уторак, 12.12.2017. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 16:43
ИСХРАНА

Пост није гладовање

Најстрожи је пост на води, затим на уљу, а онај најблажи – на риби
четвртак, 07.12.2017. у 15:00
(Фото: www.nadijeti.com)

Како се приближава велики, Божићни пост, многи верници прилагођавају своје навике у исхрани. У току поста се лишавају намирница животињског порекла, а уз такав режим исхране верници се припремају и духовно.

Неко пости цео пост, неко недељу или две, строже или мање строго. Неки то чине по савету духовника, а неки и на своју руку. Посна исхрана у општем смислу не представља гладовање, већ се у њој налазе намирнице биљног порекла. То су поврће, воће, житарице, уље и орашасти плодови, а викендом и празником и риба и морски плодови.

Најстрожи је пост на води, затим на уљу, а онај најблажи на риби. Дуготрајан пост свакако може да утиче на организам, па је можда потребно више пажње обратити на сигнале које нам шаље наше тело.

Многи нутриционисти саветују да се с времена на време пости, али не нужно из верских разлога. Према истраживањима, пост (у смислу исхране) може да очисти организам од токсина и подстакне бољу размену материја.

Вегане и вегетаријанце не треба поистовећивати са особама на посту јер је пост привремени начин исхране, док прва два представљају лични избор особе која жели да се храни на одређен начин. Пост је дакле временски одређен, а служи за прочишћење тела и духа. Он није само дијета, односно програм исхране, већ има и своју духовну функцију.

Пост није за свакога. Особе које имају хроничне болести свакако треба да се консултују са својим лекаром да ли смеју да посте, на који начин и колико дуго.

Посна исхрана није обилна попут уобичајене јер је смисао поста да трпеза буде скромнија неко иначе. Одрицање од меса, млека и млечних производа и јаја, као и свега осталог што садржи наведене намирнице, уз смањену количину хране доводи до тога да уносимо мање калорија него иначе. Тако приморавамо тело да троши сопствене залихе масти. Још ако је тај пост на води, унос калорија је знатно испод просека.

Пост има смисла уколико не претерујете у намирницама биљног порекла која су индустријски производи.

Употреба маргарина и других производа од биљних уља оптерећује цео организам, тако да од детоксикације нема ништа. Даље, ово су јако калоричне намирнице, па се лако може и претерати у калоријама, иако је јеловник посан.

Права посна јела не садрже ове лоше биљне масноће. Оне могу бити узрок многих обољења – од артериосклерозе до инфаркта и шлога. Када бирате биљне масноће, нека оне буду (моно и поли) незасићене, попут маслиновог уља или уља коштица грожђа, лана и семена бундеве. Ту су и разни здрави биљни путери: кикирикија, бадема, ораха, семенки бундеве, тахини…

Зачини не треба да буду јаки, који ће вам оптерећивати чула укуса и мириса, већ умерени. Уздржавање од јако зачињених посних јела такође изоштрава ваша чула па ћете после неколико недеља поста моћи да схватите да ли сте претеривали у неким зачинима. Истовремено ћете прочистити организам.

Поврће, воће и житарице су основна храна у току поста. Све наведено обилује минералима и витаминима који чисте кожу, косу, појачавају имунитет, поспешују варење и регулисање шећера и масноћа у крви. Поврће и воће садрже дијететска влакна, растворљива и нерастворљива, која позитивно утичу на рад црева и пражњење.

Како исхрана у току поста не садржи млечне производе, смањена је и могућност за надутост.

Јасна Вујичићнутрициониста

www.nadijeti.com


Коментари0
a1b4d
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља