понедељак, 06.04.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 17:54

Дизајн у доба Југе – личне успомене и сећања

Време у ком су нам свакодневицу чинили „Искрин” телефон, скије „елан“, мотор „томос“, сокови „фруктал“, скијашке ципеле „алпина“, кухиња „марлес“, књиге књижаре „Младост“, патике „стартас“, фрижидер „обод“, писаћа машина „унис“...
Аутор: Оливера Милошевићсреда, 29.11.2017. у 22:00
Време у ком су нам свакодневицу чинили „Искрин” телефон, скије „елан”, мотор „томос”… (Фото О. Милошевић)

Пожаревац – Удружење грађана Арт дистрикт из Пожаревца дошло је на идеју да у оквиру пројекта „Дизајн у доба Југе” истражи естетику и дизајн социјалистичке Југославије, од ентеријера, технике, играчака, моде, до логотипа, туризма и урбаног простора, па је пре месец дана позвало све који имају неки предмет из периода од 1950. до 1980. године прошлог века да га фотографишу и пошаљу. Одабрани комади са одговарајућим легендама о власнику и личној историји предмета, представљени су у пожаревачком Центру за културу у оквиру несвакидашње ауторске изложбе „Дизајн у доба Југе – лична сећања“. Циљ пројекта је да кроз југословенске примере доброг дизајна умрежи појединце који такве предмете чувају, како физички, тако и у својим сећањима, па су сви изложени предмети искључиво из приватног власништва 30 чувара сећања, кажу из Арт дистрикта.

– Ова изложба тежи да реинтерпретира главне постулате дизајна, индустријског, графичког, текстилног и продукт дизајна, у времену југословенског индустријског препорода и стварања потрошачког друштва, са намером да укаже на успешне примере који излазе из стриктно задате хронологије – каже ауторка Јулија Башић, историчарка уметности која је на челу Арт дистрикта.

Сам развој дизајна у Југославији, каже она, није могуће сагледати без разумевања одређених промена које су се на нашем подручју након 1948. године дешавале, од економије, индустријског полета, настајања потрошачког друштва... У свакодневици радних људи своје, већ сада легендарно, место заузели су чувена столица „рекс”, „Искрин” телефон ЕТА 80, скије „елан”, мотор „томос”, аутомобил „југо”, сокови „фруктал”, скијашке ципеле „алпина”, кухиња „марлес”, књиге књижаре „Младост”, патике „стартас”, фрижидер „обод”, писаћа машина „унис”...

Изложба „Дизајн из доба Југе – лична сећања” зато представља само мали пресек у богатој продукцији индустријске производње тадашње Југославије, док велики део грађе остаје неистражен, сматра Башић, додајући да су овакви пројекти прилика да се укаже на важност истраживања историје дизајна у сврху ревалоризације, не само наше материјалне стварности него и њихових аутора, али и чувара сећања.

Изложба је отворена у Пожаревцу, одакле је Арт дистрикт, а и град је суфинансирао овај пројекат. Али, аутори планирају да она путује и у друге градове екс Ју простора.

Поставка има засебне целине: Логотипи – најуспешнији дизајнерски примери лога фирми (ЈАТ, Борово, Беко...), као и примери ондашњих реклама које се приказују на видео биму, Становање – тапете, плочице, намештај, расвета, амбалажа, покућство, затим Техника – телефон, радио, грамофон, кућни апарати (Искра, Раде Кончар, ЕИ Ниш...), као и аутомобили. Један од сегмената је и Мода – модни креатори (Мирјана Марић...), кожна галантерија, конфекција, обућа (Мода Велико Градиште, Клуз, 1. мај Пирот, Ли Купер, Вартекс, Југоекспорт, Југопластика...), Слободно време – колекционарство (значке, плоче, омоти чоколаде, цигарете...), Спорт (патике, ролшуе, скије, спортски програм, пони бицикле ...), Путовање (Трст, плакати, разгледнице...), Детињство (гумене играчке, друштвене игре, књиге, цртани)....

Поједини предмети су, пре свега због габарита, представљени кроз фотографије на галеријским паноима, ту су и принтови неких логотипа, а изложени су и бројни комади. Организатори су урадили и истраживања о историји појединих брендова из доба Југе, као што је рецимо чувени црвени киоск К 57 у коме су се широм Југославије продавале виршле. Овај киоск је симбол доброг дизајна, а један примерак увршћен је у колекцију најбољих предмета дизајна 20. века Музеја модерне уметности у Њујорку. Његов творац је најпознатији словеначки дизајнер Саша Ј. Мехтиг, а иако се данас ретко где може срести, занимљиво је да три таква киоска постоје у Жагубици, док је један још увек постављен на кеју у Голупцу.

– Када погледамо дизајн од педесетих до осамдесетих година, не можемо да говоримо о дизајну који се дешавао унутар Југославије, зато што су се велики дизајнерски тимови школовали у иностранству, али су се афирмисали овде у склопу фабрика и творница. Исто тако говоримо о онима који су већ тада отишли у Немачку и скандинавске земље да би наставили развијање дизајна негде другде. Такви дизајнерски подухвати допринели су да у каснијим годинама, шездесетим и седамдесетим, заправо отворимо ка свету нашу амбалажу, нешто што је визуелно допадљиво за страна тржишта – рекла је Јулија Башић.

Отварање изложбе била је и прилика да се публика подсети на препознатљиве рекламне слогане из доба Југославије, попут чувеног „Маче, идем код Клуза“, „Земите ’бронхи’, лакше се дише“, Мали џин – агростемин“ и друге.

У склопу изложбе која траје до 8. децембра, предвиђена су стручна вођења и дечије радионице.


Коментари0
578a6
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља