недеља, 26.01.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 21:36

Тицијанова „Света Маргарета” иде на аукцију

Дело венецијанског сликара било је део колекције енглеског краља Чарлса Првог
Аутор: Ј.Копривицауторак, 30.01.2018. у 17:47
Тицијан „Света Маргарета” (Фото Садеби)

Делић чудесне уметничке колекције енглеског краља Чарлса Првог (1600–1649), у којој су, између осталих, слике Тицијана, Ван Дајка, Рубенса, Тинторета, Дирера и Мантење, отворена je у Лондону. Поставку названу „Чарлс Први: Краљ и колекционар” у Краљевској академији уметности британски медији већ су окарактерисали као једну од најзначајнијих изложби у Лондону ове године. Куриозитет изложбе, која ће трајати до половине априла, јесте у томе што ће се неке од ових слика „вратити” у Велику Британију после готово четири века.  

Чарлс Први највећи је колекционар уметничких дела у читавој историји британске монархије. Осим што је куповао слике врхунских уметника, био је познат и по томе што је ангажовао најбоље савремене уметнике, међу њима и фламанског сликара Антониса ван Дајка. Некадашњег Рубенсовог ученика краљ позива на двор и Ван Дајк (1599–1641) ради бројне портрете Чарлса Првог, његове породице, дворјана, а добија и титулу витеза.

„Благо” Чарлса Првог састојало се од чак 1.500 слика и око 500 скулптура које је расејао нико други до Оливер Кромвел. Након грађанског рата у којем су Кромвелове републиканске снаге поразиле краља из династије Стјуарт, не само што је окончана владавина Чарлса Првог, већ је и погубљен у Лондону. После његове смрти Кромвел је распродао читаву колекцију како би вратио краљеве нагомилане дугове и дела су „распршена” по целој Европи.

Нека од њих су, након поновног успостављања монархије на Острву, враћена и данас се налазе у лондонској Националној галерији и Бакингемској палати, а деведесетак су део Краљевске колекције. Међутим, око четрдесетак најзначајнијих слика из колекције Чарлса Првог изложене су у париском Лувру, или мадридском Праду, међу њима најпознатије Тицијанове и Ван Дајкове слике.    

На лондонској изложби се, међутим, неће наћи још једна од Тицијанових (1490–1576) слика из краљеве колекције, јер иде на аукцију у њујоршкој испостави „Садебија”. Слика „Света Маргарета” (Saint Margaret) већ је изложена у „Садебију” уочи аукције заказане за 1. фебруар. Почетна вредност слике, која је својевремено красила једну од одаја у краљевској палати Вајтхол, јесте између два и три милиона долара (1.5–2 милиона фунти). Дело, рађено у техници уље на платну, висине је два метра.    

Али, најзанимљивија јесте судбина слике. Дело које приказује Свету Маргарету из Антиохије која успева да се избави из чељусти Сотоне са крстом у једној руци завршило је код водоинсталатера! И то због дуга!

Наиме, двор је за различите поправке у Вајтхолу краљевском водоинсталатеру био дужан тачно 903 фунте. Понуђене су му 403 фунте у новцу, а да за остатак дуга изабере неколико слика из краљевске колекције. Узео је 24 слике, а једна од њих, процењена на тачно стотину фунти, била је и Тицијанова, настала око 1560. године. Једна је од две Тицијанове верзије које „покривају” исту тему, а прва се и данас чува у Праду.

Претпоставља се да је водоинсталатер Џон Ембри, поставши надзорник у Кромвеловој војсци, неко време чувао слику надајући се да ће је добро уновчити. По поновном успостављању монархије, 1660. новом краљу Чарлсу Другом Ембри је вратио неколико слика, али не и Тицијана.  

Иако се делу неко време губи траг, познато је, како бележи „Садеби”, да је слика половином 18. века завршила у колекцији посланика британског парламента за округ Хемпшир, да би је потом откупила аристократска породица из грофовије Оксфордшир.

На анонимној аукцији у Лондону 1948. године продата је за 500 гвинеја (енглески златни новац), а десет година касније за 50 гвинеја мање швајцарском трговцу уметнинама, и од тада је у приватној колекцији. Слика је, како стоји на сајту „Садебија”, само два пута излагана – први пут 1978. године у Женеви, а потом 1993. у Паризу, у Гран палеу.

Иако неке друге слике једног од највећих ренесансних уметника из Венеције, које су биле у власништву Чарлса Првог, имају далеко већу вредност, „Света Маргарета” је, према оцени Александра Бела из „Садебија”, скупља од већине других дела.

Најбољи пример за то јесте „Салватор Мунди” Леонарда да Винчија који је такође био део импресивне колекције Чарлса Првог. Прошле године постао је најскупље уметничко дело икад продато за 450 милиона долара, а својевремено је било процењено на свега 42 долара… 


Коментари0
74675
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља