среда, 23.10.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 13:32

Царина убрзава извоз и увоз

Аутоматизација ће омогућити привредницима да неопходну документацију за подношење извозне и увозне декларације достављају електронском поштом, уместо у папирима
Аутор: Александар Микавицапетак, 23.02.2018. у 22:00
Царинске процедуре ће бити сведене на минумум (Фото Раде Крстинић)

Управа царина је прва државна служба Србије која је већ „једном ногом” у Европској унији. На том путу је од 2001. године. Од тада се у Београду смењују групе стручњака из земаља уједињене Европе са задатком да рад српске царине усагласе са царинским правилима бриселске администрације. Уведене су многе новине, а пре две године аутоматизован је такозвани транзитни царински поступак, чиме је Србија постала чланица компјутеризованог транзитног система 35 европских држава и Турске. Тако је убрзан транспорт иностране робе кроз нашу земљу, што је одвратило око 300.000 турских шлепера, колико годишње прође Коридором 10, да нас заобилазе на путу ка европским земљама, возећи кроз Бугарску и Румунију.

Српска царина наставља са дигитализацијом својих процедура. У припреми је увођење аутоматизованог извозног и увозног царинског поступка. Реч је о стандардизованом моделу царинског пословања у ЕУ, а њена примена треба да почне 2020. године.

– Уведеним компјутеризованим транзитним системом царина је испунила један од услова за пријем наше земље у ЕУ, а започето аутоматизовање извозног и увозног царинског поступка омогућиће привредницима да неопходну документацију за подношење декларације достављају електронском поштом, уместо у папирима – каже Веселин Милошевић, заменик директора Управе царина. – Ако компјутер региструје грешку, одбија поднету декларацију и о томе обавештава подносиоца. У случају да је декларација исправна, она се прихвата. Анализом ризика одлучује се да ли ће роба и пратећа документација бити контролисане. Ако се поднета декларација не контролише, подносилац декларације се обавештава електронском поруком да може да извезе робу, односно да је увезе и да са њом слободно располаже.

Милошевић истиче да ће ова новина додатно убрзати пословање, учиниће га ефикасним и предвидљивим. Поред тога, смањиће трошкове извозних и увозних царинских поступака, повећати конкурентност домаће привреде и земљу учинити привлачнијом за инвеститоре.

За разлику од садашње процедуре у којој сви учесници у поступку долазе у царинску испоставу, непосредан контакт између цариника и извозника и увозника, биће сведен на минимум, што гарантује непристрасност поступка.

– Размена докумената и порука привреде и царинске службе електронским путем омогућава да пет-шест цариника у луци Ротердам дневно оцарине 36.000 контејнера – напомиње Милошевић, с намером да укаже на ефикасност новог начина рада царинске службе. – Сада је у Србији за свако царињење потребно 10 папира. У царинском терминалу Београд, на пример, дневно се обради више од хиљаду царинских декларација са пратећим документима, а тај посао ради много више људи у поређењу са оних пет-шест у Ротердаму, чији је учинак неупоредиво већи.

За дигитализацију транзитног поступка искусни стручњаци Управе царина добили су похвале од Европске комисије, тако да га сада уводе и у Грузију и Азербејџан. Зато Милошевић не сумња да ће програмери српске царине с успехом дигитализовати и поступак извоза и увоза. Из претприступних фондова ЕУ за почетак је добијено 1,41 милион евра, а Србија учествује са додатних 156.815 евра.

Имамо искуства, добили смо новац, око 1,5 милиона евра од претприступних ИПА фондова за припрему аутоматизације, и окончаћемо је до септембра 2019. Тражили смо девет милиона евра за примену овог система од 2020. Као што смо аутоматизовали транзит, план је да до 2023. потпуно аутоматизујемо и увоз и извоз, без папира.

Пословаће се брзо, ефикасно, објективно и предвидиво, што би требало да смањи трошкове пословања, повећа конкурентност домаће привреде, створи боље услове за повећање инвестиција.

И, на крају, тако се стварају услови за повећано пуњење буџета. Царина је у 2017.  уплатила 48 одсто буџетских средстава, које је остварила од увоза.

Наш саговорник тврди да шпедитери неће остати без посла због дигитализације увозне и извозне процедуре. Они ће и даље посредовати између увозника, извозника и царине, али неће више бити потребе да буду у свакој царинској испостави и на сваком граничном прелазу. Аутоматизација процедуре ће им омогућити да подносе извозну или увозну царинску декларацију електронским путем са једног места. У том електронском документу биће садржани сви неопходни подаци за одобрење увоза или извоза, што ће укинути царинску декларацију у папирном облику.


Коментари1
bc7ae
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Ivan grozni
Galaksijama su oni jos udaljeni od EU

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља