понедељак, 20.05.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 23:28
ДИЗАЈН

Столица достојна краља

недеља, 03.12.2017. у 15:00
„Барселона” има сва обележја ексклузивног предмета за елитну клијентелу (Фото: архива аутора)

Аутор столице „барселона”, славни архитекта Мис ван дер Рое, написао је: „Архитектура је бојно поље духа”, а столица „барселона” је јунак тог поља, дизајн сведен на саму своју суштину...

Архитекта је ову столицу од челика и коже пројектовао за Међународну изложбу у Барселони 1929. године. Шпански краљ Алфонсо Тринаести, који је отворио изложбу, први је, заједно са краљицом, испробао како се на њој седи. „Желео сам да столица буде достојна једног краља”, рекао је том приликом аутор.

И била је. Њена израда захтева јувелирску прецизност, ради се као што се обрађују драгуљи, детаљи су савршени, руком полирани... Она је све друго само не производ за масовну производњу, или артикал за широко тржиште.

Иако столица „барселона” спада у ране радове Миса ван дер Роа, она има сва обележја ексклузивног предмета за елитну клијентелу. Аутор је столицу увек постављао тако да буде приступачна и видљива са свих страна, као скулптура у простору. Никада је није ослањао на зид, јер би тако њена блистава леђа била скривена од погледа. Наравно, то је захтевало велики и полупразан ентеријер, у којем ће све бити подређено „њеном величанству”.

Ова икона модерног дизајна, статусни симбол и модерни трон, и данас се производи само по поруџбини, и то по цени од десетак хиљада евра за комад, с тим да је архитекта увек сугерисао да стоје заједно, по две, у пару! Она захтева да се ентеријер њој подреди, ништа не треба да јој конкурише.

Столица „барселона” налази се у самом врху дизајна 20. века и заузима почасно место у Музеју модерне уметности у Њујорку. У вези са њом, помиње се један неспоразум на ивици инцидента који се одиграо у Музеју. Наиме, када је један од посетилаца сео на „барселону” да оцени њену удобност, аутор, који се случајно ту задесио, оштро га је опоменуо речима: „Одмах устаните! Ако вам се седи, седите на клупу!”Лудвиг Мис ван дер Рое (1886–1969)

Водећи експонент модерног покрета и један од најутицајнијих архитеката и дизајнера 20. века, рођен је у Ахену. Године 1905. одлази у Берлин где студира архитектуру и прикључује се чувеној „Новембарској групи”, промовишући модернизам кроз своје архитектонске идеје. Године 1926. постаје вицепрезидент немачког Веркбунда, а исте године пројектује немачки павиљон за изложбу у Барселони, када излаже и своју славну „барселона” столицу, која га је прославила у свету дизајна намештаја. Бројне столице реализовао је са фирмом „Тонет-Мундус”. Године 1930. постаје последњи директор чувеног „Баухауса”, а 1938. емигрира у САД где остварује своја највећа архитектонска дела у челику и стаклу: Технички универзитет и стамбене куле у Чикагу, „Сиграм” у Њујорку... Позната је његова максима: „Мање је више”. Иако је заговарао функционализам као приоритет сваког дизајна, његова дела су изведена са перфекцијом својственом уметничким делима, где су сви детаљи доведени до савршенства, што је више одговарало „ручном раду” него великосеријској, масовној производњи. За његове столице се говорило да су „више од савршенства”.

Арх. Радмила Милосављевић, www.dopisna-skola-ambijent.rs

Лудвиг Мис ван дер Рое (1886–1969)

(Фото: архива аутора)

Водећи експонент модерног покрета и један од најутицајнијих архитеката и дизајнера 20. века, рођен је у Ахену. Године 1905. одлази у Берлин где студира архитектуру и прикључује се чувеној „Новембарској групи”, промовишући модернизам кроз своје архитектонске идеје. Године 1926. постаје вицепрезидент немачког Веркбунда, а исте године пројектује немачки павиљон за изложбу у Барселони, када излаже и своју славну „барселона” столицу, која га је прославила у свету дизајна намештаја. Бројне столице реализовао је са фирмом „Тонет-Мундус”. Године 1930. постаје последњи директор чувеног „Баухауса”, а 1938. емигрира у САД где остварује своја највећа архитектонска дела у челику и стаклу: Технички универзитет и стамбене куле у Чикагу, „Сиграм” у Њујорку... Позната је његова максима: „Мање је више”. Иако је заговарао функционализам као приоритет сваког дизајна, његова дела су изведена са перфекцијом својственом уметничким делима, где су сви детаљи доведени до савршенства, што је више одговарало „ручном раду” него великосериј­ској, масовној производњи. За његове столице се говорило да су „више од савршенства”.


Коментари4
698bc
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

миле
шоне, мање од 100 еврића, вероватно има на али експресу
Miki
U njoj ne moze ni lepo da se sedi a nema ni naslone za ruke. Tezak promasaj. Zasto ga velicate Bog sveti zna.
Šone
10k eura za to? Kinezi je naprave za 500 i sasvim je ok...
Pavle Petrovic
500 evra za stolicu?
Препоручујем 3

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља