уторак, 12.11.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 09:39

Ефективи се обратило 2.000 људи због тужби против банака

уторак, 06.02.2018. у 14:09
(Фото А. Васиљевић)

Удружењу банкарских клијената Ефектива обратило се око 2.000 људи за помоћ ради подношења тужби против банака, откако је прошле недеље објављена вест о првој правоснажној пресуди којом је наплата трошка обраде кредита проглашена ништавом, каже председник Ефективе Дејан Гавриловић.

„Од тог броја, трећина грађана нам се обратила мејлом, остали телефоном, а до овог тренутка њих око 100 је предало документа, док су други у фази прикупљања и слања докумената, пошто је највећи број њих ван Београда”, изјавио је Гавриловић за Танјуг.

Додаје да не верује да ће банке у овој фази прихватити да у директним преговорима с клијентима договоре повраћај наплаћеног новца, али, како истиче, „оштећени свакако имају и ту могућност да испробају”.

„Ефектива ту не може много да помогне у овом тренутку... У овај процес може да се укључи само Народна банка Србије, која би могла донети одлуку, по узору на ону о повраћају новца од повећавања камата, којом би сви грађани били обештећени”, каже Гавриловић.

Напомиње, ипак, да је повећавањем камата био оштећен далеко мањи број корисника банкарских кредита, па је питање на који начин би се сад ово извело с обзиром на велики број клијената којима је наплаћиван трошак обраде кредита, али сматра да „није немогуће”.

У Народној банци Србије су данас рекли за Танјуг да „пажљиво прате и анализирају одлуке судова и да ће у складу са својом законском обавезом очувања финансијске стабилности, опрезно и правовремено, ако оцене да је то неопходно, предузимати одговарајуће мере које су НБС на располагању у оквиру њене надлежности”.

„Подсећамо да је НБС у јулу прошле године послала свим банкама допис којим је указала на потребу да банке накнаде и трошкове у вези са реализацијом кредита прилагоде стварним трошковима које имају, те да своје унутрашње акте ускладе с овим ставом НБС”, наводе у централној банци.

Истичу, такође, да у њиховој надлежности није да утврђују да ли су ништавне поједине одредбе уговора, у овом случају одредбе које предвиђају накнаду за реализацију кредита, већ да је то судска надлежност.

Председник Ефективе Дејан Гавриловић каже да је законска регулатива у овој области прецизна и да нема разлога да се мења или допуњава, већ да је потребно да је поштују и пословне и централна банка, као контролор рада банака.

„Очекујемо да ће представници банкарских интереса наставити са обесхрабривањем грађана... а у некој догледној будућности очекујемо да ће грађани за све неправилности у раду банака моћи да туже и НБС, односно државу за надокнаду штете, јер је пропустила да спречи незаконито деловање банака”, наводи он.

Позивајући се на ранија искуства у сличним ситуацијама, очекује да ће „у судски спор ући тек део оштећених банкарских клијената, док би договорно враћање новца привукло много више оних који би били заинтересовани”.

Гавриловић је такође мишљења да је „држава укидањем института колективне тужбе направила и себи проблем, с обзиром на то да ће грађани сада затрпати судове хиљадама тужби као што је то био случај за камате, вртиће, ратне дневнице, и тако даље”.

Како додаје, укидање колективне тужбе 2013. године сада је створило проблем и банкама јер ће, „осим што ће морати да враћају новац, имати и велике трошкове за адвокате”.

Гавриловић је закључио да за „овакве спорове мале вредности, институт колективне тужбе није толико ни потребан, јер трошкови нису велики, а с обзиром на то да се спор готово сигурно добија, и трошак судске таксе ће грађанима бити рефундиран на крају”. (Танјуг)


Коментари3
f6798
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Branko
Interesuje me da li je ta presuda primenjiva i na kratkoroccne kredite za dozvoljeni minus po tekucem racunu , obzirom da je mnogo nas non stop koristilo te kredite i da li je za tu kolektivnu tuzbu dovoljan broj kredita i u kojoj banci je jer malo ko je sacuvao ugovore od pre 15 godina . Ako neko moze da mi pojasni to Hvala ja sam na tajnaje@gmail.com
Бојан
Мени је у целој овој причи поражавајуће понашање такозване Народне Банке Србије. Ова државна институција се понаша као да је Народна Банка за заштиту банкарског капитала а не Народна Банка која штити држављане Србије. Изјавама да нису надлежни да оцењују незаконито понашање банака је врхунац лицемерја. Том изјавом су показали своје право лице. Лично сам у претходних пар година био корисник више кредита. За тужбу се не опредељујем још јер су у питању мањи износи али после све ове приче све више размишљам да се придружим грађанима и затрпамо судове. Банкама је потребно ставити до знања да нису свемоћне и да ће итекако одговарати за своје незаконито пословање. И треба што више грађана да поднесе тужбу како би банке плаћале што више судских трошкова и адвоката.
Zoran
Nisu oni obrađivali kredite,nego svoje klijente.Nemoj te se sekirati za banke i njene troškove, sve će oni to nadohnaditi kroz kamate-pala muva na medveda.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља