среда, 21.11.2018. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 19:50

Ауто-пут и кроз села грнчара, пршутара и пророка

Вишеструки значај планираног ауто-пута, који би од Пожеге до границе са БиХ ишао преко Злакусе, Ужица, Мачката и Кремана
Аутор: Бранко Пејовићпонедељак, 18.12.2017. у 21:51
Део коридора 11: ужичани се надају да ће овакав ауто-пут проћи и преко њихове територије (Фо­то. С. Јовичић)

Ужице – Остваре ли се најаве, ауто-путем ћемо се за коју годину возити кроз село грнчара и земљаних лонаца, уз ерску престоницу која сања брзи пут и инвеститоре, затим селом пршутара и „Пршутијаде”, па кроз село пророка Тарабића... Од Пожеге преко Злакусе, Ужица, Мачката и Кремана требало би, како су пројектанти нацртали а политичари најављују, да води ауто-пут ка граници са БиХ, део будуће трасе од Београда ка Сарајеву.

Та замисао, нада ужичког краја да ће овде стићи још каква страна инвестиција, све гласније се помиње последњих месеци. Најпре је почетком новембра при потписивању српско-кинеског уговора у Будимпешти за градњу ауто-пута Прељина–Пожега речено да та деоница Коридора 11 представља и део будуће саобраћајнице Београд–Сарајево, те да је од Пожеге преостало да се изгради још око 60 километара до границе са БиХ.

Преко Ужица ка Вишеграду и даље до Сарајева. Ова траса се помиње и поводом писма о намерама потписаног са Турском, која се укључила у реализацију пројекта ауто-пута Београд–Сарајево.

У БиХ се, истина, чује и предлог да би ауто-пут између две престонице могао можда да води другим правцем, кроз Бијељину, Брчко и Тузлу, али ова ужичко-вишеградска траса за сада делује као извеснија. Тим пре што је, како медији пишу, у Саобраћајном институту ЦИП направљен генерални пројекат ауто-пута са претходном студијом оправданости за правац од Пожеге преко Ужица, док за „бијељинску” трасу још не постоје пројекти.

По решењу ЦИП-а, ауто-пут од Пожеге до Котромана (одакле се даље наставља кроз БиХ преко Вишеграда до Сарајева) био би дуг између 60 и 65 километара. Имао би 62 моста и 22 тунела, две возне и једну зауставну траку. Медији наводе да се ту предвиђа пет денивелисаних раскрсница (Пожега, Злакуса, Мачкат, Кремна и Котроман) и 13 надвожњака, а траса би прошла поред Ужица и Чајетине, на само неколико километара од Златибора.

 Колико би ово повезивање модерном саобраћајницом значило Ужицу питали смо ужичког градоначелника Тихомира Петковића: – Непроцењив је и вишеструк значај овог ауто-пута не само за Ужице, него за западну Србију, средње Подриње, источну Републику Српску и Сарајевску регију. Потпуно је јасно да једино уски локалистички интереси могу везу између два главна града трасирати неком другом рутом. Није баш најјасније зашто се потенцира на тој тзв. северној опцији кроз БиХ, кад је удаљеност постојећег ауто-пута од те регије мања од 50 километара – истиче Петковић.

По његовим речима, на првом месту је економски значај будућег ауто-пута за ужички крај. – Кључни предуслов за долазак инвеститора је квалитетна саобраћајна инфраструктура. Ми као град већ низ година не можемо да будемо конкурентни онима који се налазе на кључним коридорима. А ужичка привреда је извозно оријентисана, нигде у Србији нема оволико добрих компанија које су толико далеко од ауто-путева. Изузетан би био значај и за туризам овог краја. Ауто-пут је важан и због демографије, јер се западна Србија и источна Република Српска празне, па би модерна саобраћајница и развој зауставили негативне демографске трендове. Овај ауто-пут има и политички значај. Неколико пута је наш председник Александар Вучић мудро дефинисао српско-бошњачке односе као темељ стабилности Балкана. Спајање два главна града кроз мешовите средине је дугорочан допринос процесу помирења, суживота, сарадње и опстанка – оцењује ужички градоначелник.

Подршку траси ауто-пута преко Ужица и Вишеграда недавно су дали и представници Сарајевско-романијске и Дринске регије на састанку са председницом Владе РС Жељком Цвијановић одржаном у Андрићграду. Начелници општина Пале, Соколац, Рогатица, Ново Горажде и Вишеград нагласили су да је траса, која би ишла источним делом Српске (преко Вишеграда, Рогатице, Романије), предвиђена стратешким и планским документима РС и јединствена шанса за развој овог подручја. – Ово нико не може променити и ово је коначна одлука – изјавио је том приликом Милован Бјелица, начелник општине Соколац, док је први човек Пала Бошко Југовић рекао да ће ова траса бити прецизирана уз сагласност Владе Републике Српске. По речима начелника општине Вишеград Младена Ђуревића, тај ауто-пут би обрадовао Вишеграђане, од њега би корист имала цела регија.


Коментари10
ab1e3
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Ћира
Наравно да подржавам обе варијанте аутопута, али ипак предност дајем вишеградској. На тој траси смо некад, до шездесетих година прошлог века, имали железничку везу популарним "Ћиром" од Чукарице у Београду до Бистрика у Сарајеву, а Кремна су била средина пута - тако ће бити и са аутопутем.
Marko
Treba oba pravca Srbija da podrzi i time zacepi kriticarima usta. Mi time povezujemo pre svega sebe i ono sto je najvaznije spasavamo zivote smanjenjem nesreca i donosimo razvoj ekonomije. Usput ce i drugi biti zadovoljni. nekad ne treba gledati ekonosmku opravdanost jer zivot nudi vise.
Beli
Auto put Paracin-Zajecar je mnogo potrebniji i isplativiji.
Milos
Lepo je sto ce putnici moci da vide Kremne ali bi Tara morala ozbiljno zastititi da ne postane onakvo rugla od divlje gradnje kakva su postali Zlatibor i Kopaonik.
Trifun
Predstavnički dom parlamenta BiH doneo je 14.12.2017.g."Deklaraciju o kriterijumima određivanja trase autoputa Sarajevo-Beograd" preko Tuzle, Brčkog i Bijeljine, a ne kako su zagovarale vlasti Republike Srpske, preko Sokoca, Rogatice i Višegrada do Vardišta..."Deklaraciju" je predložio poslanik ,u R Srpskoj opozicione Srpske demorkatske stranke(SDS) Mladen Bosić.Ovom predlogu su se protivili poslanici,u R Srpskoj vladajućoj Stranke nezavisnih socijaldemokrata (SNSD), koji su zastupali opciju da auto-put Sarajevo-Beograd ide preko Višegrada i Vardišta..Primer tradicionalne srpske nesloge i stavljanje privatnih interesa(da autoput prodje kroz moje selo) iznad nacionalnih...Trasa autoputa Bg-Sa(via Visegrad) je podrzana i od Srbije i od Turske(koja bi pomogla izgradnju).Ta trasa je jedinstvena prilika za istocni krak R Srpske,koji mnogo zaostaje u razvoju..Trasa via Bijeljina se moze perspektivno sama isfinansirati,jer je to razvijeniji (severni) deo R Srpske u koji se mnogo vise ulaze...

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб Правила о приватности

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља