уторак, 31.03.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 01:24
ОБНОВА УЛИЦА ОД РУЗВЕЛТОВЕ ДО ТАДЕУША КОШЋУШКА

Бициклисти остају без стаза због паркинг места

После реконструкције саобраћајница у дужини од три километра неће бити простора за власнике двоточкаша упркос амбициозном плану да у старом делу града буде више од 100 километара бициклистичких стаза
Аутор: Д. Алексић - Д. Мучибабићчетвртак, 30.11.2017. у 10:41
Радови у Краљице Марије тек предстоје (Фото Д. Јевремовић)

Најаве градских челника с краја 2016. године да ће у наредних неколико година стари део града добити више од 100 километара бициклистичких стаза, од чега добар део њих већ ове године, сасвим извесно, неће бити у потпуности остварене. Прошле године, објашњавајући за наш лист план који се тиче ових стаза, главни градски урбаниста Милутин Фолић указао је да би, између осталих, бициклистичке требало да постану и улице Савска, Немањина, Кнеза Милоша, Устаничка, Цара Душана... Бициклистичка будућност неких од ових улица још није извесна, али за једну се већ зна да је избрисана са списка бициклистичких оаза – Улица цара Душана.

Минулих месеци градоначелник је у више наврата за наредну годину најављивао велику обнову улица Краљице Марије, Џорџа Вашингтона и Цара Душана, али ниједном није споменуто да ли ће тамо бити стаза за бициклисте.

Лука Петровић, секретар за инвестиције, каже да се од бициклистичких стаза одустало зато што би за њих морала да се жртвују паркинг места или ширина саобраћајница што би изазвало саобраћајну катастрофу у центру града.

– Анализе су показале да су бициклистичке стазе практично неизводљиве. Само у Цара Душана морали бисмо да укинемо најмање 200 паркинг места, а сви знамо колики проблем са паркирањем имамо у центру. И овог пута смо покушали да нађемо решење да сви буду задовољни али, нажалост, сада ће бициклисти да трпе – истиче Петровић. 

Упитан који је онда смисао бициклистичке стазе у недавно реконструисаној Рузвелтовој улици Петровић наводи да ће се тражити алтернативно решење за бициклисте у старом језгру града.


Сметња на стази дуж Рузвелтове (Фото Улица за бициклисте)

Али, саобраћајни стручњак Зоран Рубињони који је радио саобраћајну анализу тврди да су бициклистичке стазе у овим улицама могуће. Он не спори да би део саобраћајнице морао да буде пренамењен, али истиче да би стазе, под одређеним околностима, могле да буду уклопљене.

– Анализа је показала да је уређење ових стаза могуће с тим што би морала да се отвори трака за лево скретање на раскрсници са Француском улицом и Булеваром деспота Стефана, али науштрб паркирања. Стазе не би биле могуће ако би остале четири коловозне траке без тих левих скретања јер би у том случају било велико загушење на тим раскрсницама. Наравно, то није једноставно, у тим улицама мора да се сачува дрвеће, али ако би се добро пројектантски разрадило решење, стазе би могле да се ураде – указује Рубињони који сматра да би било добро да се потез од Калемегдана до Вуковог споменика споји бициклистичком стазом.

Представници града свакодневно наглашавају да је план да у центру града и његовом старом језгру предност добију пешаци и бициклисти науштрб четвороточкаша који би у тој хијерархији требало да буду последњи по приоритету. Планови за реконструкцију улица које се протежу од Рузвелтове до Тадеуша Кошћушка ипак говори да је у пракси ситуација супротна и да ће возачи аутомобила имати користи, а бициклисти никакве. Врло извесно, због одустајања од нових стаза на овом потезу, тешко да ће се остварити и прошлогодишња жеља надлежних у граду да од 2018. на улицама Београда буде пет до десет одсто бициклиста, да се њиме иде на посао, факултет, код пријатеља, у набавку...

Јер осим што нема стаза које су лани најављиване изостао је озбиљнији посао – спуштање ивичњака код пешачих прелаза, постављање стајалишта за бициклисте уз судове, општине, пијаце... Када се све сабере, отвара се питање: како би после годину дана дански урбаниста Јан Гел, чије су препоруке и савети уграђени у план за ширење бициклистичке мреже, оценио ове накнадне промене и одлагања.

Реконструкција на пролеће

Обнова саобраћајница од Рузвелтове до Тадеуша Кошћушка требало би да почне у мају следеће године и да траје седам месеци. До марта 2018. ЦИП би требало да испројектује улице. Овај посао, не рачунајући пројектовање, вредан је 20 милиона евра и финансира се из кредита Европске банке за обнову и развој (ЕБРД). Новине у дужини од три километра на потезу од Рузвелтове до Тадеуша Кошћушка су пет саобраћајних трака за оба смера с тим што ће аутобуси и аутомобили моћи да се крећу по трамвајским шинама, кажу у Секретаријату за инвестиције.

– Остаје исти број паркинг места, а пешачке стазе ће делимично бити проширене – истичу у секретаријату.

Амбициозне идеје, у пракси критике

Идеја прошлогодишњег плана била је да епитет „бициклистички” добију трасе које масовније користе бициклисти у старом језгру престонице. Планом је било утврђено да се укупно уреди 120 километара на важним саобраћајним трасама науштрб коловоза. Замисао је била да се исцртају бициклистичке стазе и да се постави одговарајућа сигнализација, а да једино тамо где је неизводљиво да се пренамени део коловоза ове стазе буду урађене на делу тротоара, али да се не угрожавају пешаци. У уличицама које повезују ове велике саобраћајнице, исто тако, најављивано је да ће брзина кретања аутомобила бити ограничена на 30 километара на час, како би и тамо бициклисти били безбедни.

У међувремену нове стазе су урађене код Бранковог моста и Поп Лукине улице, у Рузвелтовој, отворен је и Булевар хероја са Кошара. Али, уместо похвалама, бициклисти су надлежне почастили критикама због неприлагођених ивичњака, лоше исцртаних стаза, лоших укрштаја са аутобуским стајалиштима...

 


Коментари35
1c420
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Djordje
Cara Dusana uopste nije ulica kojom biciklisti prolaze. Oni koriste Skender Begovu koja je jedna ulica nize, prema Dunavu. Cara Dusana NIKADA nije ni bila biciklisticka ulica. Tu zivim duze od 50 godina. Vozim i bicikl i automobil.
Bojan
Gospodinu Luki Petroviću bi moralo biti poznato da se preko potrebna parking mesta svakodnevno "žrtvuju" za postavljanje bašti kafića i sl.ugostiteljskih objekata i to na osnovu rutinske odluke opštinskog organa uprave o zauzeću javne površine iako je parkiranje u nadležnosti grada Beograda. Tako, jedna sasvim obična bašta kafića zauzme barem 3 parking mesta. Naročito je upečatljiva situacija u blizini sedišta gradske urpave u ul.27 marta gde se masovno postavljaju bašte ug.objekata iako je pri tome u ul.Kraljice Marije i Ruzveltovoj gradskom odlukom zabranjeno postavljanje bašti tzv.zatvorenog tipa. Naravno, bašte otvorenog tipa ostaju postavljenje tokom jeseni i zime. Toliko o parkiranju u gradu Beogradu.
Marija
"Лука Петровић, секретар за инвестиције, каже да се од бициклистичких стаза одустало зато што би за њих морала да се жртвују паркинг места или ширина саобраћајница што би изазвало саобраћајну катастрофу у центру града." ??!!!! Gospodine Petrovicu, ne znam u kom gradu Vi zivite, ali u centru grada Beograda se SVAKOG DANA odigrava saobracajna katastrofa. Biciklisticke staze i popularizacija bicikla kao prevoznog sredstva umesto automobila bi tu samo mogle da budu od pomoci.
Dragan
BEograd ima i vise nego dovoljno biciklistickih staza na Savskom i Dunavskom keju, Adi Ciganliji, Savskom amfiteatru, Novom Beogradu, ... I vise nego dovoljno imajuci u vidu koliko je gradjana Beograda orjentisano na ovaj vid rekreacije. Ulice su ionako pretesne za privatna i privredna motorna vozila kao i za vozila javnog gradskog saobracaja i samo lud covek bi iz zadovoljstva vozio bicikl po njima.
Posmatrač
Bicikl je vozilo, sredstvo za prevoz u saobraćaju na putevima. Za njega mora biti mesta na javnim putevima i ulicama kao i za ostala vozila koja zakon poznaje, te to i nalaže. Problem je što se zakon ne primenjuje. "Rekreacija" je produžetak, dodatak upotrebe bicikla, kao što su i "auto sport" i "moto sport" produžeci, dodaci osnovne upotrebe - za prevoz, drugih vozila - automobila i motocikala. Ulice su tolike, kolike su, a "pretesne" su jer je na njima previše motornih vozila. To je problem koji se mora rešavati i zakonom, i gradjevinski, i na druge načine. Stara, potvrdjena istina: što su ulice šire, a mesta za parkiranje je više, dolazi više vozila i problem raste. U ime svih koji vozimo bicikle ulicom - kako zakon nalaže, hvala za "kompliment"!
Препоручујем 13
Banja
@Dušan... loši primeri svi do jednog i nemaju veze sa Beogradom. I Tokijo nije u EU i niko se ne kune u EU već navodi dobre primere gradova koji su eto slučajno u EU. Samo ću dodati jedno: "daj brate gde ćemo tamo kolima, nemaš gde da parkiraš..." rečenica milion puta izrečena a koja sažima celokupnu suštinu zašto treba manje parking mesta a više trotoara, biciklističkih staza, pešačkih zona...

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља