, али ако се уместо одреднице најкраћа употреби термин најбржа, Србија ће 2010. године имати озбиљан још један озбиљан разлог за забринутост.

Румунија и Бугарска ће тада отворити мост преко Дунава, код Видина, преко којег води траса Паневропског коридора 4. Наиме, та саобраћајница претендује да преузме знатан део саобраћаја са Коридрора-10, који води кроз нашу земљу. Поента је у томе да између Румуније и Бугарске, као чланица Европске уније, више нема граничних прелаза због чега ће Коридор-4 сасвим сигурно постати бржи од нашег Коридора-10.

У том случају, разлог за бригу је претећа опасност да Србију поново заобиђу европски саобраћајни токови. Шта Србија може и мора да учини како би задржала хиљаде камиона и шлепера који сада даноноћно пролазе путем бившег аутопута „братства и јединства”? (/slika2)

Ствар је у томе да је Србија, због саобраћајне политике која је већ годинама фокусирана искључиво на изградњу аутопута од Хоргоша до Пожеге, потпуно занемарила чињеницу да јој недостају десетине километара аутопута од Ниша ка Бугарској – око 80 километара, и од Лесковца у правцу Македоније – 72 километра.

Другим речима, Србија би одмах морала да почне изградњу тих саобраћајница. Када оне буду готове, камиони би од Ниша ка Бугарској, и Лесковца ка Македонији, на пуном профилу аутопута могли да путују знатно брже него сада и тако компензују време које изгубе на граничним прелазима.

А највећа предност Коридора-4 јесте то што на њему неће бити граница – од крајњег севера и запада Европе, све до уласка у Турску.

----------------------------------------------

Без путарине на Ибарској магистрали

„Јадни сељаци са Ибарске магистрале мораће да плаћају и излазак на њиву”, прокоментарисао је минулог викенда на Интернету читалац једног овдашњег таблоида непосредно по објави интервјуа са Предрагом Бубалом, министром за трговину и услуге. Повод за бурне реакције српских возача била је изјава овог високог представника ДСС-а у којој се тврди да ће концесионар, осим на новом аутопуту Хоргош–Пожега, наплаћивати путарину и на Ибарској магистрали. Страхове власника аутомобила да ускоро неће моћи из дворишта да истерају возило, а да им то неко не наплати, смирио је министар лично већ сутрадан.

У демантију је навео да је реч о „непрецизности у разговору” и да не постоји никаква одлука, нити намера да се на основу уговора о изградњи аутопута наплаћује путарина на Ибарској магистрали.

– Реч је о траси која ће бити паралелно изграђена са постојећом Ибарском магистралом. Наплате путарине на постојећој траси ове магистрале неће бити, нити је икада та могућност разматрана. О томе не постоји ниједна клаузула у уговору о концесији – објаснио је Бубало и додао да је током разговора буквално нацртао трасу новинару са којим је разговарао.

Да овдашњи возачи немају разлога за бригу, потврдио је јуче и Михајло Марковић, помоћник министра за инфраструктуру.

– На тој траси нема чак ни наплатних рампи. То је апсолутно немогуће спровести. Бесмислено је тако нешто и коментарисати. Очигледно је да је реч о омашци или новинарској жељи за сензацијом – уверен је Марковић.

Марко Лакић
Аница Николић


Коментари4
52f6c
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Jablan Zelenović
Odlično! Uskoro ćemo izlaziti na autoput da se nadišemo svežeg vazduha. Svako se na svoj način bori protiv zagađivanja i ispuštanja ugljen-dioksida. Ovi naši su izabrali putarinu. Lepo će im izrasti drvo na čistom vazduhu da bi oni još lepše odsekli granu na kojoj sede.
Јован Јовановић
Нашим драгим харачлијама срећну наплату двојне путарине желим уз песму "Друмови ће пожелети Турака, ал' Турака нигде бити неће".
Milan()
Dakle sve u interesu Srbije. Poodavno obicni gradjani ukazuju kako su pojedinci u vlasti dobili domaci zadatak od Nemacke, Britanije i amerike da uniste Srbiju. Ovo i slepac vidi da je to tako. ....
Jovan
Šta će tek biti kada izjednače cene drumarine za domaća i strana vozila, tada će od Novog Sada do Beograda na 70 km biti 400 din, ato znači da će drumarina biti skuplja od benzina, znači 800 dinara do Beograda i nazad. Njima napamet ne pada da smanje drumarinu za strana vozila već po ko zna koji put traže opravdanje za direktnu pljačku. Sramota.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб Правила о приватности

Developed by: NewTec Solutions & TNation

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља