Крагујевац – Има штрајка, нема штрајка... Тако су почетком ове недеље гласили новински извештаји о дешавањима у фабрици аутомобила. Наиме, синдикат „Независност” прво је најавио да ће у понедељак организовати једносатни штрајк упозорења, а потом је медијима проследио информацију о одлуци своје управе да се протест отказује. Руководство компаније „Фијат-Крајслер аутомобили Србија” (ФКАС) није одговорило на допис овог синдиката, а без договора са пословодством свако одсуство радника са посла било би третирано као незаконито и, наравно, примили би мању плату.
Штрајк је планиран, кажу у „Независности”, зато што договорено после летошње тронедељне обуставе рада – није у потпуности испуњено. Овај „неразумљив потез” колега, челници већег Самосталног синдиката нису желели посебно да коментаришу, наводећи да се проблеми у фабрици постепено решавају.
– Ми још нисмо видели споразум који је у име радника, са Владом Србије и пословодством компаније, потписао Самостални синдикат. Плате су нешто повећане, али то је и даље недовољно за нормалан живот. Примања „Фијатових” радника у Италији су и до четири пута већа него овде у Крагујевцу. Због малих плата, све више менаџера напушта фабрику. И мој пословођа је то учинио.
Мало је урађено и на реорганизацији производње, па су радници, који су остали у фабрици после гашења једне смене средином 2016, и даље затрпани послом – наводи челник „Независности” Зоран Станић, наглашавајући да синдикат који води у фабрици не одустаје од намере да организује штрајк чим се заврши зимски колективни одмор који ће трајати до Божића.
Радницима „Фијата” је ове јесени нето плата повећана око 900 динара, у бруто износу са 38.500 на 39.713 динара. У јануару 2018. требало би да буде потписан и анекс уговора који би запосленима у крагујевачкој фабрици аутомобила гарантовао бруто основицу од 42.250 динара. То је 7.750 динара мање него што су тражили током летошњег протеста. Подсећања ради, запослени у „Фијату” су захтевали да им бруто плата буде повећана на 50.000 динара, што руководство компаније није прихватило.
Кад је реч о исплати годишњих бонуса за остварену ефикасност, председник Самосталног синдиката у фабрици Зоран Марковић каже да ће се о томе тек преговарати.
– Размишљамо шта је боље, да ли да запослени добију једнократну новчану накнаду или да идемо на додатно повећање плата. Можда је то дугорочније решење. Кад је реч о примедбама које стижу из „Независности” у вези са радом комисије за техничка мерења, која је задужена за реорганизацију производње и растерећење радника, треба рећи да је само целина у којој ради колега Станић добила шест возача. Проблеми у фабрици се постепено решавају, зато не разумем потез „Независности” који је пословодство компаније, наводно, хтео да подсети шта је договорено са премијерком Аном Брнабић – каже Марковић.
Осим реорганизације посла и већих плата, радници су током обуставе рада у јуну и јулу ове године тражили и да им се исплаћује накнада за долазак на посао ноћу, после 22 сата, када у Крагујевцу нема градског превоза. Локална самоуправа је гарант овог дела споразума који се тиче малог броја радника од укупно 2.500 запослених у компанији ФКАС. Све њих заједно, ипак, највише мучи једно питање: да ли ће „Фијат” остати у Крагујевцу и по истеку уговора из 2008. који је орочен на десет година, односно, хоће ли ускоро бити покренута производња новог модела који би требало да замени времешни „500-Л” чија је серијска производња почела још пре пет година.