понедељак, 24.09.2018. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 17:42

Србљановић објаснила зашто стрела као споменик Ђинђићу

уторак, 24.10.2017. у 14:48
(Фото Танјуг)

Победничко идејно решење за споменик Зорану Ђинђићу изазвало је полемике у јавности, а коауторка споменика, који ће имати облик поломљење стреле, драматуршкиња Биљана Србљановић на полемику је реаговала текстом за портал „Пешчаник” у коме између осталог наводи да у покренутој дискусији Србима „промичу битне ствари”.

„Док ви дискутујете о Вучићу, Весићу, вајарској естетици, положају споменика и његовом изгледу и зашто није леп као на гробљу, промичу вам битне ствари, Срби моји”, наводи Србљановић, додајући, да што се ње тиче „стрела може и у шупу”.

Она у тексту наводи пример из историје Београда, када је тадашњи градоначелник Коста Кумануди скулптуру Победника „извукао из шупе на Сењаку у којој су се чувале поломљене цеви и неки гвожђарски отпад” и поставио је на Теразије.

Тада се поводом Победника и његовог места на Теразијама, повела полемика у јавности о његовом естетском, моралном и националном значају, где је „Мештровићевог Победника аргументовано бранила плејада тадашњих интелектуалаца”.

Ипак, под притиском јавности одлучено је да овај споменик буде премештен на Калемегдан „на висину од седамнаест и по метара не зато да се што боље види, већ да се види што мање”.

Овај потез тадашње градске власти описан је у тексту Србљановић као „пораз београдске општине и модерног духа Београђана” и доказ „да конзервативизам често уме да буде разоран за савременике, што историја непрестано потврђује”.

Србљановић прави паралелу између овог догађаја из историје Београда и полемике коју већ сада изазива споменик Зорану Ђинђићу, а који је замишљен као „извијена стрела која је у једном делу неповратно прекинута, али ипак незаустављиво лети у висине”.

Она је и ауторка текстуалног образложења предлога за изглед споменика где наводи да је „стрела универзални симбол за правац и смер”, док „прекинута, извијена стрела јасно евоцира трауму која ову стрелу (мисао, правац) само за тренутак омета, али је никада не зауставља”.

Посетиоци споменика моћи ће да чују и мисли покојног премијера путем звучне инсталације која „полази од основне идеје унутрашњих гласова пролазника, мисли које беже и које се мешају, које надгласавају и надјачавају једне друге, које збуњују и скрећу са стреловитог пута”.

Како наводи Србљановић, тек када се посетиоци приближе скулптури „почињу да разазнају познати глас са познатим реченицама” док „из другог нивоа добро скривених и обезбеђених звучника, који се налазе у горњем делу прекида стреле, са унутрашње стране, допире глас Зорана Ђинђића”.

Читава скулптура и звучна инсталација, објашњава Србљановић, поставља питања „Шта сам ја учинио? Шта сам могао да учиним? Шта нисам чуо, разумео? Да ли сам могао нешто да променим? Шта сам пропустио да слушам и разумем и зашто ми се то догодило? Зашто то не урадим сад? Како то могу да урадим сад?”.

Речи и реченице које ће се чути путем звучне инсталације представљају оно што је Ђинђић говорио „када није био уроњен у дневнополитичке изазове”.

Те реченице, наводи Србљановић, биће „сведочење о овом човеку као о великом мислиоцу и аналитичару свог времена”, а обухватиће „сва обележја наше културе, менталитета, нашег друштва у целини”.

Један инсерт из звучне инсталације обухватиће реченице попут „Кажи људима истину”, „Најлакше је негде се попети и онда пљуцкати на остале”, „Морате да се умијете хладном водом, ако не помаже, да се истуширате хладном водом”, „Да почистите своју кућу и буквално, а и метафорички”, „Традиција је траг кочења”, „Спаваћете кад будете у пензији, и ви сте млад човек, ја вам кажем, гледајте у будућност”, „Гледајте у будућност и тамо ћемо се састати ви и ја”.

(Танјуг)


Коментари22
7f0d2
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Svetislav Stojanovic
Ako skulpturu posmatramo ka nezavisnu instalaciju koja je namenjena jednom takvom javnom prostoru grada koji zeli da bude posmatran kao metropola, onda je ona sasvim ok, savremena, intesantna, ne svakidasnja... Ako skulpuru posmatramo u likovnom i geometriskom smislu onda mozemo da "kazemo" (samo da kazemo) da je stelica na skulpturi okrenuta na gore i pretstavlja nasu zelju gde zelimo da se krecemo. Ako skulpturu posmatramo o kontekstu vremena, namere i namene onda je jasno da je strelica ustvari okrenuta na dole i pretstavlja odraz naseg opsteg stanja svesti i odraz morala nash dristvenih elita. Pre svega iz razloga sto su propozicije konkursa, a potom i samo odabrano idejno resenje je cista manipulacija sa namerom da se Djindic konacno gurne u zaborav i aboliraju svi oni koju su njega ubili, a nas doveli dovde. Formalno ce spomenik Djindicu postojati, ali ce se vrlo brzo zaboraviti da je uopste Djindjicev. Bice to samo neka od instalacija nekog egocentrika koji je ponovo pristao
miroslav
Biljana kipar, dramaturg i političar? Šta kad bi kipari odlučili a ne dramaturzi i političari? Čemu ova dramatizacija, kiparima se dramaturzi mešaju u posao? Ipak malo umetnosti a to znaju umetnici, kipari, slikari. Biljana neka drami, bez obzira šta ja o njoj imam za reći.
Боривоје Банковић
Е, само кад нам је објаснила. На само себи својствен, умилан, топао и дирљиво непосредан начин.
Ilic Momcilo
Da. Gospodja Srbljanovic je dala objasnjenje.Ali to objasnjenje nije ni blizu znacenja da je to sto se radi dobro.Naprotiv.I ona i Djindjic su postali vrhunski strucnjaci u svojim poslovima u inostranstvu i onda su dosli da menjaju Srbiju.Zasto se to onda radi u Srbiji.!?Sta im je Srbija skrivila.!?
Jeremija
Budalastijeg simbola čovjeku ne vidjeh nikada.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља