понедељак, 18.02.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 15:31

Уређај може на сервис само уз сагласност купца

Суд у Ужицу донео правоснажну пресуду у корист потрошача који је тужио трговца јер је инсистирао на поправци лаптопа иако је купац имао право на замену за нов
Аутор: Ивана Албуновић / Јелица Антељуторак, 12.12.2017. у 22:00
(Фото Пиксабеј)

Основни суд у Ужицу донео је пресуду која би морала да промени однос трговаца према потрошачима и охрабри грађане да, уколико нису задовољни, без бојазни пресавију табак и на овај начин заштите своја права. Овако је поступио и купац рачунара из Бајине Баште, с почетка несигуран у шта се упушта, јер није постојала судска пракса која би му гарантовала да ће добити спор против трговца. Лаптоп који је, у фебруару прошле године, купио код познатог регионалног трговца у Ужицу, покварио се после седам месеци. Купац је поднео рекламацију на прописан начин, али је трговац инсистирао на поправци. Пошто није био задовољан позвао се на закон и тражио нов уређај, али трговац је инсистирао на своме и тврдио да купац право на нов рачунар има само у првих шест месеци. 

Годину дана касније, купац је после више покушаја да се нагоди са трговцем одлучио да га тужи, што је и учинио у фебруару ове године.

Одржана су укупно три рочишта, а првостепена пресуда у корист потрошача донета је у јуну. Трговац се жалио Вишем суду у Ужицу који је пре месец дана потврдио првостепену пресуду и ставио тачку на овај случај. Епилог је да ће овај спор продавца коштати укупно 90.000 динара (рачунар и судски трошкови), што је готово двоструко више од вредности овог уређаја. Осим тога, очекује га и казна код судије за прекршаје, јер је уређај поправио без дозволе купца. 

– Ово је доказ да судска заштита потрошача и у нашој земљи може бити ефикасна. Након више консултација са трговцем и упозоравања да није дозвољено поправљати уређаје током две године трајања гаранције без сагласности потрошача, дошли смо до судског епилога – каже Зоран Николић, председник Организације саветовалишта Крагујевац који је део Националне организације потрошача Србије и који је регионално надлежан и за овај део Србије. 

Он објашњава да је током судског поступка недвосмислено доказано да трговац није испоштовао захтев потрошача дефинисан Законом о заштити потрошача који каже да „потрошач има право да бира да несаобразност робе трговац отклони оправком или заменом”. Закон такође каже да „с обзиром на природу робе и сврху због које ју је потрошач набавио, поправка или замена мора бити извршена у примереном року без значајних неугодности за потрошача и уз његову сагласност”.

– Занимљив је покушај трговца да оправда недостатак ове сагласности тиме што је купцу оставио рок од 24 сата да достави овај документ. Сагласност је, наравно, изостала, а купац је опет обавестио трговца да не жели поправку, већ замену за нов. И поред тога, трговац је одлучио да погази вољу потрошача – истиче Николић.

Овај потрошач из Бајине Баште је из крагујевачког саветовалишта добио адвоката са којим су заједно радили на овом предмету. Таква могућност иначе је предвиђена програмом регионалних саветовалишта за потрошаче финансираних од стране Министарства трговине, туризма и телекомуникација. Николић каже да овај пример треба да буде репер свим судовима како се ефикасно и у кратком року могу решавати потрошачки спорови. Иначе, ово је једна од најчешћих замерки грађана да трговци не желе да усвоје њихове рекламације, а да се они не усуђују да их туже, јер сматрају да спорови трају дуго и да су скупи. 

– Потрошачки спорови дефинисани су Законом о заштити потрошача и Законом о парничном поступку. Имају посебна правила и ослобађају потрошача од таксе за тужбу у вредности до 500.000 динара. То не значи да у случају да изгубе на суду грађани неће платити таксу на пресуду, али зато смо ми из саветовалишта ту да проценимо када је реално да добију поступак. У последње три године имали смо више од 30 судских тужби у име потрошача, а само једна је изгубљена само због одређених техничких пропуста током поступка. Охрабрујемо потрошаче да увек покажу интерес да заштите своја права макар и пред судом – каже Николић.

Нашој редакцији стиже највише жалби грађана који тврде да им трговци техничку робу више пута поправљају без њихове сагласности и не желе да замене робу или им врате новац.

Шта каже закон у овом случају?

– Никада није дозвољено поправити уређај без сагласности потрошача. Током првих шест месеци потрошач има право да му новац буде враћен, а обавезна је замена или раскид уговора после прве поправке коју је одобрио купац. Ако се потрошач није сложио са поправком, а трговац је то урадио на своју руку, такав уређај не би требало преузимати. У овом случају саветујемо потрошаче да нам се јаве како бисмо ми даље посредовали. Казна због оваквог поступка трговца креће се од 300.000 до два милиона динара – закључује Зоран Николић.


Коментари3
1f35b
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

VelimirK
Bez namere da komentarišem konkretnu sudsku odluku, radi objektivnog informisanja vašim čitaocima treba ukazati na čl.52 Zakona o zaštiti potrošača koji, pojednostavljeno rečeno, predvidja da se proizvod ne može zameniti novim ukoliko je kvar nesrazmerne vrednosti sa novim proizvodom. Zamislite situaciju u kojoj posle dve godine upotrebe kupcu pregori osigurač na novom automobilu pa traži od prodavca da mu isti zameni za novi je je ovaj "nesaobrazan"...
Nikola
Au, Velimire, zamislite primenu zakona onako kako Vi tumacite. Podseticu, ovaj Zakon treba da stiti potrosace :) btw, kako Vi znate koji je ovde kvar i da li je "nesrazmerna vrednost"?
Препоручујем 9
Baki
Tvoj prethodnik reče da ćemo u 2017. živeti bolje, pa nismo (već je skoro kraj godine).

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб Правила о приватности

Developed by: NewTec Solutions & TNation

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља