Ма како деловала масивно и моћно, ова скулптура носи у себи својеврстан наговештај катастрофе – само зато што је од стакла.
Ова ствар истовремено може бити и музејски експонат у одељењу за модерну скулптуру и кућна ваза за цвеће у савременом ентеријеру. То управо значи да је ваза и лепа и функционална, што у преводу значи да се ради о предмету доброг дизајна. Ако напоменемо да је ствар продукт финског талента за синтезу форме и материјала, онда више чуђењу нема места. Финци су велемајстори за дизајн обичних ствари. Сви знамо да киту пољског цвећа можете држати у мало већој чаши а ружу са стабљиком у обичној флаши. Али ово није ваза коју ћете тек тако напунити водом и у њу стрпати било какво цвеће. Ово је ваза са ставом и стилом, која захтева и од вас да будете дизајнер. Ова се ваза-скулптура прелива у феноменалним нијансама лиласиве, плавосиве, димсиве и зеленосиве, у зависности од угла посматрања. Кала или орхидеја? Или можда – крин? Добро размислите. Учествујте и сами у дизајнирању нечега што ће се наћи на путу вашег погледа и онога што стоји на столу или комоди у соби.
Рад са стаклом захтева уметнички сензибилитет, познавање технологије материјала, љубав, разум и осећајност. Прави дизајнер стакла обично је преплављен емоцијама и асоцијацијама. Тимо Сарпанева често је на својим предавањима о дизајну стаклених предмета-скулптура, наглашавао да је у раду са стаклом, „стакло господар ситуације”. „Волим да радим са стаклом јер оно стално прети некаквом катастрофом, тако је лако и ломно. То ме узбуђује у најкреативнијем смислу те речи”, говорио је Сарпанева.
Тимо Сарпанева (1926–2006)
Фински дизајнер рођен је у Хелсинкију. Студирао је на Универзитету графички дизајн и дипломирао 1948. године. Од 1950. посветио се дизајну предмета од стакла и почео сарадњу са једним од најпознатијих финских произвођача у индустрији стакла „Кархула-Итала”, радећи заједно са Тапиом Виркалом као слободни уметник. Радио је и за друге произвођаче као свестрано надарен дизајнер у области метала, керамике, текстила и амбалаже за разне индустријске производе намењене масовном тржишту. Када је реч о дизајну стакла, његов циљ је био да направи мост од скупоцене уникатне стаклене скулптуре ка употребном предмету доступном по цени, просечном потрошачу. Такав тренд је обележио фински дизајн од педесетих до осамдесетих година прошлог века и допринео слави и пословним успесима широм света. Дизајн Тима Сарпаневе овенчан је бројним наградама међу којима су и Гран при на Миланском тријеналу 1951. и 1957. године. Био је почасни краљевски дизајнер енглеског Удружења дизајнера у Лондону од 1963. и почасни доктор Краљевског колеџа уметности такође у Лондону од 1967. године.
Арх. Радмила Милосављевић,
www.dopisna-skola-ambijent.rs