петак, 21.09.2018. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 22:08

Исти производи скупљи за жене него за мушкарце

Да ли розе бријач боље брије од плавог, запитала се немачка штампа након објављених резултата да трећина произвођача спроводи политику цена засновану на полу, и то по правилу на штету жена
Аутор: Ивана Албуновићнедеља, 24.12.2017. у 22:00
Фото А.Васиљевић

Жене плаћају услуге и робу више од мушкараца – налаз је студије коју је недавно објавило Савезно повереништво за борбу против дискриминације Немачке. Ова тема последњих дана заокупила је коментаторе немачке штампе због резултата који су показали да од 1.682 производа и 381 услуге у 30 одсто случајева произвођачи спроводе политику цена засновану на полу и то по правилу на штету жена, пренео је „Шпигл”. 

Тако је 89 одсто испитаних фризера шишање женама наплаћивало више него мушкарцима, правдајући то већим обимом посла. Разлика је постојала и код, рецимо, услуга перионица где је прање женске блузе коштало у просеку за 1,8 евра више од прања мушке кошуље. Истраживачи су утврдили да су код производа овакве разлике ређе, али и да их има. Рецимо, један тип бријача који продаје ланац супермаркета „Алди” „за жене” коштао је 4,49 евра, а „за мушкарце” 3,89 евра, иако су потпуно идентични – само је паковање у различитој боји. И дечја купка за мале „принцезе” кошта 2,95 евра док иста за мале „принчеве” стаје 1,75 евра. Да ли розе бријач боље брије од плавог, поставио је питање „Франкфуртер рундшау”. 

 

– Зашто се последњих година потцртавају разлике за које смо ми, „генерација једнакост”, мислили да су нестале са лица земље? Када се дете учи да све што девојчице воле мора да буде розе, оно ће и као одрасла жена, без размишљања, у продавници аутоматски посегнути за бријачем у розе паковању – преноси Дојче веле коментаре немачких листова. 

Међутим, чињеница је да би полно неутралне цене, какве тражи повереништво, морале да буду контролисане, што би био нови посао за бирократију. Са друге стране, конзервативни „Франкфуртер алгемајне цајтунг” сматра да држава не треба да се меша. 

– На крају, пита се потрошач, заправо потрошачица. Она може да се потруди да провери однос цене и квалитета и да не купује од превараната – закључује овај лист. 

Није први пут да истраживања указују на ову врсту дискриминације, то јест да жене не само да зарађују мање већ и плаћају више од мушкараца. Лист „Гардијан” прошле године је објавио да за робу из истих категорија и једнаког квалитета жене морају да издвоје и до 37 одсто више новца него припадници „јачег пола” и да је то најуочљивије код козметике и производа за личну хигијену.

Као и у најновијој немачкој студији и овде се подвлачи да повреда такозване куповне равноправности почиње још у детињству – практично на рафовима са дечјим играчкама. Истраживачи су ово илустровали примером цена идентичног тротинета који се разликовао само у боји. Црвени, за дечаке, коштао је 24,99, а розе за девојчице 49,99 долара.

Тада је и истраживање „Политике” показало да разлика у ценама има и у Србији, али да нису биле толико изражене као у свету. Парфеми су по правилу били скупљи за жене него за мушкарце. Рецимо женски „шанел” од 100 милилитара коштао је тада 12.000 динара, док је мушки за исту количину био око две хиљаде јефтинији.

Дугогодишњи продавац парфема у једном локалу у центру Београда ову нелогичност објаснио је тиме да су жене „лаке руке” када купују и не обраћају толико пажњу на цену уколико желе неки парфем.

Како је рекао, поента је у томе да трговци знају да су жене спремне да потроше више.

Разлика је била и у кремама за негу лица. Али, ово се односи више на комерцијално тржиште него на скупљу медицинску козметику. Такође, пронашли смо да је у истом фризерском салону шишање мушкараца са прањем косе било 400 динара, док је иста услуга за жену коштала од 500 до 1.000 динара. 

Иначе, ценовник базиран на полу, који је познат као „порез за жене” или такозвани розе порез – феномен је који је познат од 1995. године, када је у Калифорнији објављена студија по којој жене годишње плаћају 1.351 долар више него мушкарци за исте производе. Ова студија је имала такав утицај да је Калифорнија постала прва и једина држава која је забранила полну дискриминацију при формирању цена производа.

Има и оних који сматрају да је овде реч о класичном примеру понуде и тражње јер мушкарци иначе купују мање него жене, тако да их трговци нижим ценама мотивишу на потрошњу. 

 


Коментари9
0548d
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Nikola
За мене је дискриминација што се мушка гардероба увек налази на спрату или у подруму, а женска увек у приземљу.
Ratko
Žene će dati 22.000 za čizme koje se na proleće prodaju za 4.000. I najgore - znaju da će na proleće biti 4.000. Mada i muškaci preplaćuju brendove. Sve u svemu, pljačka kupaca (ako u jednom trenutku imamo rasprodaju 60-70%, znači da su sve vreme cene i bile prenapumpane).
Blagoje Krstic
To samo znaci da zene manje cene pare i lakshe ih troshe, u biznisu bitan je samo profit. Dal se neko zapitao dali ti brijaci stvarno vrede kolko ih placamo to je pravo pitanje.
Јован
Уколико жена купи плави, а не розе бријач, да ли плати више него што би мушкарац платио исти тај плави бријач?
Стефан Стојановић
Хехе, па наравно кад мушкарци ионако за те све купке и креме неће да дају паре. Уз то су жене и захтевније муштерије кад су све те услуге у питању. Ја фризерки објасним у две реченице како желим да се ошишам, на крају ме пута да ли сам задовољан, ја кажем да јесам и то је то. Цео процес траје петнаест минута, и најчешће се обави машиницом. Могу мислити како то изледа када је у питању женска фризура. И онда то кошта. Зато нас шишају на алкохолу, техници, јер смо на те ствари очито спремни да дамо паре. С друге стране, одећа женска је, рецимо, јефтинија. Ту је логика следећа: жене су увек спремне да онако успут купе неку крпицу ако је јефтина. Мушкарац обично у радње с одећом улази ретко, али купује нешто што му баш треба и, као и кад је у питању техника, спреман је да плати мало више за нешто квалитетно што му реално треба. Све је то трговина, не треба у томе тражити некакву дискриминацију или не знам шта.
Стефан Стојановић
@Sanja, шта, све оне жене које копају по кутијама у Сремској не би ли нашле неку крпу за сто динара - све оне су натеране на то од стране сексистичког друштва? Све оне раде у некаквим компанијама? И оне по "ХМ", што подивљају кад је попуст? И све оне обезнањене по тржним центрима?
Препоручујем 1
Milos
Pa, zenama je i duznost da lepo izgledaju. Uvek i u svakoj prilici, ali bez trunke vulgarnosti i napadnosti.
Препоручујем 2
Прикажи још одговора

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља