субота, 07.12.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 23:08
ДУАЛНО ОБРАЗОВАЊЕ – ЧЕШКИ ПРИМЕР

И Шкода отвара школе

Око десет одсто средњошколаца учи занате радећи у великим компанијама, док државне школе уводе мере како би подстакле да се млади што више опредељују за техничка занимања
Аутор: Драгољуб Стевановићнедеља, 18.03.2018. у 22:00
Праг: незапосленост ниска, привреда јака, послодавци траже раднике (Фото Д. Стевановић)

Од нашег специјалног извештача

Праг – У Чешкој има око 900 државних средњих школа, али је образовни систем другачији него у Немачкој, Швајцарској и Аустрији.

– Ми немамо класично дуално образовање, већ се трудимо да кроз праксу омогућимо ђацима да буду боље припремљени за запослење. Али наш образовни систем омогућава страним инвеститорима и компанијама да имају своје школе где се одвија типично дуално образовање. Немачка „Шкода” је једна од компанија која образује ђаке у својим халама за она занимања која су јој потребна, а по завршетку школовања наравно следује и рад на неодређено време. Око 10 одсто средњошколаца стиче диплому на овакав начин, спајајући теорију с практичним радом у компанијама. Фирме морају да поштују оквирни план и програм који прописује држава и да му се прилагођавају – каже Марта Стара, начелница у Министарства за образовање, омладину и спорт, с којом смо разговарали током недавног боравка у Прагу, у организацији делегација Европске уније у Србији и Британског савета.

Увођење дуалног образовања актуелно је и код нас јер су планови да примена почне од наредне године. Међутим, како је пракса показала, немачки модел је тешко достићи не само због јаке привредне развијености већ и због обавезе немачких фирми да учествују у дуалном образовању кроз привредне коморе. Чешка се разликује управо по томе што тамошње компаније немају ту обавезу.

У помало компликованом чешком систему средњег образовања школовање може трајати две, три или четири године. У двогодишње занатске школе иду ученици који слабије уче, имају неке здравствене проблеме или припадају категорији особа с посебним потребама. Они обично постају помоћни радници у разним занатима.

Ђаци који се одлуче на трогодишње школовање постају квалификовани радници. Од наших домаћина сазнајемо да су неке школе толико добро опремљене да се у њима обавља пракса све три године. Чак примају и поруџбине од фирми, а онда се њихови производи нађу на тржишту. Ако је реч о пекарском занату, није реткост да ђаци праве колаче, торте и сендвиче за разне прославе у својим радионицама. Неки потом одлазе на те свечаности да служе као конобари.

– Наш приоритет као министарства јесте да учврстимо сарадњу школа и послодаваца. Важно је да послодавци буду у школским одборима и да директори имају добру сарадњу с привредницима. Трудимо се и да постигнемо однос праксе и теорије 60 одсто према 40 одсто – каже Марта Стара.

Четворогодишње стручне школе су наравно цењеније од трогодишњих јер се добијају већа знања. Да би неко постао ауто-механичар, примера ради, довољне су три године, али да би овладао електроником или компјутерском дијагностиком потребна је још једна година. То важи и за уметничка занимања, а и рад са стаклом, подовима, израда намештаја... уче се четири године. До факултета се може стићи ако се заврше четворогодишња средња школа и положи државна матура. Али и они који имају занат могу да наставе образовање.

– Тако и ауто-механичари ако наставе још једну годину и положе државну матуру могу да упишу факултет, ако не, остаје им звање ауто-механичара – објашњава наша саговорница из Министарства образовања и додаје да је у Чешкој од прошле године уведен пријемни испит за све средње школе како би више ђака уписивало трогодишње занатске школе, и истовремено смањио притисак на факултете.

У Чешкој је незапосленост ниска, привреда је јака, послодавци траже раднике, а на тржишту нема довољно квалификованих радника машинске и техничке струке. Циљ нових мера је да се до 2025 године тај тренд преокрене у корист техничких занимања.

Мада Чешка, како каже наша саговорница, неће уводити класично дуално образовање они су из немачког примера извукли оно што сматрају да је примењиво и код њих: ђаци који раде у компанијама су заштићени законом о раду. Ако ученик својим радом доноси профит фирми он има право на 30 процената минималне плате, а регулисана су и правила из области безбедности на раду, пауза, оброк, дужина радног времена.

Чешке фирме су заинтересоване и за петогодишње уговоре с најбољим ђацима, али се они могу склопити тек када ученик напуни 18 година. Када је реч о малолетним лицима у потписивање уговора укључен је и надлежни суд који штити права ученика пред компанијом. Предавач у фирми не мора да има педагошко образовање, али му се обично придодаје педагог из школе тако да раде у тандему.

Оно што један од проблема школства у Чешкој јесте што су школе под управом региона или општина па се неке одредбе доста разликују. Зато влада планира да од 1. јануара 2019. године уједначи критеријуме посебно када је реч о обавезном броју часова практичне наставе и финансирању да не би све зависило од личних веза директора с управом региона.

Још једна куриозитет: превиђају се и мешовита одељења па ће тако у истој учионици седети будући пчелари, тесари, столари, који ће имати заједничку теоријску наставу а на практичну обуку ићи свако за себе.

 


Коментари2
be108
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Sasa Trajkovic
To radi država kreira ekonomsku politiku i sprovodi je kroz obrazovanje kadrova koji joj trebaju... kod nas je nažalost obrazovanje postalo veliki biznis pa je kvantitet urušio kvalitet diploma koje se štancuju bez potreba ili pokrića. Krajnje je vreme da se i ovde na univerzitetima uvede red.
Miško
Dobro je da i Škoda sledi naš primer i primere Nemačke i drugih razvijenih zemalja. Ipak treba spomenuti da sama Škoda ima izvoz ravan 80% celokupnog izvoza ukupne srpske mašinske industrije. Dualno školovanje u domaćoj firmi "Mitić i sin" u celini gledano izgleda kao ono izvođenje Hamleta u Mrduši donjoj.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља