недеља, 28.02.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа
четвртак, 02.11.2017. у 22:00 Бране Карталовић

„Фијат“ тражи нови модел за Крагујевац

На једној шасији могу да се направе бар четири модела, а Италијани покушавају да задрже српску фабрику аутомобила под својим окриљем пре свега због јефтине радне снаге
Производња у фабрици аутомобила (Фото ФАС)

Крагујевац – У јеку преговора са колегама из друштва светских произвођача аутомобила, који би били спремни да откупе бар део италијанско-америчке групације „Фијат-Крајслер“, Италијани су, изгледа, решили да под својим окриљем сачувају крагујевачку фабрику. Желе, како преносе светски медији, да у срцу Шумадије коначно почну да праве нови модел, највероватније на шасији „500-Л“, пре свега имајући у виду да је тај ауто одавно одслужио своје на захтевном светском тржишту.

Без обзира да ли је други модел саставни део уговора наше државе и „Фијата“ из 2008, јасно је већ одавно да крагујевачка фабрика аутомобила не може опстати ако ускоро не избаци потпуно нови аутомобил. Но, јасно је и да „Фијат“, током преговора са другим компанијама из сфере ауто-индустрије око партнерства, жели да задржи нашу фабрику у свом власништву пре свега због јефтине радне снаге. И после повећања плата, што је договорено након летошњих протеста, крагујевачки радници примају мање него запослени у погонима италијанско-америчког концерна широм света.

Плате радника у крагујевачкој фабрици, од око 350 евра, и даље су три до четири пута ниже него примања „Фијатових“ радника у Италији, Пољској, Турској, па и Бразилу, одакле би, наводно, требало да стигне модел који ће се овде правити.

Светски медији помињу бразилски „арго“, који би лако могао да се надгради до СУВ модела који је данас веома популаран свуда у свету, али је проблем што је шасија „500-Л“ другачија. Градски теренац, налик „Крајслеровом“ моделу „ренегејд“, могао би свакако да се прави у Крагујевцу, али остаје питање зашто би „Фијат“ у једној гами возила гомилао толико модела чију би разлику купци тешко уочавали.

„Политика“ је већ извештавала о збрци коју су „Фијатови“ модели „500-Л“ и „500-Х“ направили на севернамеричком тржишту. Слични аутомобили, један више путнички, други са особинама теренца, а разлика у цени од око 5.000 и више долара, у зависности од пакета опреме. Нудећи више сличних модела, „Фијат“ је, а и о томе су писали светски медији, сам себи загорчао живот, безуспешно покушавајући да укаже на разлике између аутомобила које купци, једноставно, нису регистровали.

О томе је својевремено говорио и Серђо Маркионе, главни шеф групације „Фијат-Крајслер“, наводећи да је конкуренција на тржишту средњих путничких аутомобила изузетно оштра и да у том сегменту владају немачки, француски и јапански произвођачи. Једина шанса, како је објашњавао, лежи у производњи све популарнијих градских теренаца који покривају широке слојеве купаца, од млађих до породичних људи. Управо зато је Маркионе предложио и реализовао куповину америчког „Крајслера“, познатог по производњи робуснијих возила која се лако крећу и ван асфалта.

Прво кинески „Грејт вол моторс“, па онда и корејски „Хјундаи“, били су заинтересовани за партнерство са Маркионеом, баш због атрактивности „Крајслерових“ теренаца, никако због производње у крагујевачкој фабрици. Купити већ постојећи бренд, заједно са њим шасију и технологију израде, па уложити у другачију каросерију, много је јефтиније и профитабилније него изнова правити потпуно нови ауто. Таква једна инвестиција мери се милијардама долара, а данас је у свету тешко наћи било кога ко би се тако лако разбацивао новцем.

Запослени у крагујевачкој фабрици аутомобила свакако су способни да брзо пређу са једног на други модел. Ови садашњи радници су пекли занат код својих очева који су градили „Заставу“, али је питање колико је менаџерски врх концерна „Фијат-Крајслер“ уопште заинтересован да овде нешто мења, пре свега због чињенице да уговор са нашом државом, орочен на десет година, истиче крајем 2018. Прави знак да крагујевачка фабрика аутомобила има будућност под „Фијатовим“ окриљем био би потписивање новог уговора, којим би се на нови начин дефинисала права и обавезе две стране.

Коментари3
54d37
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Живко
Е али ако тада, кад се буде потписивао нови уговор, политичари буду радили за свој народ и државу, онда се ФИАТ неће више код нас задржавати! Јер, где ћеш више и боље, него тамо где се радници бедно плаћају а партнер(читај држава) финансира твоје промашене пројекте!
Србо
А да распишемо самодопринос, да сачувамо ФИАТ и ФиЈат?
Dejan
Jos kad bi taj novi model kostao 7-8000eur, pa da moze da konkurise Sanderu, Pandi i Fabiji...eeeej, sreci Srba nikad kraja.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

logo

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља