уторак, 26.03.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 21:40
ДОСИЈЕ „ПОЛИТИКЕ” ПОНЕДЕЉКОМ: ЗАБОРАВЉЕНЕ ЖЕНЕ СРБИЈЕ – ДАНИЦА ТОМИЋ

Прва авијатичарка на српском небу

Међу малобројним познатим чињеницама из њеног живота је и то што је у историју ваздухопловства Србије ушла захваљујући огласу у „Политици”
Аутор: Димитрије Буквићнедеља, 05.11.2017. у 22:00
(Фото Википедија/ Историјски архив Србије)

Не зна се када је и где рођена и умрла. Изузев чињенице да је била удата за војног пилота Миодрага Томића, њен приватни живот је такође обавијен тајном. Поуздано се зна једино да је ушла у историју српског ваздухопловства као прва жена у Србији с летачком дозволом, и по свој прилици друга у свету. И да је све почело од огласа у „Политици”, давне 1930. године.

Међутим, и пре него што је посредством нашег листа конкурисала за пријем у цивилну пилотску школу у Београду – коју ће завршити 1933. године – Даница Џени Томић већ је била позната по томе што је изводила лупинге на небу изнад Београда, и то као још самоука авијатичарка! 

О томе сведочи једини писани траг о њој – ревија „Илустровани лист”, број 21, од маја 1928. У извештају овог гласила на чак две стране наводи се да је Даница те године, на свечаности на тек отвореном београдском аеродрому, авионом прелетела провалију дубоку 2.500 метара. Тиме је, како су забележили репортери, постала „прва жена у нас која је правила лупинге, што је окретање авиона у ваздуху, и друге акробације”.

На насловној страни тог издања „Илустрованог листа” објављена је фотографија њеног супруга, мајора Миодрага Томића (1888–1962), тадашњег управника београдске ваздушне луке и команданта 6. ловачког пука. Томић је дотад већ деценију и по био у служби српског војног ваздухопловства. Различити извори наводе да је припадао првој класи од шест пилота школованих у Француској 1912. године. Као ваздухопловац се истакао у ратовима од 1913. до 1918. Не само да је био први пилот који је у Првом светском рату извео борбени лет – у Церској бици 1914. већ је учествовао у првој ваздушној евакуацији рањеника у историји светске авијације (1915), а постао је и први српски ваздухопловац који је оборио непријатељски авион (1916. на Француском фронту). Још два непријатељска ваздухоплова Томић ће оборити на Солунском фронту, а сви ти подвизи донеће му бројна домаћа и страна одликовања, међу којима и француску Легију части.

Претпоставља се да је управо он заслужан за то што је Даница савладала основе пилотирања пре уписа на цивилну пилотску школу. Ту хипотезу заступа др Ана Стјеља, доктор филологије, која се такође бавила Даничиним животом.

„Подаци о Даници су штури, па не можемо с прецизношћу ништа да тврдимо. Моје је мишљење да је прелет из 1928. био део пробног летења, у току фазе припрема или теста. Она је годинама читала литературу из области авијатике јер је била истински заљубљеник у авијацију. Засигурно је ту кључну улогу одиграо њен супруг. Нажалост, можемо само да нагађамо јер нема поузданих података”, каже др Стјеља за наш лист.

Две године касније Даница се јавља на оглас Друштва резервних летача у „Политици” и 1933. завршава цивилну пилотску школу, као најбоља у својој класи. На завршном испиту, 23. августа, исказаном хладнокрвношћу у управљању авионом задивила је оцењиваче. При последњем атерирању није је омео ни сумрак који се већ раскрилио над Београдом.

Комисија је била јасна. „Кандидат лети врло мирно, сигурно, сталожено и са веома ретким самопоуздањем”, стајало је у извештају којим је описан њен лет у историју српског, па и светског ваздухопловства. Наиме, вероватно једина жена дотад која је стекла летачку дозволу била је Францускиња Рајмонд де Ларош (1910). Даници је на успеху честитао и часопис „Наша крила”, гласило истоименог аеро-клуба Краљевине Југославије.

Исте те 1933. губи јој се сваки траг. Што се тиче Томића, зна се да је он после окупације Југославије 1941. допао заробљеништва и да је крај Другог светског рата дочекао у логору Оснабрик, после чега се није враћао у земљу. Најпре је радио у Паризу, као шеф цивилног особља француске Прве ваздухопловне дивизије (до 1950), а потом се преселио у САД. Преминуо је 1962. у Чикагу, где је и сахрањен. Претпоставка најближа истини гласи да му се Даница после рата придружила и да су заједно отишли у иностранство.


Коментари6
52d35
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Sotir Gardačić
Mislim da je Radmila Tonkovic skoro objavila knjigu o zenama pilotima pa bi trebalo da ona nesto vise zna na tu temu! Cinimi se da je Tomic sahranjen u manastiru Libertvil pa bi trebalo da u nasi u Americi nesto vise znaju!
Никола
Молим вас, нека се провери шта се пише. 1923. год. је у свету већ било 16 жена - пилота са лиценцом.
Darko
Nikola je u pravu, pise u tekstu i po svoj prilici druga u svetu sto nije tacno, procitaj sve je jasno.
Препоручујем 2
Dragan
Nikola, ovde piše da je u Srbiji bila prva žena pilot, a ne u svetu. Sve je jasno .
Препоручујем 8
Sasa Trajkovic
To je žena ne neka današnja fensi feministkinja iz kruga dvojke koja pod plaštom političke korektnosti i navodno ugroženih ženskih prava prodaje NVO maglu za dolare.
Milomir
A ja sam prilično siguran da su neki tadašnji Saše Trajkovići o ovoj izuzetnoj ženi govorili posprdno, u najverovatnijem stilu "vidi, i pop*šulje počele da lete". Dok galame za stolom u kafani čitajući novine. Jedina razlika je što su danas komentari elektronski, galamdžijski mačo duh je ostao isti.
Препоручујем 8

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља