Чачак – Нема рата без победника и мученика, али у читанкама повесним ретко налазимо слово о срећи или чемеру обичног војника. Нешто од тога прибележио је капетан Радомир Цвијовић, командир Треће чете Десетог пука Српске војске. Учитељ из Дучаловића на Овчару, потоњи потпуковник и народни посланик, на рубове ратног дневника вођеног од августа 1915. до јануара 1916. уносио је и мала збитија као велике сведоке истине: неком рат, неком брат...
Тако забележене приповести војника, иду овим путем...
Прва...
„Наредник је на Добром пољу познао на једном заробљеном Бугарину своје сукнене чакшире, које су код куће остале. Бугарин изјави, да је у том селу (околина Пирота) седео пет месеци у кући једне лепе жене, чији је муж у рату „баш чауш”, да је са њом живео, и да му је она на растанку дала ове чакшире, веша, чарапе и остало.
Пошто се овом није веровало, то је изнео писмо које је синоћ – пред борбу добио од своје љубавнице. Српски наредник је познао рукопис своје жене, узео писмо и чакшире за успомену, а Бугарина послао у ропство, живог.
Друга...
Пре неког времена десио се овај случај: капетан из П. спроводио је заробљене бугарске војнике и једног капетана. Оба капетана су уз пут разговарала. Бугарин осуђује рат, жали Србе, вели да је русофил. Воли Србе и зато се у вароши П. оженио удовицом једног српског капетана, са двоје деце.
Заинтересован овим Србин, пошто је и сам из П. пита Бугарина, како се зове госпођа? Бугарин из џепа извади фотографију једне лепе жене са два детета и пружи је Србину; Ово је моја жена! Србин узе, погледа, заљуља се, седе, заплака и пољуби децу на слици.
Бугарин се уплаши! Србин му пружи слику, говорећи кроз сузе:
„Ово су моја жена и деца. Чувај ми децу, а жена ти џаба.”
Многи ће од нас, и у деценијама што следе, проћи овако као наредник и капетан...
Трећа...
„Брат трговца из Чачка, јавио овде Раденку да му је жену отерао, јер ју је ухватио са једним страним господином. Колико Србија добија у земљи толико ће, сто пута више, српски народ изгубити у моралном погледу. Биће светлих изузетака, у коју ја нашу породицу – на првом месту – рачунам, али ће маса да подлегне и пропадне, јер ће рачунати да је са нама војницима, несретним изгнаницима из земље – свршено.”
Наредник Рајко из друге чете примио је дописну карту, од куће из Прислонице, где му брат јавља да је добио маћеху. Отац матори узео жену која је од Рајка млађа пет-шест година. Она се удала да повеже главу, а што јој старац не може дати – наћи ће. Она рачунала: боље се удати и за старца када момци избегоше – него никако.
Бугарски заробљеници причају да је сваки њихов војник имао по селима око Јагодине по неколико љубавница – наших жена и девојака. Оне су им говориле: Побијте све те наше, нека нико не дође, ви сте бољи од њих.
Четврта...
„Стојан отишао да донесе доручак команданту батаљона па га нема. Траже га. Ја мислим да је побегао. Кувар Цветковић донесе ми једно писмо и рече да је трубач Стојан побегао Бугарима и одвео два војника из треће чете. Синоћ свирао код Бугара у трубу. Ја, ужасне џукеле, ако Бога зна. Две године је у штабу, ништа није радио и сад – бежи.”
Белешке је у изворник Међуопштинског историјског архива у Чачку унела Миломирка Аџић, архивски саветник ове куће, напомињући:
„У овом прилогу приређени су записи Радомира К. Цвијовића на корицама ратног дневника, нултим странама и на празним местима у оквиру дневника. У новије време порасло је интересовање за истраживања докумената приватне садржине, јер проучавање личних погледа може знатно приближити тај период историје јавности данашњице.
Захваљујући дневницима, мемоарима и другим белешкама можемо упоредити сваку добијену информацију званичних извора са искуствима појединца. Колико се поклапа пропаганда са оним што су појединци заиста проживели? Желимо да објављивањем ових занимљивости сачувамо сећање на тешке и славне дане српске историје, да се одужимо нашим прецима, јунацима из Првог светског рата, који су прошли голготу и ужасна страдања, борили се до краја часно и свим срцем за Србију и нас, њихова покољења.”
Неки српски орфеј што је војну прегурао оставши у Отаџбини, забележио је вајкање матица наших: „Краљу Петре, што не пушташ људе, ’оће ’вамо жене да полуде.” Или: „Краљу Петре, што не пушташ момке, Тебе ’вамо проклеше ђевојке.”