субота, 05.12.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
среда, 21.03.2018. у 11:08 Ј. Каваја

Самоходни аутомобил убио пешака

Несрећа се десила у незгодном тренутку за ову индустрију, која покушава да убеди јавност и регулаторе да су аутономна возила безбедна
„Убер” је привремено повукао сва своја аутономна возила са америчких улица (Фото Бета/АП)

У пробној вожњи такозваног самоуправљајућег аутомобила, „волво” компаније „Убер” ударио је прексиноћ у Аризони 49-годишњу жену која је у болници подлегла повредама. Ово није први смртни случај повезан са аутономним аутомобилима, али је први пут да је страдао пешак. Несрећа се десила у незгодном тренутку за индустрију у повоју која покушава да убеди јавност да су возила без возача безбедна.

За воланом „волва” у Тампи код Финикса седео је возач у улози контролора, да по потреби у ванредној ситуацији преузме команде. Ипак, према првим извештајима полиције на основу снимка камере, жена се одједном из сенке појавила у саобраћајној траци гурајући бицикл тако да је удар било тешко избећи ко год да је управљао. Представница полиције није искључила могућност да ће против возача бити подигнута оптужница, али није могла да каже шта ће се десити ако се покаже да је „крив” аутомобил који је ишао брзином од 65 километара на сат.

„Убер” је привремено повукао са америчких улица сва аутономна возила, што је учинио и пре годину дана када је исти модел учествовао у судару без људских жртава. Истрага је показала да је крив био возач другог, „обичног” аутомобила.

Власти Аризоне либералном политиком већ неколико година привлаче предузетнике из Силицијумске долине, преотимајући их Калифорнији, која је имала строже прописе за тестирање аутономних возила. Прошлог месеца одобрене су и пробне вожње без присуства возача, а гувернер Аризоне се хвалио да пословна клима без регулаторних ограничења помаже економији.

Градоначелник Тампе јуче је, међутим, рекао да је „Уберов” прекид тестирања аутономних возила „одговоран корак”. Извесно је да нови удес представља озбиљан ударац за компаније које развијају технологију, уз обећања да ће променити будућност саобраћаја и смањити број жртава.

Један од главних аргумента поборника аутомобила без возача јесте да вожња може само да буде безбеднија када се избаци људски фактор, јер се машина не замара, не пије, не куца поруке док вози и не трка се са другим машинама. Противници тврде да вештачка интелигенција још није ни близу способности да у непредвиђеним околностима доноси закључке као човек.

Директор „Тесле” Илон Маск самоуверено је почетком 2016. изјавио да је аутопилот функција коју су увели претходне године „вероватно бољи од човека”. Међутим, за само неколико месеци „тесла” возила су у овом режиму направила три удеса, укључујући један са смртним исходом. Компанија је тврдила да су криви возачи јер не користе функцију по правилима, а то је да руке увек буду на волану. Истрага је на крају утврдила да технологија није заказала.

Нова несрећа десила се у време док компаније настоје да отклоне бројне законске препреке и многе су се надале да ће већ следеће године понудити возила која самостално управљају, наводи Ројтерс.

У септембру је Представнички дом Конгреса једногласно усвојио меру која произвођаче аутономних аутомобила изузима од прописа који налажу да за воланом мора седети човек. Нацрт закона који ће се тек наћи пред Сенатом требало би да омогући компанијама да за три године почну да продају до 80.000 оваквих возила годишње уколико успеју да докажу да су безбедна колико и класична возила.

Бивши председник америчке агенције за безбедност саобраћаја Марк Розенкер изјавио је јуче да јавност не би требало сувише бурно да реагује на удес „Уберовог” возила. Подсетио је да на америчким путевима годишње страда 6.000 пешака и укупно 40.000 људи у више од шест милиона судара.

„Ова несрећна околност је препрека коју ћемо морати да савладамо да бисмо поново задобили поверење јавности”, изјавио је Розенкер.

Поједина удружења потрошача изнела су другачији став – да је овај инцидент показао да тестирање нових технологија на путевима носи огромне ризике. Бивши амерички секретар за саобраћај Ентони Фокс рекао је да несрећа у Аризони представља аларм за целу индустрију аутономних возила а посебно за владу, којој приоритет мора да буде безбедност.

Коментари4
a356f
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Леон Давидович
Најсавршенија аутоматика може да се поквари . И шта ће проузроковати такво стање ?
драган лучић
Кад профит доноси одлуке онда је последица милион мртвих годишње. Више него сви пожари, земљотреси, вулкани, поплаве, тсунамији за 10 или 20 година. Додајте томе једно 5-10 милиона, од лакше повређених, до инвалида. А онда покушајте да израчунате шта ће да буде кад популација нарасте са 7 милјарди на 11 до краја века и кад стотине милиона у Азији и Африци приуште себи да купе аутомобил. Приватни аутомобил је дете профита. Земље у којима је живот без аута немогућ живе неодржив начин живота, могућ само ако се краде од других или од будућих генерација. О ратовима за нафту, загађењу, исцрпљивању ресурса да не говоримо. У Сингапуру се размишља о забрани приватних аутомобила. Али то је специфична земља - тамо је 90% земљишта и 85% станова и кућа у државном власништву. То им не смета да по свим позитивним параметрима буду у првих 5 на свету.
Mrle
Bravo kapitalisti! Koliko će vozača i profesionalnih šofera biti otpušteno u budućnosti? Gazdama nikad dosta....
Srđan
Protivnici parne mašine su imali slična pitanja još pre 300 godina!

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља