недеља, 17.11.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 22:13
НЕСЛАВНИ ЈУБИЛЕЈИ

Годишњица пада „Колумбије”

Навршава се 15 година од пада спејс-шатла „Колумбија” у којем је погинуло свих седам чланова посаде. – Летелица се распала током уласка у Земљину атмосферу
Аутор: Александар Тодоровићуторак, 30.01.2018. у 08:30
Припрема за лансирање шатла „Колумбија” на претпоследњу мисију 2002. године (Фото Википедија)

Првог дана фебруара биће обележено 15 година од последње мисије спејс-шатла „Колумбија” који је експлодирао приликом уласка у Земљину атмосферу. Погинуло је свих седам чланова посаде.

Несрећни догађај шокирао је научнике и јавност. Лекција коју су научили нагнала је стручњаке из НАСА да већу пажњу посвете безбедности астронаута приликом путовања у свемир.

​Експлозију преживели црвићи
Спасилачки тим је током потраге за остацима летелице успео да пронађе неоштећене делове експеримената који су обављени у кабини током мисије. Наиме, нашли су групу малих црва које су астронаути хранили вештачком храном да би могли да утврде да ли ће од ње моћи да расту у свемиру. Чињеница да су црвићи милиметра дужине успели да преживе пад био је још један научни проналазак.НАСА сваке године, осим члановима посаде „Колумбије”, одаје почаст и астронаутима који су погинули у паду спејс-шатлова „Аполо 1” и „Челенџер”. Жртвујући своје животе астронаути су много допринели напредовању и осавремењивању свемирског програма.

Шеснаестог јануара 2003. године „Колумбија” се спремала за 28. мисију по реду. Била је опремљена да изведе серију гравитационих научних експеримената у свемиру. Међутим, 80 секунди после лансирања из свемирског центра Кенеди, велики део изолације са спољашњег резервоара брода одвојио се, што је касније, приликом повратка на Земљу, довело до трагичног догађаја.

Ово је био пети пут да током лансирања отпадне пенаста изолација са крила летелице. С обзиром на то да прва четири пута није долазило до хаварије због отпадања изолације, НАСА није придавала значаја овом проблему, тако да се нису много потрудили да га реше, пренели су електронски медији.

Ујутру 1. фебруара 2003. године, док се „Колумбија” спремала да слети на Земљу, контролни центар је почео да добија необична очитавања сензора топлоте и притиска на левом крилу шатла. Успели су да успоставе контакт с посадом, али су убрзо изгубили везу и нису стигли да им укажу на могући проблем и забринутост.

Након тога, по приближавању шатла обали Калифорније, док је био на висини од 70.000 метара, људи су приметили да нешто пада са неба. У наредних неколико минута контролни центар је више пута покушао да ступи у контакт са посадом док је „Колумбија” прелетала Калифорнију и летела даље ка Тексасу.

 Трагично страдала посада „Колумбије”  (Фото Википедија)

Спасилачки тимови, уз помоћ хиљаде волонтера, провели су неколико седмица тражећи остатке летелице у Тексасу, Луизијани и Арканзасу, у нади да ће пронаћи што више њених остатака. Успели су да прикупе 84.000 делова, односно 40 одсто летелице, док су од астронаута нашли само ДНК трагове.

Каснијом истрагом делова утврђено је да је пенаста заштита која се одвојила током полетања „Колумбије” створила рупу у левом крилу, што је довело до велике штете на сензорима летелице и омогућило атмосферском ваздуху да продре у кабину. Због те хаварије дошло је до губитка контроле над летелицом, експлозије током уласка у атмосферу и трагичне смрти чланове посаде.

Комисија је утврдила да НАСА није обраћала довољно пажње на потенцијалне проблеме до којих може да дође током лансирања брода. НАСА је после тога наложено да промени приступ решавању безбедносних проблема и предвиђања до којих би све хаварија могло да дође. Због тога су будуће мисије биле суспендоване на две године, све док нису исправили пропусте.

У јулу 2005. године, пре нове мисије, додали су нове камере које су снимале начин на који пена отпада. Због овог проблема нова мисија је одложена на још годину дана. Грешке су успели да отклоне. Мисија лета спејс-шатла у свемир је настављена све до 2011, када је завршена изградња Међународне свемирске станице.


Коментари1
41af6
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Ранко Родић
Пенасти материјал је топлотна изолација резервоара горива (течни водоник) и оксидатора (течни кисеоник) и иста се распада приликом лансирања. Приликом последњег лансирања тежак комад те изолације је са крила откинуо неколико керамичких плочица које имају улогу топлотног штита у фази спуштања. Катастрофа је започела топљењем дела тако огољеног крила.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља