петак, 27.11.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
понедељак, 22.01.2018. у 22:00 Александар Апостоловски

Људи све муке понесу код заштитника грађана

Зоран Пашалић сваког последњег петка у месецу прима људе који имају проблеме. Али, пошто велики број грађана чека на пријем, заштитник је одредио и ванредни термин, тако да их сада прима два пута месечно
Сваки грађанин се појави са "дебелом" документацијом (Фото Ж. Јовановић)

У пријемној соби је као у Дому здравља, а заштитник грађана подсећа на лекара опште праксе. Не издаје фармацеутске препарате, већ правне лекове.

Пензионисани пуковник Јован Симоновић, пуковник у пензији, радио је у лабораторији за преглед животних намирница ЈНА. Водио је санитарну инспекцију некадашње велике војске. Сада се жали због непоштовања закона о одржавању стамбених зграда. Стан му прокишњава 20 година. Више не живи у њему. Појава плесни и буђи у његовом дому који је напустио како би поживео још коју годину превазилази критеријуме светске здравствене организације.

Али, локална самоуправа у Нишу глува је за молбе пензионисаног пуковника који већ 10 минута седи за столом у малој канцеларији, преко пута Зорана Пашалића, заштитника грађана. Показује му слике руинираног стана.

Заштитник Пашалић посматра фотографије и каже му:

– Овакав проблем са станом имао сам и ја!

Пуковник га прекида:

– Када је Вељко Кадијевић приредио пријем за Јанеза Дрновшека, председника Председништва СФРЈ, ја сам тај коктел стопирао на два сата, јер се нису придржавали наређења тадашњег начелника Генералштаба ЈНА Стевана Мирковића. Дошли су пуковници и генерали да се буне, али ми је Мирковић пришао, стегао руку и честитао. Били су летњи месеци и сва храна је морала да иде на термичку обраду – прича му Јован Симоновић.

То су судбине људи у Србији. Пуковник је некада могао да прекине коктел Председништва СФРЈ, али ко зна колико година не може да реши проблем свог стана. И пуковник има коме да пише. Узалуд!

Зоран Пашалић сваког последњег петка у месецу прима људе који имају проблеме. Али, пошто велики број грађана чека на пријем, заштитник је одредио и ванредни термин, тако да их сада прима два пута месечно. Свако има своју муку. До сада је с Пашалићем разговарало више од 250 људи.

Заштитник стрпљиво проучава документа старог пуковника, који му каже:

– Може да се реши, само да локална самоуправа Ниша поштује закон!

Пуковник носи документа укоричена у дебелу књигу. Прича како је сузбијао епидемију у војном летовалишту у Купарима, али се брзо враћа на проблем због којег је дошао.

Цитира одлуке градске управе Ниша. Тамо пише: „Они нису надлежни”.

Пашалић разговара с њим о томе шта треба урадити.

– Проблем мора да се реши – каже му.

Пуковник каже да ће се с градском управом Ниша терати све до суда у Стразбуру. Плаћа све дажбине за стан, а не станује у њему!

– Надлежне институције у оваквим случајевима једни другима пребацују лоптицу. Зграда нема скупштину станара. Најбољи начин је ићи директно ка локалној самоуправи. Тада ми ступамо на сцену. Ако локална самоуправа не одговори у законом предвиђеном року, заштитник грађана преузима све оно што му по закону стоји на располагању. И то не у формалном смислу, већ у фактичком, инсистирајући на контактима са свима онима који би у конкретном случају проблем могли да реше – појашњава му Пашалић. Не труди се да покаже да му је пензионисани официр симпатичан.

Можда и зато што се читав колоплет закона и хартија државне администрације сручио на старца, али се борбени пензионер не повлачи.

– Ако се појединац бори против система, увек ћу бити на страни слабијег. Видите на шта вам личи кућа – каже му Пашалић и поздравља га.

Потом ми прича да многи људи долазе знајући да, као заштитник грађана, не може да им помогне. Али много им је лакше кад их неко саслуша.

– Заштитник грађана најчешће се појављује као медијатор. Уместо бесконачне полемике, најбоље је решавати ствари брзо и у интересу грађана, довођењем супротстављених страна на миран разговор уз нашу медијацију – напомиње он.

Разговор омбудсмана са сваком странком ограничен је на пола сата, али је то понекад премало времена, па се пријем грађана, који почиње у пола девет ујутру, завршава углавном после поноћи.

Уморној жени из ПКБ-а, која чека у пријемној канцеларији, годинама нису уплаћивани порези и доприноси. Мала јој је пензија.

Слабовиди Мирослав Здравковић члан је удружења Акција за слепе, које се бори да слепи буду укључени у свакодневни живот са људима који виде. Здравковић други пут долази у пријемно одељење заштитника.

Жали се на лошу организацију превоза за особе са инвалидитетом у Београду.

– Кад некоме од нас треба превоз, слабовида особа га тешко добије. Ми слепи и инвалиди не можемо да седимо код куће. Хоћемо да излазимо напоље, да се дружимо – прича Здравковић.

– Колико би комбија било довољно од града Београда за особе са инвалидитетом, каква је ваша процена? – пита га Пашалић.

– Што више, то боље. Инвалиди треба да буду активни, а не пасивни – одговара Здравковић.

Пашалић га потом пита како да схвати његове примедбе. Као притужбу или као предлог заштитнику грађана који би активирао надлежне институције? Град Београд пре свега.

– Ако господин Здравковић инсистира на притужби, онда пишемо притужбу на конкретну институцију. Наша улога је да повезујемо грађане са институцијама, или да пишемо притужбе на рад одређених органа – наглашава омбудсман.

Поново не крије да је на страни Здравковића, који седи са супротне стране стола.

Међу особама са инвалидитетом постоји велика солидарност. Пашалић је био на дружењу слабовидих особа. Када се први пут упознао са Здравковићем, овај га је позвао на прославу. Тамо се заштитник уверио да слабовиде особе заиста имају проблем са превозом.

– Домен мог посла није омеђен овом канцеларијом. И кад нисам надлежан за конкретан случај, информишем грађане о начину на који могу да остваре своје право – истиче Пашалић.

У неким случајевима ти разговори не производе правно, већ терапеутско дејство. Понекад и то помаже.

Коментари1
8361b
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Србо
Кога су руси бранили, кинези 'ранили и заштитник грађана штитио...

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља