понедељак, 18.02.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 15:45
ИСХРАНА

Приговарање за столом

Верује се да грицкање између оброка квари апетит, али здраве ужине уједначавају нови шећера током дана
четвртак, 09.11.2017. у 09:00
(Фото Пиксабеј)

Вероватно се сећате неких ствари везаних за исхрану које су вам родитељи обично приговарали за столом кад сте били мали. То су, углавном, исте ствари које се понављају још од старих времена и, можда без разлога, остављају деци у аманет. Сада, кад смо одрасли, можемо да их анализирамо из угла наших родитеља.

„Немој да грицкаш између оброка. Покварићеш апетит!”

Овако су родитељи вероватно хтели да нас мало држе под контролом да се не бисмо угојили. Иако ово родитељско размишљање може да има основа, јер се исто примењује и током рестриктивних дијета у смислу одрицања од нездравих грицкалица, ужине између главних оброка су ипак здраве уколико су нутритивно вредне. Изаберите, рецимо, воће, орашасте плодове, семенчице, јогурт. Што даље од чипса, флипса, чоколада и сличних празних калорија.

Здраве ужине изједначавају ниво шећера током дана, тако да тело не размишља о преједању, а оброци који следе сигурно неће бити преобилни, јер за тим нема ни потребе. Резултат није гојазност. Напротив. Не би требало да имате дужи временски период без јела, осим преко ноћи, па се тако на свака четири сата препоручује оброк, било да је то основни оброк (доручак, ручак, вечера) или ужина.

„Има да поједеш све са тањира!”

Ово има смисла само ако тачно знате колико калорија вам је потребно и тачно толико их имате у тањиру, на пример уколико сте на персонализованој дијети. Наравно, уколико видите и осетите да вам је пуно хране, не треба на силу да једете.

С друге стране, деца нису на дијети и не треба да једу на силу. Уколико су вам тањири већи, ваш осећај за порцију је погрешан и све вам се чини да на тањиру има мање хране него уколико користите мањи тањир. Када једете у ресторану, поједите онолико колико обично једете, а остатак вам могу спаковати уколико желите.

„Не једи пре тренинга, биће ти лоше”

Ово може да буде, али не мора. Ако једете, па одмах након тога одете, на пример, на трчање, наравно да ћете се осећати лоше. Међутим, уколико сачекате да се оброк свари, желудац ће бити празан, а ви орни и пуни енергије коју можете лепо потрошити. Најпримереније је отићи на тренинг нека два до 2,5 часа након главног оброка (рецимо ручка) или 45 до 60 минута након ужине.

„Не играј се храном, хајде, пожури са јелом!”

Родитељи децу често терају да на брзину поједу нешто пре школе, што није добро. Нормалан оброк може да траје 20 минута, толико је довољно мозгу да региструје ситост. Ако дете брзо једе, оно не стигне ни да примети да је претерало. Ништа не шкоди да направите кратке паузе у току оброка, али ни намерно отезање дефинитивно није добро.

„Поједи ово и добићеш чоколаду”

За дете које слабо једе, оваква уцена је контрапродуктивна јер шаље погрешну поруку. Дете може да помисли да више не једе „нормалну” храну зато што је гладно, већ зато што ће добити чоколаду као награду. Уместо тога, награда треба да буде нешто што није јело, рецимо филм или представа, нова књига, играње са другарима, базен или луна-парк. Спојите исхрану са нечим лепим и корисним.

Јасна Вујичић, нутрициониста

www.nadijeti.com


Коментари0
18306
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб Правила о приватности

Developed by: NewTec Solutions & TNation

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља