среда, 19.09.2018. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 08:54
ИСХРАНА

Твоја храна – твој лек

Пре него што одбаците везу исхрана–мозак као шарлатанску, имајте на уму да су рађене многе студије које управо потврђују ту везу
среда, 15.11.2017. у 22:00
(Фото Пиксабеј)

Мозак није орган као и сваки други. Он је највећи потрошач кисеоника и енергије, и то са разлогом. Без „кефала” нема ничега, то је наш компјутер који ради нон-стоп, 24 часа дневно. Заборавити нешто док смо млади и није велики проблем, али како старимо све нам је теже да памтимо, да се концентришемо и учимо.

Мозак је једини орган који се не регенерише како старимо, број неурона од нашег рођења се смањује. На овај процес утичу многи фактори, али се он може и успорити. Храна је један од тих „благотворних” фактора. Као што Хипократ каже: „Нека твоја храна буде твој лек, а твој лек нека буде твоја храна.”

Сви смо имали моменте када никако не можемо да се концентришемо. Не постоје магичне пилуле да нам помогну, али храна то свакако може. Пре него што одбаците везу исхрана–мозак као шарлатанску, имајте на уму да су рађене многе студије које управо потврђују ту везу. Значи, оно што једемо може да утиче на оно како мислимо.

Ево 10 најбитнијих намирница за мозак. Боровнице и рибизле садрже веома важне фитонутријенте који побољшавају способност памћења и смањују ефекте хроничних дегенеративних процеса.

Лосос, харинга и пастрмка, али и сардине нутритивно су вредне рибе богате омега-3 масним киселинама које су неопходне за све мождане активности.

Орашасти плодови (бадем, орах, лешник, бразилски орах, кикирики) и семенке (сунцокрет, сусам, лан), као и производи на природној (органској) основи од њих (тахини/таан, кикирики путер, путер од семенки бундеве, бадема...) одличан су извор витамина Е, који је задужен за интелектуалне и менталне способности. Плодове и семенке можете јести пресне или печене, али ако имате проблем са хипертензијом, избегавајте сољене.

Интегралне житарице, јечам, пшеница, раж, овас, па и интегрални пиринач смањују ризик од кардиоваскуларних болести, а самим тим штите и мозак. Ту су битна влакна, затим витамин Е и нешто мало омега-3 масних киселина које можете јести као интегралну кашу од клица као пахуљице, мусли или као интегрална пецива.

Кељ, спанаћ, першун и броколи најбогатији су витамином К, који такође појачава мождане функције и поправља способност памћења. Витамин К утиче и на нормалну коагулацију крви, штити и јача кости, спречава калцификацију артерија. Поред набројаних, витамином К су богати и целер, купус, зелена салата.

Легуминозе (махунарке) су јефтине, пуне минерала, влакана и витамина и обезбеђују сталан ниво шећера у крви. Једите сочиво, пасуљ, грашак, соју (али никако ГМО). То су најбољи природни извори биљних беланчевина.

Нар и цитруси, дивне сласне витаминске бомбе су и бомбе за мозак, у позитивном смислу. Зна се колико је нар богат антиоксидансима који штете мозак од погубних слободних радикала.

Парадајз. Постоје докази да ликопен, црвени пигмент из парадајза, који је снажан антиоксиданс, чува мождане ћелије од слободних радикала.

Чај. Баш тако – и чај је храна за мозак. Најбољи су они природни, неароматизовани биљни чајеви који, поред скромног садржаја кофеина, имају и битне фитонутријенте који стимулишу бољи проток крви кроз мозак. Бољи проток значи боља концентрација, боље памћење.

Црна чоколада. Најбоље је да списак закључим са неком здравом посластицом, а црна чоколада је и више од тога.

Храна за мозак је благотворна, здрава храна коју треба редовно конзумирати.

Јасна Вујичић, нутрициониста
www.nadijeti.com


Коментари3
cb28e
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Alisa
Nije tacno da se nervne celije ne regenerisu. Sve ostalo je sasvim ok.
Milos
Obozavam ove clanke gde izredjaju polovinu nedeljne trpeze kao zdravu i preporucenu. Ovo ce sad kao da me natera da radim ne znam ni ja sta bolje povodom ishrane. Ovo je valjda za ljude koji se hrane cipsom i bonbonama.
Додатак
И ако можемо да живимо без брига и стреса....

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља