понедељак, 13.07.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
петак, 29.12.2017. у 11:22 М. Авакумовић

Путарина поскупљује три одсто

Увођење вињета би значило и наплату коришћења магистралних путева
(Фото А. Васиљевић)

Путарина ће догодине поскупети, бар за стопу инфлације, што је око три одсто. Ово је наведено у Меморандуму са Међународним монетарним фондом, који је после осме ревизије аранжмана Србија потписала са том финансијском институцијом.

У „Путевима Србије” нису одговорили на „Политикино” питање да ли је њиховим планом пословања за 2018. годину планирано повећање путарина и за колико. Мада је у Меморандуму са ММФ-ом јасно наведено да ће од фебруара наредне године, заједно са Светском банком, бити анализиран степен наплате, те да ће путарине поскупети најмање за стопу инфлације.

Почетком ове године коришћење ауто-путева је поскупело за десет процената. Тако, после осам година, вожња ауто-путем од Ниша до Суботице уместо 1.020 динара кошта 1.100 динара.

На питање зашто Србија не уводи вињете за наплату коришћења путева, као што то на пример чини Мађарска, министарка Зорана Михајловић је недавно објаснила да се у Мађарској, кроз вињете, путарина не наплаћује само на ауто-путевима, него и на свим регионалним путевима.

„Замислите да наплаћујемо Ибарску магистралу, то не би било у реду. Концентришемо се на ауто-путеве. Још не можемо да наплатимо ни динар за регионалне путеве, због тога имамо затворен систем наплате путарине. Не би било коректно према грађанима да наплаћујемо регионалне путеве”, рекла је министарка Михајловић.

Ипак, систем наплате коришћења ауто-путева са временским ограничењем показао се, за возаче, као најисплативији. У Аустрији десетодневна вињета кошта 8,90 евра, у Чешкој 12 евра, а у Словачкој 10 евра. Док у Словенији седам дана коришћења ауто-путева возачи аутомобила плаћају 15 евра.

Када је у питању дилема увести вињете или не, надлежни у Србији имају аргумент да је увођење такозваних вињета исплативо само у земљама које имају изграђену добру мрежу ауто-путева. Код нас би то значило да би неком становнику, који живи далеко од ауто-пута, на пример у Бору, и који га користи само једном у више месеци, наплатили вињету чија цена у таквим случајевима не би била реална.

Да би се наплата путем вињета исплатила, потребно је имати изграђену добру мрежу ауто-путева. Путарину би требало наплаћивати у што је могуће дужем временском периоду.

Иначе, „Путеви Србије” приходују око 140 милиона евра од наплате путарине, што је недовољно за одржавање путева.

Коментари3
0970d
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Nesa
Vinjete nisu pravedan sistem naplate....Austrija naplacuje odrzavanje puteva kroz cenu goriva, registraciju vozila i vece poreze....plus Austrija ima manje auto puteva u odnosu na Srbiju. U Svajcarskoj ne postoji putarina....Srbija je tranzitna zemlja i treba da naplacuje putarine po predjenom kilometru i da od toga puni budzet za jedno milijardu evra godisnje. To vam je zarada oko 600 evra da se isplati svakom penzioneru na goisnjem nivou! Vinjete nisu resenje za Srbiju i sve analize su to dokazale i ne znam zasto se stalno otvara to pitanje!
Zivorad Josic
Pogresno ste obavesteni. I bez poskupljenja, putarina od Nisa do Subotice vec kosta 800 + 560 = 1360 dinara.
Marina
Ono sto je najisplativije za korisnika obicno je u korelaciji sa interesima drzave i njenog mentora MMFa.U drzavama koje imaju vinjete znacajno su veca izdvajanja iz cene goriva kao i mreza autoputeva.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља