понедељак, 10.12.2018. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 23:37

Црна Гора опрашта инвеститорима милионе евра дугова

Аутор: Новица Ђурићпонедељак, 19.03.2018. у 11:44
Мост на Морачици – изградња ауто-пута (Фото Н. Ђу­рић)

Од нашег сталног дописника
Подгорица – Буру незадовољства грађана изазвала је вест да је Влада Црне Горе од почетка изградње ауто-пута Бар–Бољари, деонице од Смоковца до Матешева, закључно са прошлом годином, ослободила поједине иностране и домаће инвеститоре обавеза вредних близу 30 милиона евра.

Уље на ватру доливено је пре неколико дана када је министар финансија Дарко Радуновић саопштио да „Црна Гора ће, на основу ребаланса и одлуке о задуживању за ову годину, изаћи на страно тржиште и покушати да реализује еврообвезнице до нивоа од 500 милиона евра”.

Према званичним подацима Министарства финансија, буџет Црне Горе је од почетка изградње ауто-пута па закључно са прошлом годином „тањи” за 29 милиона евра због пореских повластица које се односе на ослобађање пореза и доприноса на плате, царине на увоз робе и повраћај дела плаћене акцизе.

Независни посланик и економски експерт Александар Дамјановић је рекао за „Политику” да су пореске повластице додељене главном извођачу радова, кинеској компанији ЦРБЦ и домаћим произвођачима.

„Податке о опросту пореза ми је доставио министар финансија Дарко Радуновић”, каже Дамјановић. „Од Радуновића сам тражио податке због пуне транспарентности пројекта, а посебно имајући у виду да од момента доношења закона о изградњи ауто-пута скупштина нема никакву могућност континуираног увида у динамику и трошкове те институције.”

Дамјановић наводи да од 29 милиона, 6,2 милиона евра се односе на ослобађање ЦРБЦ-а од обавеза плаћања пореза и доприноса на плате запослених, док је 19,928 милиона евра отписано по основу царинских дажбина при увозу, односно царине и пореза на додатну вредност.

„Компаније које су као подизвођачи ангажоване на изградњи капиталног државног пројекта ослобођене су 2,88 милиона евра по основи акциза, односно у том износу су имале право на повраћај акциза”, каже Дамјановић.

Он додаје да „у односу на првобитну цену те инвестиције, мора се укалкулисати и овај додатни трошак за олакшице које су дате инвеститору и подизвођачима”.

Да је опроштај пореза иностраним и домаћим компанијама постала пракса, сведочи и податак да се у Тивту већ месецима води мали „рат” оних који су за и оних који су против тога да се опрости дуг „Порто Монтенегра” у износу од близу шест милиона евра. Скупштина општине Тиват је дала сагласност председници те општине Снежани Матијевић да са фирмом „Адријатик маринас” закључи уговор о опраштању обавеза за комуналије од скоро 5,6 милиона евра, колико општина Тиват потражује од „Порто Монтенегра”, компаније чији је власник до средине прошле године био Питер Манк. До парафирања таквог уговора није дошло јер Матијевић избегава да потпише спорни уговор, највероватније јер у међувремену овај „пословни однос” испитује и Специјално државно тужилаштво.

И док се компанијама опраштају десетине милиона евра, министар финансија Радуновић каже да не може „потпуно и прецизно да одговори” на питање колико ће се Црна Гора задужити по основу ребаланса и колика ће то бити уштеда на основу смањења камата.

„Изаћи ћемо на страно тржиште и покушати да реализујемо еврообвезнице до нивоа од 500 милиона евра. Искуство које смо имали са овом првом траншом, уз помоћ гаранције Светске банке, било је да смо добили рочност од 12 година, грејс период од четири године, док је камата била шестомесечни еурибор увећан за 2,95”, појаснио је Радуновић и додао да Црна Гора „сада неће имати те услове него нешто мало неповољније, али свакако знатно повољније од тренутних”.


Коментари1
9fd9c
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Петар,ЗАГРЕБ.
Аутопут за шестохиљада распршених становника на релативно малој територији и без индстрије никад се неће сам отплатити. Плаћати ће отплате и покривати губитке порезни обвезници.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Архива Импресум О нама Контакт Претплата Оглашавање Правила коришћења Бизнис Клуб Правила о приватности

Developed by: NewTec Solutions & TNation

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља