уторак, 13.11.2018. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 16:58

Јавашлук на Коридору 11

Катастрофални пропусти у градњи деонице ауто-пута Уб–Лајковац највероватније су настали током три месеца када на градилишту није било надзорног органа
Аутор: Ивана Албуновић / Маријана Авакумовићпетак, 10.11.2017. у 22:00
(Фото Танјуг/О. Тоскић)

Ауто-пут од Обреновца до Чачка неће бити пуштен у саобраћај до краја ове године, делимично зато што кинеска компанија „Шандонг хај спид” касни за завршетком деоница између Обреновца и Уба и Лајковца и Љига, али и због пукотина на асфалту које су се појавиле на парчету између Уба и Лајковца. Намеће се питање зашто надзорни орган није указао на пропусте при изградњи ових 12,5 километара који су пре две године завршени, али никад нису коришћени.

Невероватно звучи да грешке у градњи нису уочене у току радова, већ је дозвољено да тако фаличан пут, који је пореске обвезнике коштао нешто више од 70 милиона евра из државног буџета, буде асфалтиран. Занимљиво је да је овај случај о уграђивању глине у асфалт и пуцању пута доспео у јавност две године по окончању радова и само месец дана пре истека гарантног рока.

За ову деоницу на Коридору 11 гаранција важи до 14. децембра, а будући да је грађевинска сезона на измаку, сва је прилика да ће трошкове поправке, ма ко да је крив – сносити грађани Србије.

Када је реч о надзору, од 2010. до 2014. године на овом градилишту смењивале су се три државне фирме. Најпре је био поверен Институту за путеве (за коловоз) и Саобраћајном институту ЦИП (за мостове), а потом, кад је уговор истекао, посао преузимају „Коридори Србије”. Проблем је што на градилишту у једном тренутку (три месеца) није било надзора јер је уговор истекао. Претпоставља се да је до пропуста у изградњи дошло управо у овом периоду.

„Политика ” је питала „Коридоре Србије” зашто надзорни орган није спречио уградњу неодговарајућег материјала и зашто нису тражили да се поново уради доњи слој пута, како би спречили штету. Питали смо их и зашто се они појављују у улози надзорног органа, јер је њихов посао да изаберу пројектанта, извођача радова, надзорни орган и управљају градилиштем. Они, истина, могу да имају свој инвестициони надзор, али за стручни надзор обично се узима независна и квалификована фирма која се брине о роковима, квалитету и цени. Није незаконито да они раде стручни надзор, али према тврдњама упућених, они за то немају довољно стручног кадра и није уобичајено да то раде.

У „Коридорима Србије” за „Политику” кажу да је наручилац овог посла било надлежно министарство, које је послове стручно-техничког надзора поверило ЦИП-у и Институту за путеве, а по престанку обављања послова са њихове стране и „Коридорима Србије”, све у складу са законом, имајући у виду да су „Коридори Србије” у овом послу имали улогу корисника.

– Комплетна документација предата је надлежним органима, који ће утврдити зашто је дошло до оштећења ауто-пута на предметној деоници – наводе у „Коридорима Србије”.

Милутин Игњатовић, директор ЦИП-а, који је надзирао изградњу мостова, али је урадио и накнадну анализу на основу које је министарство поднело 14 кривичних пријава, каже да је основни проблем што није грађено по плану и што у једном тренутку на градилишту није било надзора.

Горан Родић, потпредседник Грађевинско-инжењерске коморе, такође указује да је надзорни орган требало да реагује одмах, док је рађен доњи слој пута, и да наложи извођачу радова да то исправи, а не да дозволи асфалтирање. Али, како каже, накнадним вештачењем биће утврђено ко је и како направио пропусте.

– Мада, проблем може да буде и то што су у време кад је ова деоница грађена биле поплаве. Вода је наносила муљ и глину на доњи слој пута, а може да се постави и питање терена на којем је грађено – каже Родић.

Као главни кривац против кога је поднета кривична пријава наводи се бивши министар Милутин Мркоњић, који је на челу Министарства био до 2012. године, јер у једном периоду није обезбедио новац за надзор. Министарство грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре криви надлежне из ПЗП „Београд”, „Путева Ужице” и „Планума”, али и појединце из „Коридора Србије” и ЦИП-а, који су у неком тренутку били задужени за надзор радова.

Ратомир Тодоровић, директор „Планума”, који је био један од извођача радова, рекао је за наш лист да не може ништа да коментарише док не види кривичну пријаву. Тврди да је све рађено у складу са пројектом и да је, уосталом, пут прошао и технички пријем.

У пријави Министарство грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре наводи да проблем није само глина, већ да су „сви материјали уграђени у ауто-пут незадовољавајућег квалитета”. Како сазнајемо, пријављенима се на терет ставља да су, користећи неадекватне материјале, „прибавили корист у износу већем од 1,5 милиона динара”. Другим речима, то је разлика у цени материјала предвиђеног пројектом и оног који је уграђен.

Како је „Политика” објавила, надлежни сумњају да ће морати изнова да се ради не само 4,6 километара деонице од Уба до Лајковца, већ цео пут дужине 12,5 километара. То би знатно увећало трошкове, које је ЦИП проценио на око милијарду динара, а то ће за годину дана одложити отварање ауто-пута од Обреновца до Чачка. Занимљиво је да је министарка Зорана Михајловић рекла да се и на кинеским деоницама дешавало да се угради неадекватан материјал, али се реаговало одмах и насипи су рушени. Кинези су имали рок да до краја новембра заврше деонице Обреновац–Уб и Лајковац–Љиг, али су њихова кашњења сада гурнута у други план.


Коментари21
79fbe
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Perica
Sve bi to sredili eksperti drzavnog geoloskog zavoda. Cemu oni inace sluze?
Slobodan
Pa realno, ovo znaci da su do sad uradili podlogu, solidno. E sad treba da rade konstrukciju i zavrsni sloj. Srbijo medju sljivama, samo polako. Bice to zavrseno. Tj, neko ce to da zavrsi. Najpostenije bi bilo da izvodjac finansira zavrsetak kako treba a gradjani sudski proces. Ali kada novi izvodjac o trosku starog uradi sve kako treba. Ako treba i sa prodajom firme izvodjaca na dobos. To bi bilo realno u okviru nase ekonomije. Pare gradjana trebaju za zdravstvo. A toj nekolicini treba lecenje u Kovinu, o svom trosku.
zubac
Mislim da je u pitanju to sto autoput nije zavrsen , tj ne mogu ga otvoriti do kraja godine kako su obecali. Sada je preostalo samo da se nadje razlog zasto nece biti otvoren.
Nikola Nesic
Gde se u poslovanje umeša srpska politika i političari tu trava ne raste. Najjaloviji posao u srba je politika, od koje niko nije video koristi, i u stanju su da naprave štetu i u tih par desetina santimetara puta. Da bude grđe, u zadnjih pet godina, čini se da kao i devedesetih sve što se dela, bude uokvireno bahatošću političara. Rezultat je ovo što vidimo i čitamo, ali tamo gde u senci delaju ovi paraziti našeg društva, generacijma ćemo plaćati.
Beogradjanin Schwabenländle
Зашто нису пријавили ? Кина је недодирљива као онај Панда из зооврта.
Драган Марковић
Кинезима је надзорни на време указао пропусте и покушаје профитирања што су они отклонили. Значи, Кинези су попд присмотром. Недодирљиве "Панде" су нам министри и остали банкстери који егоистички мисле искључиво на личну корист а не на земљу Србију. Зато оставимо Кинезе на миру док се супротно не докаже и сконцентришимо на домаће лопове којима никада краја.
Препоручујем 36

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб Правила о приватности

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља