четвртак, 04.03.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа
уторак, 12.12.2017. у 22:00 Бране Карталовић

Синдикална препуцавања у „Фијату”

Све више менаџера напушта фабрику због малих плата, тврди председник „Независности” Зоран Станић, док Зоран Марковић из Самосталног синдиката најављује нову повишицу у јануару
Производна трака „фијата 500Л” (Фото Танјуг/Милош Милојевић)

Крагујевац – Има штрајка, нема штрајка... Тако су почетком ове недеље гласили новински извештаји о дешавањима у фабрици аутомобила. Наиме, синдикат „Независност” прво је најавио да ће у понедељак организовати једносатни штрајк упозорења, а потом је медијима проследио информацију о одлуци своје управе да се протест отказује. Руководство компаније „Фијат-Крајслер аутомобили Србија” (ФКАС) није одговорило на допис овог синдиката, а без договора са пословодством свако одсуство радника са посла било би третирано као незаконито и, наравно, примили би мању плату.

Штрајк је планиран, кажу у „Независности”, зато што договорено после летошње тронедељне обуставе рада – није у потпуности испуњено. Овај „неразумљив потез” колега, челници већег Самосталног синдиката нису желели посебно да коментаришу, наводећи да се проблеми у фабрици постепено решавају.

– Ми још нисмо видели споразум који је у име радника, са Владом Србије и пословодством компаније, потписао Самостални синдикат. Плате су нешто повећане, али то је и даље недовољно за нормалан живот. Примања „Фијатових” радника у Италији су и до четири пута већа него овде у Крагујевцу. Због малих плата, све више менаџера напушта фабрику. И мој пословођа је то учинио.

Још нема плана за 2018. годину
Иако се у много чему не слажу, оба синдиката у „Фијату” сматрају да је крајње време да компанија обелодани план производње за наредну годину. То се још није десило, иако је 2018. на прагу. Ове године, баш као и 2016, у Крагујевцу је направљено око 85.000 аутомобила, што је око 35.000 мање него 2013. када је почео извоз „великог фиће”. Те године је остварен извоз у вредности од 1,53 милијарде евра, а прошле 990,7 милиона.

Мало је урађено и на реорганизацији производње, па су радници, који су остали у фабрици после гашења једне смене средином 2016, и даље затрпани послом – наводи челник „Независности” Зоран Станић, наглашавајући да синдикат који води у фабрици не одустаје од намере да организује штрајк чим се заврши зимски колективни одмор који ће трајати до Божића.

Радницима „Фијата” је ове јесени нето плата повећана око 900 динара, у бруто износу са 38.500 на 39.713 динара. У јануару 2018. требало би да буде потписан и анекс уговора који би запосленима у крагујевачкој фабрици аутомобила гарантовао бруто основицу од 42.250 динара. То је 7.750 динара мање него што су тражили током летошњег протеста. Подсећања ради, запослени у „Фијату” су захтевали да им бруто плата буде повећана на 50.000 динара, што руководство компаније није прихватило.

Кад је реч о исплати годишњих бонуса за остварену ефикасност, председник Самосталног синдиката у фабрици Зоран Марковић каже да ће се о томе тек преговарати.

– Размишљамо шта је боље, да ли да запослени добију једнократну новчану накнаду или да идемо на додатно повећање плата. Можда је то дугорочније решење. Кад је реч о примедбама које стижу из „Независности” у вези са радом комисије за техничка мерења, која је задужена за реорганизацију производње и растерећење радника, треба рећи да је само целина у којој ради колега Станић добила шест возача. Проблеми у фабрици се постепено решавају, зато не разумем потез „Независности” који је пословодство компаније, наводно, хтео да подсети шта је договорено са премијерком Аном Брнабић – каже Марковић.

Осим реорганизације посла и већих плата, радници су током обуставе рада у јуну и јулу ове године тражили и да им се исплаћује накнада за долазак на посао ноћу, после 22 сата, када у Крагујевцу нема градског превоза. Локална самоуправа је гарант овог дела споразума који се тиче малог броја радника од укупно 2.500 запослених у компанији ФКАС. Све њих заједно, ипак, највише мучи једно питање: да ли ће „Фијат” остати у Крагујевцу и по истеку уговора из 2008. који је орочен на десет година, односно, хоће ли ускоро бити покренута производња новог модела који би требало да замени времешни „500-Л” чија је серијска производња почела још пре пет година.

Коментари0
93c39
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

logo

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља