среда, 26.09.2018. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 14:22

Уз стрипове се лакше учи

Најбољи учитељ у 2017. години Миомир Дејановић из Врања поручује да су наставни план и програм зацртани, али је наставницима остављено на вољу да сувопарне лекције учине занимљивим
Аутор: Драгана Јокић-Стаменковићуторак, 09.01.2018. у 14:05
Учитељ Миомир Дејановић и његови ђаци (Фото приватна архива)

Док је био ђак, пре четрдесетак година, кришом је испод клупе држао стрипове и кад год би предавање постало досадно читао их на часу. Чим је постао учитељ Миомир Дејановић из Врања за стрипове је обезбедио почасно место на клупама својих ученика и увео их у редовну наставу као помоћно средство за разбијање досаде и боље упијање градива. Тако су дела Бранка Ћопића, Душка Радовића и Драгана Лукића у ОШ „Светозар Марковић” у дечја срца ушла кроз стрип, а на исти начин учитељ Миомир својски се труди да им приближи и граматичке појмове са којима се први пут сусрећу. Захваљујући живости и креативности које тиме већ 23 године уноси на часове, несвакидашњи учитељ са југа Србије средином месеца овенчан је титулом најбољег едукатора у земљи у 2017. години, коју додељује непрофитно невладино удружење „Живојин Мишић”.

Награду од око 1.000 евра искористиће, каже, да своје и ученичке стрипове настале на часу објави у зборнику радова који ће, нада се, служити као литература у настави будућих генерација.

Колекционар награда
Миомирови стрипови редовно излазе излазе у локалним и школским листовима, „Невену” и „Малом невену”. На Балканској смотри стрип-аутора у Лесковцу недавно је добио награду за развој и популаризацију стрипа на Балкану, Завод за унапређивање образовања и васпитања акредитовао је за коришћење у настави његов програм „Игра као мотивација и метода учења”, а овај учитељ је и инструктор активног учења, у коме се ђак ставља у центар предавања, учествује у њему и није само пасивни посматрач. Заједно са ђацима 2016. године освојио је и прво место на Међународном дечјем фестивалу „Креативна чаролија” кратким филмом прављеним на часовима, у коме су приказали како да вршњаке са потешкоћама у развоју укључе на свој час физичког васпитања. Миомирова предавања последње две године уврштена су у Зборник најбољих угледних часова, који треба да служе за пример наставницима из целе Србије, а 2015. овенчан је наградом „У част учитељу”, за свестрано деловање у просвети.

За сваког ђака посебно овај надарени стрип цртач копира лекције преточене у цртеж и реч и поклања им да их имају целог живота као подсетник на дело или појам који су обрадили.

– Често као стрип нацртам само део приповетке. На крају часа то поделим ђацима и кажем им да ћемо дело анализирати наредног часа и да га прочитају ако их интересује како се стрип завршава. То је одличан начин да их подстакнем на читање школског штива, јер већина ђака на наредни час долази знајући како се приповетка коју обрађујемо завршава – објашњава учитељ из Врања и додаје да је најпоноснији на стрип о придевима и именицама јер је кроз њега успео да сувопарне граматичке појмове ђацима учини пријемчивијим.

Врањански основци кроз стрип упознају две народне приповетке о Светом Сави, а у њихову школску литературу, између осталог, уврштене су и стрип-приче „Бркови”, „(Не) штедите Ј”, „Шта је учитељица сањала”, према делима Душана Радовића, „Дрвосеча и орах” Драгана Лукића, али и „Мачак отишао у хајдуке” и „То је он”, израђени по причама Бранка Ћопића.

– Дипломирао сам на тему „Стрип као средство едукације” на Учитељском факултету у Врању. Наш наставни план и програм су зацртани, али је наставницима остављено на вољу како ће то градиво приближити ђацима. И у моје време било је досадно седети у клупи и слушати лекцију, а замислите како је тек ученицима из света савремене технологије. Па сваки мој основац има паметнији мобилни телефон од мене. Не могу од њих да тражим да мирно седе у клупи и слушају како им предајем врсте придева. Зато их заједно цртамо на часовима ликовног и претачемо у стрип који после користимо на часу српског језика. Трудим се да поуку дела, суштину лекције представим стрипом и користим га само у једном делу часа, како бих заинтересовао ђаке да чују шта још имам да им предајем. Саветујем и колегама из виших разреда да то чине, јер историја је, на пример, идеална за представљање кроз стрип-форму – објашњава Дејановић и додаје да пред њим стоји велики изазов да осмисли како ће уз помоћ стрипа увести живост на часове математике.

Жао му је што се у Врању и Србији стрип мало цени. Волео би да се једног дана према овој форми односимо као Французи, који стрип сматрају уметничком новелом и изједначавају га са најцењенијим књижевним остварењима.

– Кинези су својевремено тековине своје револуције ђацима приближавали кроз стрип, а чувеног италијанског стрип-јунака и сањара о слободи Корто Малтезеа борци Народног фронта за ослобођење Анголе толико су обожавали да су га славили као хероја и живу личност, неку врсту њиховог Че Геваре. Не постоји боља форма од стрипа да се прикаже борба добра и зла. Иако изгледа као забава, стрип је ефектан начин остварења васпитно-образовних циљева и стварања етичких вредности код ђака. Ја из школског градива извлачим моралне поруке и приказујем их деци кроз цртеже. Стрип „Принц Валијант”, америчког сценаристе и цртача Харолда Фостера, право је уметничко дело и кроз њега се учи лекција из историје, како су изгледали средњовековни дворци, витешки турнири и оружје – каже Миомир и додаје да све што његови ђаци чују, а затим и виде у стрипу дуже остаје у памћењу.


Коментари4
1e37c
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Вишња
Свака част! У школству нам је потребно више учитеља и професора као што је учитељ Миомир.
Миомир
Хвала лепо! Поздрав из Врања!
Препоручујем 0
Слобо Н
БРАВО, Учитељу!!! Само Напред! Поздрав од "Alan Ford"-а
Миомир
Хвала, хвала! Поздрављам све стрипофиле!
Препоручујем 0

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља