среда, 19.09.2018. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 12:29
ИСХРАНА

У кељу пуно здравља у мало калорија

Сјајан избор за здраве и укусне оброке
среда, 29.11.2017. у 22:00
(Фото Пиксабеј)

Кељ је зелено лиснато поврће које има изразито велику нутритивну вредност уз минимум калорија. У кељу ћете наћи обиље витамина (А, Це, К, Бе-6) и минерала (манган, бакар, калцијум, калијум). Осим тога, кељ је богат и дијетним влакнима. Лако га можете наћи у нашим супермаркетима током већег дела године, а најслађи му је укус почетком пролећа. Приликом куповине изаберите главице мање или средње величине, јер су велике главице нешто горчег укуса.

Најбоље је да кељ попрскан водом у кеси чувате у фрижидеру и да га не перете док не будете желели да га користите. Употребите га за 5-6 дана, по могућности што пре. Што дуже стоји, укус кеља се мења, постаје горак, а листови полако вену. Можете га чувати и у замрзнутом стању, па га буквално можете користити током целе године. Када се користи из смрзнутог стања нимало не губи на укусу у односу на свеж кељ.

Oстаните здрави

Кељ је сјајан избор ако желите здраво и укусно да се храните. Због органосумпорних једињења које садржи, кељ је природни заштитник организма од рака плућа, простате и дебелог црева, као и карцинома јајника и рака дојке. Познато је да многи фитонутријенти делују као антиоксиданси, спречавајући слободне радикале да оштећују ћелије ДНК и молекуле холестерола. Осим тога, фитонутријенти, којима је кељ богат, имају значајну улогу у детоксикацији организма. Елиминисањем токсина из организма, од којих су неки и канцерогени, значајно ћете смањити ризик од рака. Довољно је да се недељно поједе 400–650 г кеља. Да бисте све природне нутријенте сачували, најбоље је да кељ припремате на пари.

Поред богатства органосумпорних једињења, кељ је богат и каротеноидима. Каротеноиди имају кључну улогу за смањење ризика од катаракте и рака коже, јер штите наше очи од утицаја ултраљубичастог зрачења. Кељ је одличан извор витамина А јер садржи велику количину бета-каротена. Сјајан је извор витамина Це, који је основни антиоксиданс растворљив у води. Витамин Це спречава слободне радикале да начине штету, посебно систему за варење. Благотворно утиче на смањење тегоба код астме, остеоартритиса и реуматоидног артритиса и значајно појачава имуни систем. Витамин Це спречава оксидацију холестерола, спречавајући га да се залепи за зидове артерија.

Кељ садржи дијетна влакна, чиме се смањује ниво холестерола и одржава ниво шећера у крви, што је значајно за особе које су оболеле од дијабетеса. Позитивно утиче и на кардиоваскуларни систем. С обзиром на то да 100 г кеља садржи само 33 калорије, а обиље витамина и минерала, с правом се може сврстати у суперхрану и као такав постаје идеална намирница за особе које желе да смршају.

Припрема

Пре кувања или спремања у салати, добро оперите листове кеља под млазом воде. Јестиви су и листови и стабљика, иако се она у рецептима понекад одваја. Ако рецепт тако налаже, листови се одвајају тако што се уздуж савију напола и, држећи их другом руком, одреже стабљика. Припрема се обично кувањем или кувањем на пари. За салате се кељ термички не обрађује, већ се само уситни и зачини. Једна од најздравијих салата од кеља добија се када се уситњеним листовима дода свеже исецкан бели лук, а потом лимунов сок и маслиново уље.

Кељ се може и динстати са сецканим јабукама. Прво ставите јабуке да се динстају, а потом додајте сецкани кељ. После неколико минута скините поклопац, извадите све у чинију и додајте сецкане орахе и попрскајте сирћетом (можете користити балсамик или јабуково).

Ако вам ово није примамљиво, шта мислите о комбинацији: прокувани сецкани кељ са ломљеним бадемом, фета сиром и маслиновим уљем као преливом за куване интегралне макароне или шпагете? Мљац! Ако још нисте пробали какав је укус кеља са моцарелом и парадајзом на домаћој пици, крајње је време!

Јасна Вујичић, нутрициониста
www.nadijeti.com


Коментари1
4c874
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

ivan boskovic
Verovatno je bolje puno zdravlja nego polupuno ili prazno zdravlja, ali je pravilno mnogo zdravlja.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља