петак, 15.12.2017. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 23:27

Како је Смедерево „раскрчмило” двадесет милиона за медије

Аутор: Оливера Милошевићсреда, 22.11.2017. у 08:00
Поглед с Дунава на Смедерево (Фото Раде Крстинић)

Смедерево – Из буџета Смедерева ове године издвојено је 20 милиона динара за суфинансирање медијских пројеката којима се остварује јавни интерес, по конкурсу расписаном 8. августа. Да је оволики новац грађана Смедерева заиста и отишао за производњу медијских садржаја у интересу Смедереваца, овдашња градска власт могла би да послужи као пример добре праксе у ситуацији када неке локалне самоуправе уопште не расписују конкурс, друге издвајају минорна средства, а добар део њих новац распоређује мимо закона и правилника, па и стручних комисија. Али, решењем Градског већа Смедерева, од 2. септембра, скоро 12 милиона динара, више од половине укупног новца и више него свим осталим медијима заједно, отишло је на рачуне две београдске фирме, обе основане само месец и по дана пре расписивања конкурса.

Највише пара, седам милиона динара, добило је предузеће „Опен вју” д. о. о. Београд–Раковица, регистровано 20. јуна ове године са капиталом од 500 динара.

„Пројекат” ће реализовати на интернет порталу ЕПодунавље који се недавно појавио у онлајн сфери са серијом текстова против актуелне градоначелнице Смедерева Јасне Аврамовић, често најављујући њену смену. Занимљиво је да су ти напади престали, а портал углавном преноси текстове других медија. Као оснивач ЕПодунавља, који има око 400 пратилаца, у регистру медија најпре се појављује фирма „ЕВршац груп” из Вршца, која и данас на порталу слови за власника, док је у медијском регистру нови оснивач – „Опен вју” д. о. о. За власничку структуру обе фирме помиње се једно име – Александар Чупић.

„Продукција Балкан” из Београда, добила је на смедеревском конкурсу 4,9 милиона динара. Под пуним именом „Владан Михајловић ПР производња аудио-визуелних производа Балкан продукција Београд” регистрована је 26. јуна, тачно 43 дана пре расписивања конкурса у Смедереву. У предлогу пројекта наводи се да ће медијски садржаји бити емитовани на ТВ Смедерево коју Смедеревци не могу да гледају јер кабловски дистрибутери на територији града не редистрибуирају њихов програм. Међутим, и та локална телевизија добила је на конкурсу два милиона динара, а њен директор и уредник Јовица Шешлак најавио је да ће јавност ускоро обавестити зашто се програм ТВ Смедерево не види у том граду.

 „Политика” је предлоге пројеката и буџете медија који су конкурисали у Смедереву добила на основу Закона о слободном приступу информација од јавног значаја. Увидом у документацију дошли смо до података да је чак пет медија добило 13 милиона динара за праћење рада локалне самоуправе, што никако не представља пројекат од јавног интереса. Још је фрапантније што је такав предлог расподеле Градском већу дала „стручна” комисија чији чланови би морали да знају како изгледа пројекат у интересу јавности. Тек око седам милиона динара дато је пројектима који задовољавају суштину медијских конкурса, сходно Закону о јавном информисању, а међу њима су само два локална медија. На другој страни, од шест медија који нису добили средства, њих пет је имало пројекте са конкретним темама у јавном интересу, међу којима су вршњачко насиље и малолетничка деликвенција, поспешивање младих да покрену сопствени бизнис до ширења еколошке свести и промоције археолошког блага Смедерева. Али, то није задовољило комисију.

Између осталог, новац пореских обвезника из Смедерева ићи ће за крајње бизарне ставке и активности: режијски трошкови, потрошни материјал, промоција пројекта, изнајмљивање возила, израда музичких секвенци емисија, непланирани трошкови, па до израде „имиџинга” и трошкова правног заступника! Упитни су и трошкови за лектуру и обуку новинара јер је логично да у редакцијама раде писмени и новинари који умеју да напишу текст. На ове буџетске ставке отишли су милиони, јер је само портал ЕПодунавље добио милион динара или 250.000 месечно за лекторисање.

Конкурс за медије у Смедереву је ове године два пута расписиван. Први, 11. априла, али га је Градско веће 8. августа поништило и на истој седници расписало нови јавни позив. И комисија је промењена, па су уместо представника УНС-а, НУНС-а, НДНВ-а, АНЕМА и Локал Преса, уочи саме расподеле новца, именована два медијска радника и један представник удружења радио-станица „Раб Србија”.

Радионице као медијски садржаји?

Дискутабилна је и додела 200.000 динара Синдикату новинара Србије за организацију догађаја новинарских радионица, што не спада у производњу медијских садржаја, упркос најављеном извештавању на сајту синдиката. Уз то, СИНОС је у анализи ризика „помешао” медијске раднике Зрењанина и Смедерева или заборавио да исправи детаљ, по свему судећи, истог пројекта у Зрењанину.

Коме су отишле паре

Недељник „Наше новине” добио је 1,5 милиона динара за пројекат „Могу ли вода и пут до сваког домаћинства?”, Радио Лукс Смедерево 700.000 динара за „Лукс Накси радио-информативни сервис грађана Смедерева”, продукција Балкан–Београд 4,9 милиона за пројекат „Упознајмо се да би се боље разумели”. Затим, седам милиона динара дато је фирми „Опен вју” – портал ЕПодунавље за „Регионални центар за јавно информисање грађана – интерес грађанског друштва”, ТВ Смедерево два милиона за „Смедерево данас”, листу „Наш глас” припало је 700.000 динара за „Наш град – информисање јавности о актуелним дешавањима од значаја за живот грађана Смедерева”, СИНОС-у 200.000 за пројекат „Улога медија у унапређивању правне и социјалне државе, Удружењу Подунавска иницијатива”, интернет портал Подунавље инфо 570.000 за пројекат „За живот без препрека – ОСИ” и 2,43 милиона динара отишло је на рачун ТВ Коперникус – Смедерево за „Смедерево из праве перспективе”.


Коментари3
d9d20
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Драган Марковић
Одличан чланак. Изтражујуће новинарство, представљена факта, освратање на законодавство, без инсуниација и приватних описних придева. У поређењу са данашњем чланку о Викотирија групи, огромна разлика. Живим у Смедереву и мада се интересујем јавним животом, многи детаљи су ми промакли и сада ми је јаснија слика овдашње власти и начина владавине. Хвала
električar
A šta ovde ima novo ? Ništa ... Vest bi bila kad bi neko u ovakvom slučaju utvrdio odgovornost krivaca, lopova, i doneo adekvatnu pravosnažnu presudu na osnovu koje bi lice ili lica sa imenom i prezimenom otišli na izdržavanje višegodišnje prekodecenijske kazne ! Ovako, vetar nosi ...
Alisa
Porebno je vise ovakvih tekstova i istrazivackog novinarstva.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља