петак, 16.11.2018. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 23:06

Макронов „паук”

Француски председник очекује да математички геније „исплете” мрежу којом ће „уловити” главни згодитак – обезбедити напредак државе доминацијом у области роботике и вештачке интелигенције
Аутор: Љиљана Вујићнедеља, 08.04.2018. у 22:00
Седрик Вилани (Фото А. Васиљевић)

Седрик Вилани верује алгоритмима, а њему Емануел Макрон. Заправо, француски председник узда се да ће Вилани знање из математичке физике и теорије парцијалних диференцијалних једначина преточити у формулу која ће Француску препородити у глобалну велесилу или бар у предводника Европске уније. Славни математичар Вилани, који се прославио након што је награђен Филдсовом медаљом (панданом Нобелу у математици) зa рад на оптималном транспорту и кинетичкој теорији гасова, лане је политички неискусан ушао у парламент. Он је једна од председникових узданица у напору да промени политичку климу превасходно сменом добро знаних лица, којих се заситило бирачко тело, политички „неукаљаним” стручњацима из разних области. За Виланија, специјално, има крупне планове. Математичар је његов ратник у борби за јачање државе коју Вилани намерава да добије стратегијом за промоцију развоја роботике и вештачке интелигенције. Успех на овом фронту требало би Французе да смести раме уз раме са светским силама на том подручју – САД и Кином која убрзано напредује.

Вилани одувек истиче важност што већег јединства науке и политике. Полази од тога да је политика, као и све друго, математичка једначина, а како је Француска супериорна у овом пољу, логично је да има одличне изгледе да освоји глобалну борбу за нове технологије. Макрону се допада како професор размишља па га укључује у све важне састанке. Овог месеца водиће га у САД, након што је с њим био у Кини у јануару. Математички геније у последње време често путује светом и убеђује стране инвеститоре да је наука сада у средишту француских амбиција. Страствени говори који плене пажњу иду му од руке. Срећа па Француска, попут Русије, Израела и Америке има високу свест о значају науке у друштву па се с пажњом опходи према својим врхунским научницима, иначе његове речи не би изашле из школске учионице, као што је случај с многим бриљантним научним умовима. Неговање научника део је француске културе. Бројне париске улице назване су по математичарима чија имена су исписана на Ајфеловој кули. Свестан тога, Вилани планира да се поигра с политиком и уздигне је до новог нивоа размишљања нераскидивог с алгоритмима. Испоставља се да је Макрон начинио сјајан потез поставивши га за амбасадора математике. Свет га воли. Зову га проповедник који путује планетом ширећи математичко јеванђеље. До сада је мршави научник који изгледом сличи романтичарским писцима, изузев у одређеним круговима, привлачио више пажње готик одевним стилом, широким краватама из 19. века и пауколиким брошевима, него занимљивостима које се чују на његовим предавањима. Страст према математици као суштинском састојку свега што нас окружује, од музике до политике, довела га је у сам научни врх – на чело института „Анри Поенкаре” при париском Универзитету „Пјер и Марија Кири”, а потом и у центар светског политичког живота. Његове способности да све синтетизује познате су још из студентских дана, када је изражавао и потребу да буде најбољи у свему што ради. Његови сарадници кажу да је екстреман у сваком погледу. Истовремено пише једном руком, другом куца по тастатури и обавља телефонски разговор. Ингениозан, али не суманут. Довољно вешт да убеди јавност да су највећи успеси нашег доба засновани за математичким формулама – финансије, ај-ти свет, „Гугл”, „Мајкрософт” – и да је математика кључ за постизање сваког циља, па и политичког.

Осим у бројеве, музику и клавир, Вилани је заљубљен у диносаурусе и пауке. Носи троделно одело, широку кравату, џепни сат и брош – чак и код куће. Једино док спава и вежба није тако одевен, мада је, каже, одуставши од стоног тениса престао да тренира. Више не носи ни диносауруса са собом, како је то радио у време студија, када је лутку, да би могла да дише, носио у полураскопчаном ранцу. Након предавања остављао јој је на видном месту књигу из математике да се не досађује. Годинама касније сазнао је да је то исто радио са лутком медведа његов идол Алан Тјуринг, отац модерног рачунарства и концепта алгоритама који се данас користе. Медији су опседнути и његовим брошевима у облику паука, али он не жели да открије због чега их носи јер сматра да сваки човек мора бити обавијен неком мистеријом. На оно непознато у њему Макрон и рачуна. Вилани је његов паук који на оригиналан начин протеже француску мрежу светом.

f7fd6

Драган Поповић
Математика је фантастично оружје ако је неко правилно употреби.Као и све друго ,нажалост , и математика може бити злоупотребљена.Вештачка интелигенција може достићи САМО ниво њеног програмера.Она ће донети пуно користи али ,нажалост , и много штете. Она своди ЧОВЕКА на малу кутијицу .Већ данас знам младе ,врло интелигентне особе које су тотално зависне од тих кутијица.Изгубили ту кутијицу постаје изгубљен!Човечанствотреба спасити те пошасти!
dr Slobodan Devic
Pa treba neko dobro da sracuna ...; kako da se napunu dzepovi ...
Dobitnik tranzicije
otrcani marketinški "folovi-golovi". Isto kao što smo mi svojevremeno Srbiju doveli u vrh svetskog biznisa dovođenjem amerikanca Milana Panića za premijera.
Mika Alas
Prekinite sa odvratnim komentarima i potražite zračak svetlosti u bilo čemu! Zar ne vidite da Srbija sve više tone u mrak srednjeg veka.
Svemir Mirkovic
Verovatno dobar potez mladog francuskog predsednika. Vestacka intelegencija je zasigurno buducnost nauke i tehnologije koja treba da sluzi dobrobiti covecanstva. Jedino se nezna koje probleme ce stvoriti takozvana vestacka intelegencija kao sto je uvek bio slucaj sa novim otkricima. Za sada najopasnije otkrice je nuklearna fuzija i fisija koje je omogucilo covecanstvu u slucaju ludila ili hipoteticne vanzemaljske manipulacije totalno samounistenje. Matematika je smatrana i danas se smatra egzaktnom naukom suprotno gotovo svim ostalim naukama a narocito politickoj nauci. Medjutim ni matematika nije nikakva "bozanstvena" istina a to znaci da ni ona nije egzaktna. Ona samo slozi da formulira i opise mnoge prirodna pojave i razne nauke a narocito koristi fizici cije se teorije i teoreme ipak modifikuju, menjaju a neke i obaraju.

ПРИКАЖИ ЈОШ