Од 72 средњошколаца из Србије који су се у септембру прошле године пријавили на конкурс за стипендије и школовање у престижним америчким и британским школама, њих 45 овог викенда пролазиће у Београду завршне интервјуе за стицање диплома које им отварају пут за студирање на Кембриџу, Оксфорду, Јејлу, Принстону... Најуспешнији на тестирању добиће стипендију од око 60.000 долара која ће им омогућити годину дана школовања у некој од средњих школа у Америци, или 70.000 фунти за завршетак две године средње школе у Великој Британији. Како објашњава Александра Марковић, координатор британског HMC и америчког ASIST програма за Србију, који ово и омогућавају, ђаци немају право избора стране школе већ то чини стручна комисија на основу њихових интересовања, а године школовања у иностранству надовезују се на разреде завршене код нас.
Дипломе које добију ван земље омогућиће им да домаће факултете упишу према бодовању које важи за странце, и такође пружити више шансе за упис на америчке и британске факултете.
Марковићева објашњава да је ову праксу увела пре седам година у Србију, по угледу на колеге из Црне Горе, који су је претходно веома успешно развили.
– Прве две године сам тражила подршку Министарства просвете да бар конкурс огласе на њиховом сајту, који ђаци често посећују, али је помоћ изостала. Све радим у „Т енд Т центру за образовање”, из чистог ентузијазма и жеље да помогнем нашим средњошколцима, без динара финансијске добити. Једноставно сам била фасцинирана податком да су после случајног пријављивања на овај програм Енглези у седмогодишње, прво средњошколско а затим и факултетско образовање талентованог ђака из Црне Горе, Луке Пајовића кроз стипендије уложили 280.000 фунти. У току средњошколског програма у Енглеској он је случајно открио управи школе свој хоби иконописање, поклонивши им ручно рађену икону. Одмах су је проследили на Кембриџ и за неколико дана дечку је стигао позив да код њих упише архитектуру, уместо да се врати у Црну Гору – објашњава невероватне могућности које српским ђацима нуде ова два програма.
Жири састављен од иностраних стручњака процењује ко је од наших ђака погодан за њихове школе на основу два есеја, које пишу о себи и на задату тему и вишечасовне провере знања из енглеског језика. Такође се гледају и оцене из досадашњег школовања и препоруке од наставника математике, енглеског и разредног старешине.
– Битно је да ђаци у тренутку пријављивања 1. септембра имају између петнаест и шеснаест и по година, а уопште се не гледа да ли баш имају све петице. Важнији је њихов поглед на свет, да ли су способни да се одвоје од родитеља и перфектно знање енглеског језика. Догађало се да на такозваном HMC и ASIST тестирању савршено прођу ученици који константно имају четворку из енглеског у нашим школама – наглашава Марковићева и додаје да је разлика у школовању та што ће ђаци из Србије у Енглеској, на пример, у току једне школске године имати само четири изборна предмета, које ће до детаља изучавати, као да су на факултету.
На завршном тесту који ће им за викенд приредити два стручњака из САД и један из Велике Британије ђаци ће се представити, говорити о својим занимањима и покушати да придобију жири мудрим одговорима на питања типа: да имате чаробну моћ, коју бисте познату, или непознату особу из прошлости позвали на вечеру и зашто.
– Програм за који се тестирају ови млади људи обухвата око 90 школа у Великој Британији и исто толико у Америци. Британци су га наменили за 13 земаља источне Европе, док у САД конкурс важи за ђаке из 51 земље на свету. За седам година, успели смо да на школовање, уз стипендије, пошаљемо 50 ученика из Србије, од којих су неки остали на факултетима широм Европе. Постоји програм који нуди стипендије и за све четири године школовања и помоћи ћемо нашим ђацима да се и на њега пријаве. Значило би нам када би се Министарство просвете коначно укључило у овај пројекат, јер све функционише према принципу: што се више ђака из неке земље пријави, више стипендија у њу иде – објаснила је Александра Марковић.