петак, 05.03.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа
четвртак, 11.01.2018. у 22:00 Бране Карталовић

„Посао столећа“ на редактури

У уговору који се може наћи на сајту Владе Србије стоји само то да ће заједничко привредно друштво „Фијата“ и наше државе „уложити комерцијално реалне напоре ради започињања производње другог модела“
Турбулентно тржиште аутомобила диктира будућност "Фијата" у Крагујевцу (Фото С.Радовановић)

Крагујевац – Ближи се дан одлуке: хоће ли „Фијат“ остати или отићи из Србије? Ако Влада Србије жели да „Фијат“ остане у земљи, до краја године ће са овом компанијом морати да потпише нови уговор. Првобитни уговор о заједничком инвестиционом улагању потписан је 29. септембра 2008, а параф су ставили директор италијанске компаније Серђо Маркионе и потпредседник тадашње владе Млађан Динкић. Овај уговор је временски ограничен на 10 година и истиче 31. децембра 2018.

Председник Србије Александар Вучић је у мају прошле године, на свечаности у Крагујевцу поводом почетка серијске производње рестилизоване верзије модела „500-Л“, изјавио како се нада да ће пословна сарадња са „Фијатом“ бити настављена и после 2018. Да би аранжман са „Фијатом“ могао бити продужен говори и то што су синдикати у крагујевачкој фабрици аутомобила пре неколико дана потписали нови колективни уговор са руководством мултинационалне компаније који важи три године. Ипак, треба бити опрезан, јер останак „Фијата“ у Србији зависи од много фактора.

У питању је, пре свега, увек турбулентно тржиште аутомобила на којем се сукобљавају највеће компаније из области ауто-индустрије. Да би се, колико-толико, супротставила конкуренцији, групација „Фијат-Крајслер“ преоријентисала се на производњу робуснијих четвороточкаша – „теренаца“, што не иде у прилог крагујевачкој фабрици у којој се још увек монтира времешни „500-Л“. Серијска производња „великог фиће“, подсећања ради, почела је 2012, а нови модел, о коме се одавно прича, још није на видику.

У начелном уговору (без толико помињаних затамњених клаузула), који се од јуче може наћи на сајту Владе Србије, кад је реч о производњи новог модела у Крагујевцу стоји само то да ће заједничко привредно друштво „Фијата“ и наше државе „уложити комерцијално реалне напоре ради започињана производње другог модела“. Тамо где је у верзији уговора који је објављен на сајту владе 2008. године писало да је „Фијат“ обавезан да прави два модела у Крагујевцу, сада стоји – „редакција текста“.

Уколико Влада Србије уопште може да буде равноправан партнер у „послу столећа“, како су медији окарактерисали поновни долазак „Фијата“ у Крагујевац, стари уговор са овом мултинационалном компанијом мораће да претрпи заиста озбиљну редактуру. Јер, осим што је оснивачки улог био мањи, сва остала давања наше државе су била већа.

Сходно уделу у заједничком привредном друштву од 33 одсто, наша држава је, по уговору из 2008, имала обавезу да уплати 231.000 евра оснивачког капитала, а „Фијат“, са већинским уделом од 67 одсто – 469.000 евра. Но, држава се обавезала да у заједничку компанију уложи и „Заставину“ имовину вредну 50 милиона евра, као и да запослење сваког радника подржи са 10.000 евра. „Фијат“ се, с друге стране, обавезао да ће ангажовати најмање 2.433 радника, али је наша држава, опет, била дужна да компанији врати пун износ социјалних доприноса за запослене. Држава је плаћала и усавршавање радника, али се, уместо повећања производње, средином 2016. суочила са гашењем једне производне смене у фабрици коју је напустило око 750 радника. Држава је била приморана и да „гаси“ незадовољство радника који су прошле године, због малих плата, организовали тронедељни штрајк.

Плате радника у Крагујевцу повећане су са 35.500 динара на 42.250, али су та примања и даље три до четири пута нижа од месечне зараде запослених у „Фијатовим“ погонима у Пољској и Италији. Није до краја спроведен ни процес растерећења радника после гашења једна смене, али би се и незадовољство тим поводом могло ублажити када би у фабрици почела производња новог, конкурентнијег модела аутомобила. Од 2012. до 2016. вредност извоза „500-Л“ опала је више од 500 милиона евра – са 1,5 милијарди на 990 милиона, па би у новом уговору, ако га буде, производња новог модела требало да буде приоритет наших преговорача.

Коментари13
d8eaf
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Леон Давидович
Тако је то када држава нема ништа своје него је све препустила туђину и мора још да мољака и подмићује неког да производи било шта не питајући се чак ни за економску оправданост по интерес државе.
Milos miokovic
Pobozani su stanovnici toga grada,imaju krst na ulasku,veci od ovog Fiatovog totema,...,ce bude ok.....
Bane Bumbar
Zaboravili ste da je Bugarska u EU..zato ne moraju da daju 10 000 po radniku .
ni za jotu
nije mnogo komplikovano;F.I.A.T. je skracenica od fabrika italianskih automobila-torino. jedino ako se sad ne zove:fabrika italijanskih jugo automobila-torino?!
Dijaspora SRNj
Fijat ima NACELNO losi glas u EU! Moja zena medju ostalima imala u toku 50 g cetiri! prvi je bila Fiat 500( odlicna) kasnije Fiat 25 dobra ali brzo pocela karoserija da se korodira, sledeca je bila Tipo koja stalno " pregrijavala dotle sledeca Panda ostala mojoj zeni u dobrom secanju( ja sam vozio( vozim)" prave " Automobile Mercedes i BMW"! Ova danasnji 500 - njak nije losa ali pre skupa prema Japancima i Korejancima! Ako vec mora onda bi trebalo u sobst. Reziju proizvoditi jednoga moderniziranoga Juga jeftinoga!

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

logo

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља