понедељак, 09.12.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 23:41

Дневно у Београду нестану три аутомобила, фаворит је „голф”

понедељак, 06.11.2017. у 14:32
(Фото Д. Јевремовић)

Дневно се у Београду просечно украду три аутомобила, а лоповима је најинтересантнији „голф” и то у свим моделима, као и остали модели „фолсксвагена”, рекао је данас в.д. шефа Одсека за сузбијање деликата на моторним возилима Полицијске управе Београд Бошко Секуловић.

Готово половина свих украдених возила на територији Београда су из програма „фолксваген”, „рено” и „ауди”, прецизира за Танјуг Секуловић и наводи да се, поред свих нових модела „фолксвагена”, често краду и возила „рено” - „меган”, „клио”, „лагуна”, „каптур”, после тога, заступљени су и модели „аудија”, „шкоде”, „ситроена”, „пежоа” и „опела”.

Грађани би требало да воде рачуна, истиче Секуловић и каже да би возило требало да се обезбеди неком електронском, или механичком заштитом, а апелује да људи буду опрезни и да не остављају кључеве у аутомобилу.

„На годишњем нивоу имамо отприлике 50-60 крађа возила тако што власници остављају кључеве у возилу, возило у погону, одлазе до апотеке, пекаре, школе, обданишта. Извршилац- лопов, искористи погодан моменат, седне у возило и одвезе га. Такве крађе жаргонски називамо „тркач”, због начина извршења кривичног дела, а нема правила да ли се тако украдена возила лакше нађу”, каже Секуловић.

За возила које не поседују неку електронску, или механичку заштиту, објашњава Секуловић, лоповима је потребан јако мали временски период потребан да га упале одвезу и то је буквално од 30 секунди до пар минута.

Тако, алати за крађу иду у корак са актуелним техничким решењима у аутомобилској индустрији и непрестано се појављују нови, па се код нас 2015. појавио нови универзални алат „турбодекодер”, односно механички флексибилни кључ помоћу кога се за десетак секунди, без оштећења откључава и закључаца брава на возилу и цена тог уређаја на домаћем тржишту износи око 1.200 евра.

„Лопови прате трендове, како излазе нови модела возила и нове врсте заштите, тако се појављују нови софистицирани електронски алати који служе за проваљивање, обијање, савлађивање препрека, односно паљење тих возила.

Пре 10 година, подсећа Секуловић, у Београду је украдено око 2.600 аутомобила, 2016. украдено је 980, а ове године, до 1. новембра, са улица главног града нестало је 929 возила, а, према његовом мишљењу, таква бројка је „прихватљива”.

„Моје лично мишљење је да је на град од два, два и по милиона становника и око 800.000 регистрованих возила, таква бројка је прихватљива, јер, када погледате друге европске градове сличне величине, попут Беча, где је дневни просек крађе возила пет, ми смо на том неком 'задовољавајућем' нивоу”, сматра Секуловић.

Такође, Секуловић истиче да је МУП више пута писао иницијативе за измене и допуне кривичног закона, да се пооштре казне за кривично дело, јер, како каже, постоји проблем у раду полицијских службеника његовог одсека и одељења, јер су санкције за кривично дело неовлашћеног коришћења туђег возила веома благе, од новчане казне, до затворске до три или до пет година.

„Тренутно, ситуација је таква да, уколико украдете „југа”, који је врло мале вредности, или неко новије возило, нпр. „рејнџ ровер”, „бмв”, „ауди”, чије су вредности до или од 100.000 евра, иста вам је затворска казна”, нагласио је Секуловић.

С тим што, како је рекао, да украдете „југа”, потребно вам је много мање знања, напора, док, да се украде возило неке новије генерације, потребно је доста веће знање, ефикаснија примена софистицираних алата и електронских уређаја и самим тим, такво возило не служи да се извршилац превезе од тачке А до тачке Б, већ искључиво служи за стицање велике противправне имовинске користи.

Секуловић каже и да су крађом моторних возила најоптерећеније општине Нови Београд, Вождовац, Звездара, Врачар, Савски венац, Чукарица и Раковица и да се у тим општинама изврши готово 80 одсто свих крађа возила.

Према његовим речима, постоји више праваца шта се дешава са возилима након крађе - нека секу прикривачи кривичног дела, нелегални отпади, такви делови се продају путем огласа, или њихових канала, одређени број возила служи за фалсификовање бројева шасије, па се, уз одговарајућу фалсификовану документацију, та возила поново региструју у Србији или у оближњим, или европским земљама, а одређена возила мењају се са лоповима из окружења.

Крађе возила на подручју Београда учесталије су понедељком и у ноћи између недеље и понедељка, а возила која се расклапају у делове, најчешће се краду крајем недеље, у ноћи између четвртка и петка, како би се продаја обавила током викенда.

Расветљавање кривичних дела у вези са крађом возила прате многобројне тешкоће, пре свега недостатак доказног материјала, неквалитетни трагови са лица места, недостатак информација о тачном времену извршења и недостатак сведока. Отежавајући фактори су и недовољна покривеност града безбедносним камерама, као и слаба безбедносна култура власника возила.

(Танјуг)


Коментари5
c2502
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

posmatrač
Da neko iz vlasti to zeli, kradje bi se drasticno suzbile. Imam iskustva sa mojim VW od samog pocetka, odmah su poceli da ga opsedaju iskusni lopovi, koji su vec robijali zbog kradja vozila. I uverio sam se, imam i jake dokaze da ih stiti i prikriva i policija i sudstvo i zakonodavstvo. Mi smo jedno pokvareno drustvo i ovde se isplati voziti samo krseve. Moj alarm sada reaguje za jednu sekundu i budi pola mesne zajednice (naravno imam i skrivenih prekidaca na instalaciji), pa mi je to i sacuvalo auto, a od policije i sudstva nema nikakve koristi jer mi to sto ih hapse nista ne nadoknadjuje. Mene licno interesuje da li novinari mogu da saznaju i obaveste ovaj narod koliko kriminalaca sa preko 100 krivicnih prijava slobodno seta nasim ulicama ? Da li mogu da nam navedu samo jedan primer da je neki lopov bio prinudjen i da plati svu stetu koju je nacinio gradjanima i da li oni "izvrsitelji" i od takvih oduzimaju imovinu kao od porodica sa malom decom koji nisu mogli da vrate kredit ?
Sinisa M.
Postoji puno raznih blokada, sistema koji elektronski blokiraju, ali oni se premoste elektronski, dekodiraju, ili se gps signal ponisti, tako da automobil postaje nevidljiv na satelitskom mapi. Takodje ne pomaze ni blokada menjaca, jer kad se stisne kvacilo ona se iskljuci, a automobil mogu odgurati ili odvuci u najblizu iznajmljenu garazu. NBG je rizican kraj jer lopovi iznajme najblizu garazu, ometaju signal od gps-a, zatim ili sajlom odslepaju ili odguraju na branik kao da je pokvaren, do garaze, a to sve ne moze kad zakljucam zeder, okrenem tockove ka prepreci i blokiram volan, mogu samo u krug da guraju. Do sada je sa parkinga gde parkiram nestalo vise automobila, i to svi bez mehanicke zastite. Naravno ni jedna zastita nije 100% ali je dovoljno da odbije lopove, i to je vec nesto.
Иван Тановић
Београд нема више од 1 600 000 (милион и шестсто хиљада становника). О каквих два - ДВА И ПО милиона прича дотични? Који проценат возила полиција пронађе и врати власнцма? Добар новинар је то морао да пита саговорника јер то највише интересује поштене грађане и возаче.
Tomica Pantinac
Koliko se pronađe i vrati vlasnicima. Jesmo li u tu negde u evropskom proseku.
Yossarian
A koliko se pronadje od tih 900tinjak automobila?

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља